رابطه در دوران پریود | رابطه جنسی در دوران پریود چه خطراتی دارد؟

در این مطلب از سری مطالب بخش دانستی های زنان دلبرانه قصد داریم مطلبی در خصوص رابطه در دوران پریود خدمت شما ارائه نماییم.

با توجه به اینکه شاید این موضوع یکی از دغدغه های مهم بانوان گرامی باشد به همین دلیل اطلاعاتی در این مورد برای شما جمع آوری کرده ایم.

اگر دنبال این سوال که رابطه در دوران پریود چگونه است هستید حتما تا انتهای پست ما را همراهی کنید.

امیدواریم که مورد رضایت و پسند شما قرار گیرد . همچنین می توانید تجارب خود را در بخش نظرات برای ما ارسال نمایید.

رابطه در دوران پریود | رابطه جنسی در دوران پریود چه خطراتی دارد؟

رابطه در دوران پریود

قاعدگی (پریود،عادت ماهیانه،رگل)

هر دوره قاعدگی با حدود ۵-۳ روز خونریزی آغاز می‌شود و حدود ۳۵-۲۱ روز طول می‌کشد تا خونریزی بعدی اتفاق بیفتد که به این فاصله زمانی یک دوره قاعدگی می‌گویند.

در ابتدای بلوغ معمولاً دوره‌های قاعدگی نامنظمند و تعداد روزهای آن از یک دوره به دوره بعد فرق می‌کند ولی اکثر دختران بعد از حدود ۲ سال از شروع قاعدگی، دوره‌های منظم پیدا می‌‌کنند.

تخمک گذاری معمولاً‌ حدود وسط هر دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد.

اگر در حوالی این زمان مرد و زن با هم رابطه جنسی داشته باشند و از این طریق، اسپرم مرد وارد دستگاه تناسلی زن شود، اسپرم به اصطلاح شنا می‌کند و خود را تا بالای رحم می‌رساند و از آنجا به داخل لوله‌های فالوپ (لوله‌های رحمی) می‌رود و خود را به تخمک می‌رساند و آنرا باردار می‌کند و در نتیجه حاملگی اتفاق می‌افتد.

خانم ها در دوران قاعدگی یا یک هفته قبل، دچار تغییرات روحی نظیر: بدخلقی ، خواب آلودگی و بی حوصلگی و دردهای فیزیکی، سردرد، احساس خستگی ، حالت تهوع یا استفراغ ، احساس افسردگی و درد در قسمت زیر شکم ، کمر و پاها را دارند.

بیشترین میزان درد با شروع قاعدگی یا قبل از آن همراه است و هنگامی که جریان خون به طور عادی آغاز گردید از شدت درد کم می شود. این اختلالات در اشخاص مختلف، متفاوت است.

چرخه قاعدگی سالم و منظم شاخص خوبی از سلامتی تناسلی زنان است، اگر عادت ماهانه شما دچار اشکال و اختلال شود، باید برای یافتن علت آن به دکتر مراجعه کنید.

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

اغلب خانم ها اظهار می دارند که امیال جنسی در آنها در زمان قاعدگی افزایش پیدا می کند.

البته این زمان مناسب نیست و شاید برخی خانم ها تمایلی به برقراری رابطه در این زمان نداشته باشند.

به عنوان مثال اگر او از تامپون استفاده کند زمانی که آنرا خارج می کند واژن خشک می شود و زمان زیادی طول می کشد تا مجددا از طریق روان کننده طبیعی (و نه خون) مرطوب گردد.

اگر از نوار بهداشتی استفاده کند، ممکن است از بوی بد و ظاهر آن خجالت زده شود.

او دوست ندارد شما هیچ یک از این ها را مشاهده کنید و تمام کارها را در تنهایی انجام میدهد که این امر به خودی خود او را از برقراری رابطه جنسی دور می کند.

مشکل دیگر سکس در زمان عادت ماهانه، آلودگی آن است. خانم ها اغلب با این مشکل آشنا هستند و تعجبی از خون و کثیفی به جا مانده ندارند، اما ممکن است آقایون احساس تهوع کنند و تمایلی به انجام این کار نداشته باشند.

بنابراین تصمیم با خودتان است که قید دارید در طول این دوره چه نوع رابطه ای با هم داشته باشید.

خطرات رابطه جنسی در دوران قاعدگی

میل جنسی در دوره قاعدگی برای اکثر خانم ها بیشتر محسوس میشود و گاها برخی افراد نیز در این دوران اقدام به برقراری رابطه جنسی دخولی میکنند ، سوالی که برای خیلی ها پیش می آید علت آنکه گفته میشود در دوران قاعدگی (پریود) رابطه جنسی دخولی نداشته باشید چیست ، ما در این مقاله سعی داریم تا پاسخ جامعی در این خصوص ارائه دهیم.

در زمان پریود یا عادت ماهانه یا همان قاعدگی دیواره های رحمی که جهت لانه گزینی جنین آماده شده است و بافتی پر از عروق در جداره رحم شکل گرفته است ریزش کرده و از طریق دهانه رحم وارد واژن یا مجرای تناسلی شده و خارج می گردد.

که حتما شما آنرا مشاهده کرده اید در اینصورت هم دهانه رحم باز می باشد و هم دیواره های رحم بر اثر ریزش زخمی می باشد در اینصورت برقراری رابطه جنسی باعث خواهد شد تا میکروبها وارد رحم شده و ایجاد عفونت نماید.

معمولا عفونت ایجاد شده شدید بوده و عوارض بسیاری برای فرد به جا می گذارد. مثلا این عفونت می تواند باعث چسبندگی های داخل رحمی شود و مانع از بارداری فرد در اینده گردد.

یا ممکن است این عفونت منجر به عفونت داخل حفره لگن شود و مشکلات زیادی را برای زن ایجاد نماید. لذا از نظر پزشکی برقراری رابطه جنسی دخولی در این دوران صحیح نمی باشد.

البته از نظر شرعی نیز رابطه جنسی دخولی در دوران قاعدگی حرام است.

خطر عفونت برای رابطه جنسی در دوران قاعدگی چقدر است؟

دو نوع عفونت ممکن است به دلیل فعالیت جنسی رخ دهد: بیماری های مقاربتی و مشکلات ناشی از تغییرات در فلور طبیعی واژن، مانند عفونت های مخمری و واژینوز باکتریایی .

در حالی که عفونت‌های قارچی می‌توانند بدون انجام فعالیت جنسی نیز رخ دهند، اما افراد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در طول دوره، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی باشند.

رابطه جنسی واژن با آلت تناسلی نیز می تواند عفونت های قارچی را گسترش دهد و باعث التهاب سر آلت تناسلی شود. به این حالت بالانیت گفته می شود .

آیا دختری که در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشته باشد می تواند باردار شود؟

بله، یک دختر می تواند در دوران پریود باردار شود . و این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که:

دختری خونریزی دارد و فکر می کند پریود است، اما خونریزی از تخمک گذاری است. تخمک گذاری به آزاد شدن ماهانه تخمک از تخمدان دختر گفته می شود .

در صورت داشتن رابطه جنسی در این زمان احتمال بارداری بیشتر است.

تخمک گذاری قبل از قطع شدن خونریزی پریود دختر اتفاق می افتد.

تخمک گذاری در عرض چند روز پس از اتمام دوره قاعدگی یک دختر اتفاق می افتد.

اسپرم می تواند تخمک را در مدت ۳ روز بارور کند. بنابراین اگر دختری در آخرین روز پریود رابطه جنسی داشته باشد و در چند روز آینده تخمک گذاری کند، ممکن است اسپرم تخمک را بارور کند.

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در هر زمانی خطرناک است. علاوه بر خطر باردار شدن، ممکن است به یک بیماری مقاربتی مانند کلامیدیا، زگیل تناسلی یا HIV نیز مبتلا شوید.

اگر رابطه جنسی دارید، هر بار از کاندوم برای محافظت در برابر بارداری ناخواسته و بیماری های مقاربتی استفاده کنید.

من روز سوم سیکلم نزدیکی داشتم. مایع منی به داخل واژنم رفت. امکان حاملگی وجود داره؟

در پاسخ به این دوست عزیز باید بگویم در دوران پریود تخمکی وجود ندارد که باعث بارداری شود لذا در این دوره امکان بارداری وجود ندارد.

بارداری زمانی صورت می گیرد که اسپرم مرد که در مایع منی وجود دارد با تخمک زن که از تخمدانها ازاد می شود به هم برسند و لقاح صورت گیرد.

بطور معمول در طول یک سیکل ماهانه که ۲۸ روز به طول می انجامد (یعنی از روز اولی که خونریزی شروع می شود تا اولین روز خونریزی بعدی ۲۸ روز فاصله وجود دارد) در روز ۱۴ تخمک از تخمدانها ازاد می شود.

در سیکلهای بلند تر یا کوتاهتر معمولا تخمک ۱۴ روز مانده به شروع خونریزی بعدی ازاد می شود.

اسپرم در خارج از بدن انسان حدود ۴۸ ساعت زنده می ماند  و تخمک نیز پس از آزاد شدن تا ۲۴ ساعت قابلیت باروری دارد.

پس از آزاد شدن تخمک اگر این تخمک در معرض اسپرم مرد قرار گیرد و لقاح صورت گیرد سلول تخم تشکیل می شود که این سلول به رشد و تکثیر می پردازد و در دیواره رحم قرار می گیرد و  جنین تشکیل می شود.

این جایگزینی سلول تخم در دیواره رحم مانع از ریزش دیواره رحم و وقوع عادت ماهانه می شود. اگر عمل لقاح صورت نگیرد و سلول تخمی در دیواره رحم قرار نگیرد بعد از گذشت ۱۴ روز از آزاد شدن تخمک ریزش دیواره رحم صورت گرفته و عادت ماهانه بوقوع می پیوندد.

در دوره پریود یا عادت ماهانه چون تخمکی برای وقوع لقاح وجود ندارد امکان بارداری وجود ندارد ولی به علت اینکه دیواره رحم ریزش کرده و دهانه رحم نیز برای خروج خون و بقایای دیواره رحمی باز شده است احتمال ایجاد عفونت رحم و حتی حفره شکمی وجود دارد.

به همین علت به هیچ وجه رابطه جنسی توام با دخول در دوره عادت ماهانه توصیه نمی شود. همچنین از نظر شرعی نیز رابطه جنسی توام با دخول در دوره عادت ماهانه منع شده و در صورت انجام باید کفاره داده شود.

بهداشت قاعدگی

  • لباس زیر مناسب

در این دوران از لباس زیر نخی استفاده کنند و آنها را زود به زود عوض کنند این لباسها را به تنهایی بشویند و در آفتاب خشک کنند هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنند.

  • ورزش

نرمش سبک و کششی مفید است و به آرامش عضلات کمک می کند.بدترین کار دراز کشیدن روی تخت و بی تحرک ماندن است.

  • تغذیه

غذاهای مغذی مانند شیر خانگی،گوشت،حبوبات ،غلات سبوسدار ،انواع سبزی،انواع میوه های تازه وخشکبار مانند برگه آلو ،هلو،زردآلو،توت خشک،انجیر خشک،کشمش،جوانه گندم،هویج و چهارمغز استفاده کنید.

  • حمام کردن

در دوران قاعدگی حمام کردن نه تنها ضرری ندارد بلکه لازم است البته از نشستن کف حمام و رفتن به استخر و دریا خودداری کنید.

  • نوار بهداشتی

نوار بهداشتی را زود به زود عوض کنید اگر نداشتید می توانید از پارچه های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در افتاب خشک و اتو نمایید.

از پنبه استفاده نکنید اگر مجبور شدید دور آن را پارچه یا گاز استریل بپیچانید پنبه به تنهایی خون را جذب کرده و باعث عفونت می شود در ضمن نوار بهداشتی را به خصوص در مدرسه به همراه داشته باشید تا مشکلی به وجود نیاید.درضمن تاریخ شروع قاعدگی را در تقویم شخصی یادداشت کنید.

داروی مسکن

وجود درد در روزهای اول قاعدگی طبیعی است که همان انقباض رحم است داروی مطمئن قرص استامینوفن است که -۴۸ ساعت پیش از شروع قاعدگی مفید است استفاده از حوله گرم در موضع درد هم مفید است چون گرما موجب شل شدن عضلات می شود و می تواند انقباضات را متوقف کند.

برای تسکین درد چای،قهوه،شکر و قند را حذف کرده در عوض دم کرده  زنجبیل و عسل را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

طهارت

ابتدا فرج و سپس مقعد را با آب گرم شسته و بعد حتما با دستمال خشک شود و هیچ گاه با دست کثیف و آلوده طهارت نگیرید زیرا در این دوران انتقال عفونت سریعتر است.

 

بیشتر بخوانید

افسردگی قاعدگی | با افسردگی دوران پریود چکار کنیم ؟؟

پریودم نامنظم شده چیکار کنم ؟؟ (درمان خانگی پریود نامنظم)

رنگ خون پریود (قرمز،نارنجی،قهوه ای،صورتی،سیاه) نشانه چیست؟

چرا رنگ خون پریودم سیاهه ؟؟

دو بار پریود شدن در ماه نشانه چیست ؟؟


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.