پروفایل سیزده بدر | ۴۰ عکس نوشته زیبا و عاشقانه تبریک ۱۳ بدر

اینجا 40 عکس پروفایل زیبا و عاشقانه در مورد 13 بدر و روز طبیعت خواهیم دید.

۴۰ عکس نوشته زیبا و پروفایل عاشقانه تبریک سیزده بد جدید

سیزده بدر از رسوم قدیمی و ریشه دار ما ایرانی هاست که اگر چه برگرفته از خرافه ی نحس بودن عدد سیزده است ، اما شور و شوق خاطرات زیبای سیزده بدرهایی که کنار خانواده و فامیل و دوستان سپری کرده ایم آن را دوست داشتنی کرده است و به آن معنا داده است. معنی عشق به خانواده و در کنار آن عشق به طبیعت . بخصوص که این روز زیبا روز طبیعت نامگذاری شده است که باعث میشود بیش از پیش لحظه های بودن در طبیعت مهربان و زیبا را قدر بدانیم. ما برای تبریک این روز ۴۰ عکس پروفایل زیبا و عکس نوشته های عاشقانه در مورد سیزده بدر آماده کرده ایم که با عشق تقدیم شما همراهان سایت دلبرانه میکنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم. 

۴۰ عکس نوشته زیبا و عاشقانه سیزده بدر

پروفایل سیزده بدر

سیزده بدر از زیبایی های عید نوروز : سیزده‌بدر یکی از بهترین روزهای نوروز می‌باشد. مردم پس از انجام ۱۲‌روز برگزاری جشنهای سال نو، روز سیزدهم را در دل طبیعت می‌گذرانند. این روز یک نمایش ملی است. مردم گروهی معتقدند که برای دور‌کردن نحسی این روز باید از خانه خارج شوند و سیزده بدر کنند تا نحسی روز در طبیعت به در شود. در این روز سبزه‌های سبز شده را که چند روز اول سال نو مهمان سفره هفت سین بوده به آب روان می‌سپارند. خوراکیهای باقیمانده نوروز، به مصرف می‌رسد، بساط بازیهای دسته‌جمعی پهن است. روز سیزدهم، کمتر کسی در منزل می‌ماند.

عکس پروفایل زیبا و عاشقانه سیزده بدر

پروفایل ۱۳ بدر (۱)

عکس تبریک روز طبیعت 

در ساعت اول روز خیابانها شلوغ و پر‌رفت و آمد است. پارکها مناظر طبیعی اطراف شهر پذیرای میلیونها زن و مردم و جوان و پیر و کودک است. خانواده‌ها با صفا و صمیمیت در کنار هم می‌نشینند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند. مردمی که در طول سال، در هیاهوی شهر، پی نام و نان هستند و با هم روباطی سرد و خشک دارند، در این روز تغییری در رفتارشان روی می‌‌دهد، همه مهربان و شادمان هستند. گویی بهترین روز سال همین روز است. هر‌چند گروهی آن را نحس می‌شمارند، اما در این روز همه چیز و همه کس رنگ شادی دارد.

پروفایل سیزده به در زیبا 

پروفایل ۱۳ بدر (۲)

 سیزده ‌بدر نحس است یا مبارک ؟

گروهی چنین بیان می‌دارند که: روز سیزده هر‌ماه در جدول سی روز ایران باستان، مربوط است به فرشته تیر یا تیشتر که ستاره باران است و ارتباط با آب و باران دارد، و بسیار روز خجسته و مبارکی است. در مورد فرشته تیر و جشن تیرگان که در سیزدهم «تیرروز» در تیرماه، برگزار می‌گردد، در جای خود سخن به میان آمده است. پس روز سیزده در اعتقادات مردم ایران باستان به هیچ وضح نحس نبوده است. در جدول مربوط به سعد و نحس روزها نیز روز سیزدهم مبارک آمده است. مردم باستان در مورد این روز معتقد بودند که جمشید شاه (بنیانگذار نوروز) روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرم، خیمه و خرگاه برپا می‌کرد و بار عام می‌داد. چندین سال متوالی این کار را انجام داد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و مراسم درآمد.

عکس روز طبیعت مبارک

پروفایل ۱۳ بدر (۳)

سیزده در فرهنگ اعراب

در تقویم اعراب، سیزده هر‌ماه روز نحس بود بنابراین بعد از اسلام این باور اعراب در ایران نیز گسترش یافت و روز سیزده نوروز هم نحس شمرده شد. ابونصر فراهی در مورد نحسی ایام سال چنین سروده است:

هفت روزی نحس باشد در مهی

زان حذر کن تا نیـابی هیچ رنج

سـه و پنج و سیزده بـا شانزده

بیست و یک و بیست چهار و بیست پنج

عکس نوشته سیزده به در

پروفایل ۱۳ بدر (۴)

سیزده بدر در فرهنگ ایرانی

ایرانیان پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه از سال است، روز سیزدهم نوروز را که فرخنده است به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و در حقیقت بدین ترتیب رسمی‌بودن دوره نوروز را به پایان می‌رسانیدند. در تحلیل دیگر که بر مبنای نظرات مهرداد بهار می‌باشد چنین بیان می‌گردد: اعتقاد به عمر ۱۲‌هزار ساله جهان نزد زرتشتیان، تحت تأثیر نجوم بین‌النهرین است که معتقد بودند هر‌یک از دوازده اختر که خود به یکی از برجهای دوازده‌گانه حاکم است، هزار سال به جهان حکومت خواهد کرد. بدین روی عمر جهان دوازده هزار سال است و در پایان دوازده هزار سال، آسمان و زمین درهم خواهد شد.

عکس روز طبیعت مبارک

پروفایل سیزده بدر (۱)

فلسفه زیبای سیزده بدر در میان ایرانیان کهن

به اعتقاد مهرداد بهار، اصل اعتقاد به دوازده هزار سال، و دوازده ماه سال تأثیر معتقدات بابلی است. پس از دوازده هزار سال، آشفتگی آغازین باز می‌گردد. پس جشنهای دوازده روز در فروردین آغاز سال، با سال دوازه ماهه و دوره دوازده هزار ساله عمر جهان مربوطه است. انسان آن‌چه را در این دوازده روز پیش می‌آمد، سرنوشت سال خود می‌انگاشت. از پیش از نوروز انواع دانه‌ها را می‌کاشتند و هر دانه‌یی که در طی این دوازده روزه بهتر و بیشتر رشد می‌کرد، آن دانه را برای کاشت آن سال به‌کار می‌بردند و گمان داشتند اگر روزهای نوروزی به اندوه بگذرد همه سال به اندوه خواهد گذشت.

عکس تبریک ۱۳ به در 

پروفایل سیزده بدر (۲)

بهار می‌نویسد:

«۱۲‌روز فروردین نماد همه سال بود و چون پس از ۱۲‌هزار سال عمر جهان، آشفتگی نخستین باری دیگر باز می‌گشت، پس در پایان دوازده روز نیز یک روز نشان آشفتگی نهایی و پایان سال را بر خود داشت. در این روز کار‌کردن و نظام عمومی را رعایت‌کردن نیز از میان بر می‌خاست و شاید عیاشیها و اوجی باری دیگر برای یک روز باز می‌گشت. نحسی سیزدهم عید نشان فروریختن واپسین جهان و نظام آن بود».

عکس روز طبیعت بارانی

پروفایل سیزده بدر (۳)

علف یا سبزه گره زدن

یکی از کارهای روز سیزده‌بدر، علف گره‌زدن است. در‌مورد سابقه این رسم می‌گویند که مربوط است به فرزندان کیومرث. یعنی اولین زوج یا اولین پدر و مادر (مشیه و مشیانه). زرتشتیان معتقدند چون این دو با هم ازدواج کردند، دو شاخه «مورد» را گره زدند و پایه ازدواج خود را بنا نهادند و از آن زمان به بعد این رسم معمول گردید.

عکس پروفایل سیزده به در

پروفایل سیزده بدر (۴)

سیزده بدر در کتاب مجمل التواریخ

در مجمل التواریخ چنین آمده است:

«اول مردی که به زمین ظاهر شد، پارسان او را گل شاه گویند؛ زیرا که پادشاهی او الا به گل نبود، پس پسر و دختری از او ماند که مشیه و مشانه نام گرفتند و روز سیزده نوروز با هم ازدواج کردند و در مدت پنجاه سال هیجده فرزند به وجود آوردند و چون مردند، جهان نود و چهار سال بی‌پادشاه بماند.

عکس سیزده به در برای رفیق

عکس ۱۳ بدر (۱)

سیزده بدر؛ روز نیایش به درگاه خداوند

روز سیزدهم فروردین سیزده‌بدر (آخرین روز جشن‌های نوروزی) ، از دیرباز برای همه‌ی ما ایرانیان، روز خوشی، شادی و گشت و گذار میان دشت و دمن بوده است. سیزده روز پس از نوروز (بزرگ‌ترین و خجسته‌ترین جشن و آئین ملی آریایی) نوبت به جشنی دیگر یعنی سیزده بدر می‌رسد.

عکس پروفایل سیزده بدر 

عکس ۱۳ بدر (۲)

آیا سیزده بدر خرافه است؟

برخی از روی ندانستن، سیزده بدر را خرافه می‌دانند و حتی به تازگی نامی دیگر بر آن نهاده و آن را روز طبیعت نامیده‌اند که دقیقاً ترجمه روز ایلانوت یهودیان و تعطیل رسمی اسرائیل می‌باشد. با دلایل زیر روشن می‌شود که سیزده‌بدر خرافه نیست:

عکس سیزده به در برای همسر 

عکس ۱۳ بدر (۳)

عکس نوشته سیزده بدر

سیزده بدر یک جشن است و جشن ذاتاً همراه با شور، نشاط و سرور است. شادمانی عامل تحرک، پویایی و خلاقیت است و افسردگی، غمگینی و سوگواری در جامعه باعث رکود و کسالت می‌شود. شادی در نزد ایرانیان چنان با اهمیت بوده است که در اکثر سنگ نبشته‌های هخامنشی، آفرینش شادی هم‌تراز آفرینش زمین و آسمان شمرده شده است:

«بزرگ است خدایی که آسمان و زمین و شادی را برای انسان آفرید.»

عکس نوشته ۱۳ به در

عکس ۱۳ بدر (۴)

شادی در ایران امری خدایی و اهورایی است.

شادی در ایران امری خدایی و اهورایی بوده که معنای آن «سرزندگی حاصل از صفای باطن و روشنایی روح، از راه ارتباط با مبدأ آفرینش» بوده و هرگز به معنی از خود بی‌خود شدن و فراموش کردن جهان و آنچه در اوست نبوده است. شادمانی سیزده بدر، تعظیم به خداوند جهان آفرین است که نه تنها ربطی به نحسی ندارد، بلکه حکایت از زندگی و فرخندگی دارد.

پروفایل ۱۳ بدر  

عکس پروفایل ۱۳ بدر (۱)

خرافه ‌زدایی یا حقیقت ‌زدایی؟

با کمی تأمل در می‌یابیم که تغییر نام سیزده‌بدر یا حذف تعطیلی آن نه برای خرافه‌زدایی بلکه برای حقیقت‌زدایی و تاریخ‌زدایی است. بعضی‌ها می‌گویند سیزده‌ نحس نیست تا آن را «در» کنند. این دسته از عزیزان باید بدانند که واژه‌ی «در» در سیزده بدر به معنای بیرون کردن یا در کردن نیست؛ بلکه مقصود در و دشت می‌باشد. مانند واژه‌های کبک‌دری، حسنک‌در و سرخ‌در (نام ۲ روستا در خراسان) و یا شعر فردوسی که می‌گوید:

«بینی در و دشت رنگین شده نکوتر ز صورتگر چین شده»

عکس سیزده به در برای عشقم

عکس پروفایل ۱۳ بدر (۲)

آیا سیزده بدر در فرهنگ ایرانی نحس است؟

اصولاً در فرهنگ ایرانی در آیین سیزده‌بدر هیچ سخنی از نحسی نیست. ایرانیان باستان نه تنها سیزده را نحس نمی‌دانستند بلکه آن را گرامی نیز می‌داشتند. آنها سیزدهمین روز هر ماه را به نام «تیر روز» یا «تشتر» می‌نامیدند. تشتر نام فرشه موکل بر باران بوده است. مردم ایران در روز سیزده فروردین همراه با شادمانی و شکرگزاری از خداوند، به نیایش پروردگار پرداخته و با یاد فرشته باران (تشتر) از خداوند طلب باران می‌کردند تا سالی پربرکت و خرم داشته باشند. حتی اهمیت این روز چنان بوده است که اگر کسی روز سیزده بدر، به در و دشت نمی‌رفت، نوعی ناسپاسی به درگاه اهورا می‌کرده است.

عکس نوشته زیبا سیزده به در

عکس پروفایل ۱۳ بدر (۳)

نحسی ۱۳ در میان اعراب

از طرفی اگر سیزده فروردین نحس بوده، پس چرا روزهای سیزده دیگر ماه‌ها را ایرانیان بدشگون نمی‌دانستند؟ پس علت بدشگون دانستن سیزده از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ نحس بودن سیزده، ریشه در فرهنگ اعراب جاهلیت دارد. اعراب، سیزده تمام ماه‌ها به ویژه ۱۳ صفر را بدیمن می‌دانستند. (البته برخی، ۱۳ رجب را استثناء کرده‌اند.) غربی‌ها نیز سیزده را به دلیل این که یهودای خائن قصد لو دادن حضرت عیسی(ع) را داشت و سیزدهمین نفر از گروه حواریون بود، نحس می‌دانستند. پس خرافه‌زدایی در این است که این خرافه وارداتی (یعنی بدشگونی) را از آیین باشکوه سیزده بدر بزدائیم؛ نه این که سیزده بدر یا دیگر نمادهای ملی را نابود کنیم یا نامشان را تغییر دهیم.

پروفایل سیزده به در جدید

عکس پروفایل ۱۳ بدر (۴)

سیزده بدر، روز رهایی از چنگال اهریمن و روز پیوستن به اهوراست.

در این روز خجسته بایستی پنجره‌ها را گشود و چشم‌ها را شست … ؛

چرا که انسان‌ها همراه با زمین و زمان و در و دشت و فرشتگان، به ستایش خدای یکتا می‌پردازند و بهاران را جشن می‌گیرند. سیزده‌بدرِ روزی برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن، و زیست‌بوم مقدس ایرانیان است. مواظب باشیم روز ویرانی و تباهی طبیعت نگردد.

عکس تبریک سیزده به در

عکس پروفایل سیزده بدر (۱)

ابهام در مورد جشن سیزده به در

بیش‌تر مردم، با رفتن به دامان طبیعت در جشن سیزده به در، جشن‌های نوروزی را به طور رسمی پایان می‌دهند. به طور کلی در میان جشن های ایرانی جشن سیزده به در کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشن ها را ندارد. در کتاب‌های تاریخی اشاره‌ی مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشده‌است اما در منابع کهن اشاره هایی به روز سیزدهم فروردین داریم.

عکس تبریک ۱۳ فروردین روز طبیعت

عکس پروفایل سیزده بدر (۲)

گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می رفتند و شادی می کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان میرسانیدند. می توان گفت معقول ترین موردی که درباره ی سیزده به در گفته می شود همین است.

عکس نوشته در مورد سیزده به در

عکس پروفایل سیزده بدر (۳)

سیزده بدر و هفت سین رسوم جدید یا کهن؟

اما اگر در کتاب های تاریخی و ادبی گذشته اشاره ای به سیزده به در و هفت سین نمی‌یابیم آیا این رسم ها را باید پدیده ای جدید دانست و یا این که، رسمی کهن است، و به علت عام و عامیانه بودن در خور توجه نبوده و با معیارهای مورخان زمان ارزش و اعتبار ثبت و ضبط نداشته است؟ سیزده به در رسم و آیینی که بدین گونه در همه شهرها و روستاهای ایران همگانی است و در بین همهً قشرهای اجتماعی عمومیت دارد، نمی‌تواند عمری در حد دو نسل و سه نسل داشته باشد.

عکس از روز طبیعت

عکس پروفایل سیزده بدر (۴)

پروفایل سیزده بدر عاشقانه 

علاوه بر این می دانیم کتابهای تاریخی و شعرهای شاعران، رویدادها و جشن های رسمی را که در حضور شاهان و خاصان دستگاه حکومتی بود، بیان و توصیف می کرد. ولی سیزده به در، رسمی خانوادگی و عام و به بیانی دیگر پیش پا افتاده و همه پسند (و نه شاه پسند) بود. از طرف دیگر، نوشتن رویدادهای روزی که رفتارها و گفتارهای خنده دار و غیر جدی، برای خود جایی باز کرده، توجه مورخ و شاعر را به خود جلب نمی کرد و شاید «نحس» بودن هم عاملی برای بیان نکردن بود و …

عکس عاشقانه سیزده به در

عکس سیزده بدر (۱)

تیر روز

در گاهشماری ایرانی، هر روز ماه، نام ویژه ای دارد. به عنوان مثال، روز نخست هر ماه، اورمزد روز و روز سیزدهم هر ماه تیر روز نامیده می شود و متعلق به ایزد تیر است. تیر در زبان اوستایی تیشتَریَه خوانده می شود، و هم نام تیشتر، ایزد باران می باشد . با توجه به اطلاق گرفتن نام ایزد باران، می توان گفت که تیر در نزد ایرانیان باستان نمادی از رحمت الهی بوده است .تیر در کیش مزدیسنی مقام بلند و داستان شیرین و دلکشی دارد و جشن بزرگ تیر روز از تیر ماه نیز که جشن تیرگان است به نام او می باشد .

عکس نوشته عاشقانه سیزده به در

عکس سیزده بدر (۲)

نظریه‌هایی پیرامون نحوست سیزده

تا کنون هیچ دانشمندی ذکر نکرده که سیزده نوروز نحس است بلکه قریب به اتفاق روز سیزده نوروز را بسیار سعد و فرخنده دانسته‌اند. برای مثال در آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، جدولی برای سعد و نحس بودن روز ها قرار دارد که در آن برای سیزدهم نوروز که تیر روز نام دارد، کلمهٔ سعد به معنی نیک و فرخنده آمده‌است. بعد از اسلام چون سیزدهم تمام ماه‌ها را نحس می‌دانند، به اشتباه سیزدهم عید نوروز نحس شمرده شد.

پروفایل سیزده بدر غمگین 

عکس سیزده بدر (۳)

معنای لغوی سیزده به در

مشهور است که واژه ی سیزده به در به معنای « در کردن نحسی سیزده» است . اما وقتی به معانی واژه ها نگاه کنیم برداشت دیگری از این واژه می توان داشت. «در» به جای «دره و دشت» می تواند جایگزین شود .به عنوان مثال علامه دهخدا، واژه «در و دشت» را مخفف «دره و دشت» می داند.

چو هر دو سپاه اندر آمد ز جای

تو گفتی که دارد در و دشت پای

یکی از معانی واژه «به» ، « طرف و سوی » می باشد .

مانند اینکه می گوییم «به فروشگاه».

عکس پروفایل سیزده بدر و روز طبیعت

عکس سیزده بدر (۴)

عکس های سیزده به در زیبا

پس با نگاهی کلی می توان گفت واژه «سیزده به در»

به معنای « سیزدهم به سوی در و دشت شدن» می باشد

که همان معنی بیرون رفتن و در دامان طبیعت سر کردن را می دهد.

عکس نوشته سیزده بدر شعر

عکس عاشقانه ۱۳ بدر (۱)

سیزده به در در کتب تاریخی

در کتاب‌های تاریخی پیش از قاجار اشاره‌ی مستقیم و دقیقی به وجود چنین مراسمی نشده‌است اما مهرداد بهار در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» خود اشاره‌ای کوتاه به جشن و پایکوبی مردم در اماکن عمومی و حتی بی‌روپوش و روبنده در خیابان آمدن زنان در دوران صفوی می‌کند که این موضوع نزدیک به آیین های سیزده به در می باشد.

عکس درباره روز طبیعت

عکس عاشقانه ۱۳ بدر (۳)

تاریخچه سیزده به در دورهٔ قاجار

عبدالله مستوفی در کتاب شرح زندگانی من چگونگی انجام این مراسم در دورهٔ قاجار را با جزئیات شرح داده‌است. ادوارد یاکوب پولاک هم درباره مراسم سیزده‌به‌در چنین می‌نویسد: سرانجام روز سیزدهم، یعنی آخرین روز عید فرا می‌رسد. مطابق با یک رسم کهن گویا تمام خانه‌ها در چنین روزی معروض خطر ویرانی هستند. به همین دلیل همه از دروازهٔ شهر خارج می‌شوند و به باغ‌ها روی می‌آورند.

پروفایل سیزده بدر مبارک 

عکس عاشقانه ۱۳ بدر (۴)

آیین‌های سیزده ‌به در

این رویداد دارای آیین‌های ویژه‌ای است که در درازای تاریخ پدید آمده و اندک اندک چهره سنت به خود گرفته است. از آن جمله می‌توان آیین‌های زیر را برشمرد.

  1. گره زدن سبزه
  2. سبزه به رود سپردن
  3. خوردن کاهو و سکنجبین
  4. پختن خوراک‌های گوناگون به ویژه آش رشته

تصاویر سیزده به در

عکس عاشقانه سیزده بدر (۱)

آیین سبزه گره زدن

یکی از آیین های این روز سبزه گره زدن است که بیش‌تر جوانان در این روز این کار را انجام می دهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که هیمشه سبز و شاداب باقی بمانیم.

عکس نوشته سیزده به در مبارک

عکس عاشقانه سیزده بدر (۲)

فلسفه سبزه گره زدن

افسانه ی آفرینش در ایران و مسأله ی نخستین بشر و نخستین شاه و دانستن روایاتی درباره ی کیومرث حائز اهمیت زیادی است . در اوستا چندین بار از کیومرث سخن به میان آمده و او را اولین پادشاه و نیز نخستین بشر نامیده است . گفته های حمزه اصفهانی در کتاب سنی ملوک الارض و الانبیا صفحات ۲۹ -۲۳ و گفته های آثار الباقیه بر پایه ی همان آگاهی است که در منابع پهلوی وجود دارد.

عکس عاشقنه تبرکی روز طبیعت و سیزده بدر

عکس عاشقانه سیزده بدر (۳)

عکس پروفایل سیزده بدر غمگین 

مشیه و مشیانه!

مشیه و مشیانه که دختر و پسر دوقلوی کیومرث بودند، روز سیزدهم فروردین برای اولین بار در جهان با هم ازدواج نمودند . در آن زمان چون عقد و نکاهی شناخته شده نبود آن دو به وسیله ی گره زدن دو شاخه ی مورد، پایه ی ازدواج خود را بنا نهادند و چون ایرانیان باستان از این راز بخوبی آگاهی داشتند، آن مراسم را – بویژه دختران و پسران دم بخت – انجام می دادند و امروز هم دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی نیت می کنند و علف گره می زنند.

عکس پروفایل تبریک ۱۳ بدر رسمی 

عکس عاشقانه سیزده بدر (۴)

رسم چهارده‌ به ‌در

چهارده‌به‌در اصطلاحی است که به جای سیزده‌به‌در در مواردی به کار می‌رود و منظور آن گشت و گذار در طبیعت در روز ۱۴ فروردین است. برخی اهالی خرم‌آباد به جای سیزدهم فروردین، روز چهاردهم را به تفریح در طبیعت اختصاص می‌دهند آنها ۱۳ فروردین را در خانه می‌مانند و آن را سیزده غریب می‌نامند. این به این مفهوم است که در این روز مردم غیر بومی خرم آباد برای تفریح بیرون می‌روند و خود خرم آبادی‌ها یک روز بعد به دامن طبیعت می‌روند.

عکس پروفایل سیزده بدر با شعر

عکس نوشته ۱۳ بدر (۱)

چرا سیزده را بدر می کنیم ؟

آنچه در بالا خواندیم نگاهی تاریخی و ادبی به فرهنگ کهن ایرانی است اما آنچه در ادامه میخوانیم نگاه دیگری به آیین سیزده به در دارد که تلخ و گزنده است اما دانستن آن میتواند به دانش تاریخی ما بیافزاید.

عکس سیزده بدر مبارک

عکس نوشته ۱۳ بدر (۲)

پوریم چیست؟

پوریم یا جشن ایرانی کشی جشنی است که ۲۶ قرن است یهودیان هرسال در روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه “ادار” به مناسبت قتل عام ۷۰ هزار ایرانی در ۳ روز در زمان خشایارشاه برگزار می کنند. این جشن مصادف است با ۱۳ اسفند یا ۱۳ فروردین بسته به اینکه سال عبری ۱۲ ماهه باشد یا ۱۳ ماهه ! به همین علت است که ۱۳ فروردین برای ایرانیان به عنوان روزی نحس شناخته می شود (این در حالی است که همگان نحسی ۱۳ را خرافه ای می دانند که از اروپا وارد ایران شده !) و ایرانیان در این روز مجبور به ترک خانه ها و منازل و فرار به صحرا و بیابان شدند (شاید به همین علت باشد که آیین بیرون رفتن از منزل در میان ایرانیان تا کنون باقی مانده است)

تصاویر روز طبیعت ۱۳ فروردین

عکس نوشته ۱۳ بدر (۳)

ماجرای پوریم چیست؟

پوریم واقعه ی است که در تورات از آن به سفر استر یاد شده است، بر اساس تورات، خشایار شاه در روز سومین سالگرد تاجگذاری خود در حالت مستی از همسرش، ملکه وشتی، می خواهد که زیبایی هایش را به نمایش میهمانان بگذارد اما مکله وشتی که زن عفیف و با حیایی بوده از این کار سر باز میزند( این از خصایص زن اصیل ایرانیست که عفیف و با حیا بوده و خود را در معرض دید همگان قرار نمی دهد) . به همین دلیل پادشاه خشمگین با صحبت کردن با مشاورانش به این نتیجه میرسد که ملکه وشتی را برکنار کرده و زن دیگری را جانشینش کند و به همین علت در میان زنان زیبا روی ایرانی و از میان اسرای یهودی دختری به نام ” استر” جانشین وشتی می شود. (استر تا قبل از آمدن به قصر نزد پسرعمویش مردخای زندگی می کرد ).

پروفایل جدید برای تبریک سیزده بدر

در همین بین استر و مردخای با کمک هم هامان وزیر پادشاه رو برکنار کرده و دستور قتل وی را خشایار شاه صادر می کند و مردخای جای وی را می گیرد. استر و مردخای هم پادشاه دستور قتل دشمنان یهود رو در ۳ روز می گیرند و در این سه روز ۷۰ هزار ایرانی قتل عام می شوند! این واقعه که در کتاب مقدس یهود نیز آمده جنایت هولناکی است که یهود هر سال آن را جشن میگیرد و با پوشیدن لباسهای شخصیت های این داستان این جنایت را طی نسل ها زنده نگه می دارد. حال شما قضاوت کنید ، هولوکاست چیست و کجاست؟ چرا قبور استر و مردخای مورد قداست قرار گرفته است و…؟

عکس سیزده بدر مبارک برای پروفایل

عکس نوشته ۱۳ بدر (۴)

اندر حکایت مردخای و استر

در شوش یک یهودی به نام مردخای پسر یائیز زندگی می کرد ، او دختر عموی زیبایی داشت بنام هدسه دختر ابیحایل که به او استر هم می گفتند . زمانی که قرار شد از تمام بلاد دختران زیباروی به حرمسرای پادشاه آورده شوند استر نیز همراه دختران زیبای بیشمار دیگری به حرمسرای قصر شوش آورده شد . به توصیه مردخای استر به هیچ کس نگفته بود که یهودی است . استر بیش از دختران دیگر مورد توجه و علاقه پادشاه قرار گرفت بطوری که پادشاه تاج بر سر استر گذاشت و او را به جای وشتی ملکه ساخت . اما استر مثل زمان کودکی دستورات مردخای را اطاعت می کرد. »

عکس های پروفایل خاص و مفهومی برای تبریک سیزده بدر 

عکس نوشته سیزده بدر (۱)

تا اینجای داستان به چند نکته باید توجه کرد :

۱. امتناع وشتی از نمایاندن خود ، می فهماند که زن ایرانی راضی نیست ملعبه دیگران قرار گیرد . در ضمیر زن ایرانی حجب ، حیا و عفت از روزگاران دور وجود داشته است .

پروفایل سیزده به در برای رفیق

۲. زیبایی استر نیز قابل ملاحظه است چیزی که در طول تاریخ ، یهود از آن بهره برده و امروز نیز یکی از ابزارهای مهم جاسوسی و نفوذ به دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی حکومتها و سازمانهای دولتی و بین المللی ، استفاده یهود از زنانش می باشد . انان برای به انحراف کشیدن نسل ها هم از حربه ی نمایش زنان بهره برده و می برند .

پروفایل مفهومی برای حفظر محیط زیست در سیزده به در 

۳. واضح است پیمانی که او بعنوان ملکه با پادشاه می بندد بر اساس پنهان کاری است ، او تصمیم به شتر دزدی دارد لکن در ابتدا تخم مرغ دزدی را به اجرا می گذارد . به یهودیانی که برای مقاصدی شوم دین ، عقیده و باور خود را پنهان می کنند و از اسم و رسم مقصد بهره می برند آنوسی می گویند . و استر یک آنوسی است . ظاهرا ملکه ی پادشاه است .

 عکس پروفایل سیزده بدری

عکس نوشته سیزده بدر (۲)

تورات می گوید :

او فرمانبر مردخای یهودی است « مرد خای نیز از طرف پادشاه(خشایارشا) به مقام مهمی در دربار منصوب می شود . با توصیه مردخای ، استر علیه هامان « وزیرالوزرا » دسیسه کرده و شاه هامان را اعدام و املاک او را به استر می بخشد . بعد از ان پادشاه انگشتر خود را به مردخای داد . پادشاه به ملکه استر و مردخای گفت : شما می توانید حکمی مطابق میل خود بنام پادشاه برای یهودیان صادر کنید و آن را با انگشتر پادشاه مهر کنید.»

عکس نوشته های سیزده به در برای پدر و مادر 

عکس نوشته سیزده بدر (۳)

نا آگاهی عمومی در مورد این ماجرا

۲۶ قرن از ماجرای استر ، مردخای و هامان می گذرد متاسفانه تاریخ شناسان ایران بیشتر به زرق و برق پادشاهان و افتخارات جعلی زمامداران پرداخته اند . و سلسله های پادشاهی را برایمان آرایشگری کرده اند . جوان ایرانی از ماجرای دردناک نخبه کشی و ایرانی کشی که در کتاب استر آمده ، خبر ندارد . استر و مردخای توطئه گر را نمی شناسد .

هامان « وزیرالوزرا » که مورد خشم یهود قرار گرفته است را نمی شناسد . او نمی داند که هامان در هنر دست میکل آنژ بر سقف نمازخانه سیس تین واتیکان چهره معصومی دارد که به صلیب کشیده شده است . آیا میکل آنژ دانسته یا ندانسته نمی خواهد رنج و مصیبت مسیح بدست یهودیان را در صورت هامان بنمایاند ؟ آنانی که دم از ایرانیت ، قومیت و نژاد می زنند از چه طریقی هامان سوزان را که در بسیاری از نقاط جهان برگزار می شود ، به گوش جوان ایرانی رسانده اند ؟

عکس نوشته سیزده به در با شعر و عکس گل 

عکس نوشته سیزده بدر (۴)

جشن پوریم و سیزده به در !

از یهودیان و حامیانشان می پرسیم ، به چه دلیل مردم سراسر شرق میانه نسبت به این قوم نفرت و در دل کینه داشته اند ؟ آیا سبب دشمنی همیشگی آدمی با یهودیان را نمی توان در رفتار حریصانه و توطئه گرانه این قوم با دیگران دانست ؟

چگونه است که بعد از ۲۶ قرن همچنان ایام پوریم ، سیزدهم ، چهاردهم و پانزدهم ماه ادار ، روزهایی که از هر یازده نفر ایرانی یک نفر کشته شده است را به عنوان روز سپاسگزاری ، روز امحاء دشمنان یهود و روز پوریم جشن می گیرند . بسیاری از یهودیان اروپا و آمریکا به جای پوریم ، این مراسم را جشن ایرانی کشی می نامند . اما ایرانیان از همان زمان سیزدهم فروردین را که مصادف با آن ایرانی کشی وحشیانه بود به عنوان نماد مبارزه و اعتراض به قوم یهود و مزدورانی در دربار هخامنشی ، که سراسیمه از خانه و کاشانه شان فراری شده بودند ، سر به کوه و صحرا می گذارند . و نافرخندگی سیزده ی فروردین را دور از خانه بدر می کنند .

پروفایل سیزده بدر مبارک 

عکس نوشته عاشقانه ۱۳ بدر (۲)

عکس های عاشقانه و زیبا برای تبریک ۱۳ بدر 

بیشتر بخوانید : 

پیام مذهبی تبریک عید | ۵۰ متن مذهبی زیبا برای تبریک عید نوروز

متن تبریک عید نوروز | ۱۱۰ متن کوتاه و بلند نوروز برای استوری و پشت اینستاگرام

انشا عید نوروز | ۱۰ انشا و تحقیق درباره تعطیلات عید نوروز و سال نو

نقاشی هفت سین | ۵۰ نقاشی و رنگی آمیزی عید نوروز و سفره هفت سین کودکانه

پروفایل نوروز | ۴۰ عکس پروفایل نوروز با حال و هوای عاشقانه بهار


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.