۵۰ حدیث از امام حسن (ع) | پنجاه حدیث از امام حسن (ع) با منبع معتبر

کاربران محترم دلبرانه با فرا رسیدن روز ولادت امام حسن علیه السلام

مجموعه ای از احادیث ، سخنان امام دوم شیعیان را برای شما عزیزان آماده کرده و در اختیار شما قرار داده ایم .

از شما دعوت میشود با دلبرانه همراه شده و از مطالعه این مجموعه زندگی ساز بهره مند شوید .

◦▭▭▬▬▬▟ ▣ ▙▬▬▬▭▭◦

۵۰ حدیث از امام حسن (ع) | پنجاه حدیث از امام حسن (ع) با منبع معتبر

حدیث امام حسن(۱)

حدیث شماره ۱

وقد سُئلَ عنِ الحِلْمِ : کَظْمُ الغَیظِ ومِلْکُ النَّفْسِ .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از معناى بردبارى ـ : (بردبارى) فرو خوردن خشم و خویشتندارى است .
امام حسن سلام الله علیه :

مَن عَبدَ اللّه َ عَبّدَ اللّه ُ لَهُ کُلَّ شَیءٍ .
هر که خدا را بندگى کند خداوند همه اشیاء را بنده او گرداند .
تنبیه الخواطر : ۲ / ۱۰۸

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲

لا أدبَ لِمَن لا عَقْلَ لَهُ .
آن را که خرد نیست ، ادب نیست .
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۱ / ۶

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳

ما فَتَحَ اللّه ُ عز و جل على أحدٍ بابَ مسألهٍ فَخَزنَ عَنهُ بابَ الإجابهِ .
خداوند عز و جل باب مسألت (و دعا) را به روى هیچ کس نگشود ، که باب اجابت را به روى او بسته باشد .
امام حسن سلام الله علیه :

أنا الضَّامِنُ لِمَن لَم یَهجُسْ فی قلبهِ إلاّ الرّضا أن یَدعُوَ اللّه َ فَیُستَجابَ لَهُ .
کسى که در دلش هوایى جز خشنودى (خدا) خطور نکند ، من ضمانت مى کنم که خداوند دعایش را مستجاب کند .
بحارالانوار : ۲۵/۳۵۱/۴۳

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴

ما نَقَصَتْ زکاهٌ مِن مالٍ قَطُّ .
زکات ، هرگز چیزى را از ثروت کم نمى کند .
بحارالانوار : ۹۶ / ۲۳ / ۵۶

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۵

قد أکثَرَ مِن الهَیبهِ الصامِتُ .
آدم خموش ، بسیار پُر هیبت است .
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۳ / ۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۶

بِالعَقلِ تُدرَکُ الدّارانِ جَمیعا ، ومَن حُرِمَ مِنَ العَقلِ حُرِمَهُما جَمیعا .
با خرد است که هر دو سرا به دست مى آید و هر که از خرد محروم باشد ، از هر دو سرا محروم شود .
کشف الغمّه : ۲ / ۱۹۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۷

التفکُّرُ حَیاهُ قَلبِ البَصیرِ .
اندیشیدن، مایه زنده دلىِ صاحب بصیرت است.
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۱

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۸

فِی المَائدهِ اثْنَتَا عَشرَهَ خَصْلَهً یَجِبُ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أنْ یَعْرِفَهَا : أرْبَعٌ مِنْها فَرْضٌ ، وَ أرْبَعٌ سُنَّهٌ ، وأرْبَعٌ تأدِیبٌ . فَأمَّا الفَرْضُ : فَالمَعْرِفَهُ ، وَالرِّضَا ، وَالتَّسْمِیَهُ ، وَالشُّکْرُ . وَأمَّا السُّنَّهُ : فَالوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ ، والجُلُوسُ عَلَى الجَانِبِ الأیْسَرِ ، والأکْلُ بِثَلاثِ أصَابِعَ . وَلَعْقُ الأصَابِعِ . وَأمّا التَّأدِیبُ : فَالأکْلُ مِمَّا یَلِیکَ ، وَتَصْغِیرُ اللُّقْمَهِ ، وَتَجْوِیدُ المَضْغِ ، وَقِلّهُ النّظَرِ فِی وُجُوهِ النّاسِ .
آداب سفره دوازده تاست که هر مسلمانى باید آنها رابداند : چهارتاى آنها واجب است ، چهار تا سنّت (مستحب) و چهار تا از باب رعایت ادب مى باشد . امّا آن چهارتا که واجبند : معرفت ، خشنودى ، نام خدا بر زبان آوردن و شکرگزارى . و آن چهار که سنّت است : دست شستن پیش از غذا خوردن ، نشستن بر طرف چپ (بدن) ، خوردن با سه انگشت و لیسیدن انگشتها . و امّا آن چهار که از باب رعایت ادب مى باشد : خوردن از آنچه در جلوى توست ، کوچک گرفتن لقمه ، خوب جویدن غذا و کمتر نگاه کردن به صورت مردم .
بحارالانوار : ۷۳ / ۳۰۵ / ۲۳

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۹

یا بنَ آدمَ ، إنّکَ لم تَزَلْ فی هَدمِ عُمرِکَ مُنذُ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّکَ ، فَخُذْ مِمّا فی یَدَیکَ لِما بَینَ یَدَیکَ ؛ فإنّ المؤمنَ یَتَزوَّدُ ، و الکافِرَ یَتَمتَّعُ
اى فرزند آدم! تو از همان زمان که از شکم مادرت افتاده اى، پیوسته در راه ویران کردن [خانه ]عمرت قدم بر مى دارى. پس، از آنچه در دست دارى براى آنچه در پیش دارى بهره برگیر؛ زیرا که مؤمن توشه بر مى دارد و کافر خوش مى گذراند.
بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۱۲ /۶ .

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۰

الرّاغِبُ فیها عَبدٌ لِمَن یَملِکُها .
امام حسن علیه السلام ـ در نکوهش دنیا ـ : دنیاخواه، بنده دنیادار است.
کنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۱۴ ح ۴۴۲۳۶

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۱

لا یَنبغی لِمَن عَرَفَ عَظَمَهَ اللّه أن یَتَعاظَمَ، فإنّ رِفعَهَ الذینَ یَعلَمونَ عَظَمَهَ اللّه أن یَتَواضَعُوا ، و (عِزَّ) الذینَ یَعرِفُونَ ما جَلالُ اللّه أن یَتَذَلَّلُوا (لَهُ ) .
سـزاوار نـیـست کـسى کـه بـزرگى خـدا را مى شناسد، خود بزرگ بین باشد ؛ زیرا بلند مرتبگى کسانى که عظمت خدا را مى دانند ، در این است که افتادگى کنند و عزّت کسانى که جلال و شکوه خدا را مى شناسند ، در این است که اظهار ذلّت کنند .
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۰۴ / ۳

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۲

عَلِّمِ النّاسَ وتَعَلَّم عِلمَ غَیرِکَ ، فَتَکونَ قَد أتقَنتَ عِلمَکَ وعَلِمتَ ما لَم تَعلَم
به مردم بیاموز و دانش دیگران را فراگیر ، تا دانش خود را استوار کرده و آنچه را که ندانسته اى بدانى .
کشف الغمّه : ۲ / ۱۹۷ .

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۳

اُوصیکُم بتَقوَى اللّه وإدامَهِ التَّفَکُّرِ ؛ فإنَّ التَّفَکُّرَ أبو کُلِّ خَیرٍ واُمُّهُ .
شما را به تقواى الهى و تداوم اندیشه سفارش مى کنم ؛ زیرا که اندیشیدن پدر و مادر همه خوبیهاست .
تنبیه الخواطر : ۱ / ۵۲

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۴

العاداتُ قاهِراتٌ ، فَمَنِ اعتادَ شَیئا فی سِرِّهِ وخَلَواتِهِ ، فَضَحَهُ فی عَلانِیَتِهِ وعِندَ المَلَأِ .
عـادتها مقهور کننده اند . پس ، هر کس در نهان و خلوتهاى خود به چیزى عادت کند ، همان چیز او را در آشکار و میان جمع رسوا سازد .
تنبیه الخواطر : ۲ / ۱۱۳

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۵

إنّ اللّه َ عز و جل بِمَنِّهِ ورَحمَتِهِ لَمّا فَرَضَ عَلیکُمُ الفَرائضَ لم یَفرِضْ علَیکُم لِحاجَهٍ مِنهُ إلَیهِ ، بَل رَحمَهً مِنهُ إلَیکُم (علَیکُم) لا إلهَ إلاّ هُو ، لَِیمیزَ الخَبیثَ مِن الطَّیِّبِ ، ولِیَبتَلِیَ ما فی صُدورِکُم ، ولُِیمَحِّصَ ما فی قُلوبِکُم .
خداوند عز و جل چون از روى کرم و رحمت خود فرایض را بر شما واجب ساخت ، نه بدان سبب بود که به شما نیاز داشت ، بلکه از سر مهر و رحمت آن خداى یگانه به شما بود ، تا ناپاک را از پاک جدا سازد و آنچه را در سینه هاى شماست ، بیازماید و آنچه را در دلهاى شماست ، ناب و خالص گرداند .
بحارالانوار : ۲۳ / ۹۹ / ۳

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۶

اعلمْ أنَّ مُروَّهَ القَناعَهِ والرِّضا أکثرُ مِن مُرُوّهِ الإعطاءِ .
بدان ، که مردانگىِ قناعت و خرسندى ، بیش از جوانمردىِ بخشش است .
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۱ / ۶

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۷

أسلَمُ القُلوبِ ما طَهُرَ مِن الشُّبُهاتِ .
سالمترین دلها، دلى است که از شبهات پاک باشد.
تحف العقول : ۲۳۵ .

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۸

مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ مَحَقَ کَرَمَهُ .
هر که احسانهاى خود را بر شمرد، بخشندگى خویش را از بین برده است.
بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۱۳ /۷ .

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۱۹

الابتِداءُ بالعَطیَّهِ قَبلَ المَسألهِ ، و إطعامُ الطَّعامِ فی المَحْلِ .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به این پرسش که بزرگوارى چیست؟ ـ فرمود : دَهِش پیش از خواهش و اطعام کردن در قحطى.
بحار الأنوار : ۷۸ / ۱۰۲ /۲

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۰

قَطعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّمینَ .
دانش عذر دانش اندوزان را گسسته است .
تحف العقول : ۲۳۶ .

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۱

لا یَعزِبُ الرَّأیُ إلاّ عِندَ الغَضَبِ .
رأى [درست] جز هنگام خشم پنهان نمى ماند .
نزهه الناظر : ۷۲ / ۱۴

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۲

لَمّا سُئلَ عَنِ العَقلِ : التَّجَرُّعُ لِلغُصَّهِ حَتّى تَنالَ الفُرصَهَ .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به ایـن سؤال که خرد چیست ؟ ـ : جام اندوه را جُرعه جُرعه نوشیدن تا به دست آمدن فرصت .
معانی الأخبار : ۲۴۰ / ۱

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۳

الغَفلَهُ تَرکُکَ المَسجِدَ، وطاعَتُکَ المُفسِدَ .
غفلت آن است که مسجد (رفتن براى نماز) را ترک کنى و از شخص مفسد فرمان برى .
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۰

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۴

لَمّا سَألَهُ أبوهُ علیه السلام عَنِ العَقلِ : حِفظُ قَلبِکَ ما استَودَعتَهُ .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به سؤال پــدر بزرگوارش از او که خرد چیست ؟ ـ : این که دلت آنچه را به او مى سپارى ، نگه دارد .
معانی الأخبار : ۴۰۱ / ۶۲

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۵

المَصائبُ مَفاتیحُ الأجرِ .
مصیبتها ، کلیدهاى اجرند .
أعلام الدین : ۲۹۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۶

نِعمَ العَونُ الصَّمتُ فی مَواطِنَ کثیرَهٍ وإن کُنتَ فَصِیحا .
در بسیارى جاها ، چه یاور نیکویى است ، خاموشى ؛ هر چند که سخنور باشى .
معانی الأخبار : ۴۰۱ / ۶۲

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۷

صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن یُصاحِبوکَ بهِ .
با مردم آن گونه رفتار کن که دوست دارى با تو رفتار کنند .
أعلام الدین : ۲۹۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۸

فی جَوابِ رَجُلٍ قالَ لَهُ : إنّی مِن شِیعَتِکُم : یا عبدَ اللّه ، إن کُنتَ لَنا فی أوامِرِنا و زَواجِرِنا مُطِیعا فقد صَدَقتَ ، وإن کُنتَ بخِلافِ ذلکَ فلا تَزِدْ فی ذُنوبِکَ بدَعواکَ مَرتَبهً شَرِیفَهً لَستَ مِن أهلِها ، لا تَقُلْ : أنا مِن شِیعَتِکُم ، ولکن قُل : أنا مِن مُوالِیکُم ومُحِبِّیکُم ومُعادِی أعدائکُم ، وأنتَ فی خَیرٍ وإلى خَیرٍ .
امام حسن علیه السلام ـ در جواب مردى که عرض کرد : من از شیعیان شما هستم ـ : اى بنده خدا ! اگر مطیع اوامر و نواهى ما باشى ، راست مى گویى ، ولى اگر چنین نباشى ، پس با ادعاى منزلت والایى که تو اهل آن نیستى ، بر گناهانت میفزاى . مگو : من از شیعیان شما هستم ، بلکه بگو : من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم . در این صورت ، تو آدم خوبى هستى و به خوبى گرایش دارى .
تنبیه الخواطر : ۲ / ۱۰۶

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۲۹

کیفَ یکونُ المؤمنُ مؤمنا وهو یَسخَطُ قِسمَهُ ویُحَقِّرُ مَنزِلَتَهُ والحاکِمُ علَیهِ اللّه ُ ؟ !
مؤمن چگونه مى تواند مؤمن باشد در حالى که از قسمت خود ناخشنود باشد و منزلت و وضعیت خود را ناچیز شمارد با آن که که حاکم بر او (و تعیین کننده سرنوشتش) خداست ؟.
بحارالانوار : ۴۳ / ۳۵۱ / ۲۵

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۰

مَن قَرَأ القرآنَ کانَت لَهُ دعوهٌ مُجابهٌ إمّا مُعَجَّلَهً و إمّا مُؤَجَّلهً .
کسى که قرآن بخواند ، یک دعاى مستجاب شده دارد ، دیر مستجاب شود ، یا زود .
بحارالانوار : / ۹۳ / ۳۱۳ / ۱۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۱

لرجل جاءَ إلَیهِ یَستَشِیرُهُ فی تَزویجِ ابنَتِهِ : زَوِّجْها مِن رَجُلٍ تَقِیٍّ ، فإنّهُ إن أحَبَّها أکرَمَها وإن أبغَضَها لَم یَظلِمْها .
امام حسن علیه السلام ـ خطاب به مردى که با ایشان در باره ازدواج دختر خود مشورت کرد ـ : او را به مردى باتقوا شوهر ده ؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامیش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وى ستم نمى کند .
مکارم الأخلاق : ۱ / ۴۴۶ / ۱۵۳۴

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۲

وقد سُئلَ عنِ الشَّجاعهِ : مُواقَفَهُ الأقرانِ ، والصَّبرُ عِندَ الطِّعانِ .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به این سؤال که شجاعت چیست ؟ ـ : ایستادگى در برابر هماوردان و پایدارى در نبرد .
تحف العقول : ۲۲۶

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۳

إنّ المسألَهَ لا تَحِلُّ إلاّ فی إحدى ثلاثٍ : دَمٍ مُفجِعٍ ، أو دَینٍ مُقرِحٍ ، أو فَقرٍ مُدقِعٍ .
درخواست کردن روا نیست مگر در یکى از این سه جا : خون بهاى سنگین ، یا بدهکارى توانفرسا ویا فقر کُشنده.
امام حسن سلام الله علیه :

الإعطاءُ قَبلَ السُّؤالِ مِن أکبَرِ السُّؤدُدِ .
بخشیدن پیش از طلب کردن (کسى) از بزرگترین سرورى است .
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۱۳ / ۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۴

لَمّا سَألَهُ أبوهُ عنِ الشُّحِّ : أن تَرى ما فی یَدَیکَ شَرَفا وما أنفَقتَ تَلَفا .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش پدرش از او درباره تنگ چشمى ـ : تنگ چشمى آن است که آنچه را دارى مایه شرافت پندارى و آنچه را انفاق کنى ، تلف شده و بر باد رفته انگارى .
وسائل الشیعه : ۱۶ / ۵۳۹ / ۱ .

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۵

لمّا سألَهُ أبوه عن تفسیرِ الجَهلِ : سُرعهُ الوُثوبِ علَى الفُرْصهِ قبلَ الاسْتِمْکانِ مِنها ، والامْتِناعُ عنِ الجَوابِ .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش پدرش از تفسیر نادانى ـ : زود پریدن روى فرصت پیش از آن که آن را کاملاً به دست آورى و خوددارى کردن از جواب .
معانی الأخبار : ۴۰۱ / ۶۲

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۶

مَنِ اتَّکَلَ على حُسنِ الاختِیارِ مِنَ اللّه ، لَم یَتَمَنَّ أ نّهُ فی غَیرِ الحالِ التی اختارَها اللّه ُ لَهُ .
هرکه به حُســن انتخاب خداوند تکیه کند ، جز آن وضعى را که خدا برایش برگزیده است ، آرزوى داشتن وضعى دیگر نکند .
بحارالانوار : ۷۸ / ۱۰۶ / ۶

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۷

وقد سُئلَ عن الجُبن : الجُرأهُ على الصَّدیقِ ، والنُّکُولُ عَن العَدُوِّ .
امام حسن علیه السلام ـ در پاسخ به این پرسش که : بزدلى چیست ؟ ـ : دلیرى در برابر دوست و گریختن از برابر دشمن .

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۸

مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ مَحَقَ کَرَمَه.
هر که احسان هاى خود را بر شمرد، بخشندگى خویش را از بین برده است.
بحار الأنوار: ۷۸/۱۱۳/۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۳۹

الغَفلَهُ تَرکُکَ المَسجِدَ، وطاعَتُکَ المُفسِد.
غفلت آن است که مسجد [رفتن براى نماز]را ترک کنى و از تبهکار فرمان برى.
بحار الأنوار: ۷۸/۱۱۵/۱۰

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۰

أسلَمُ القُلوبِ ما طَهُرَمِن الشُّبُهات.
سالم ترین دلها، دلى است که از شبهات پاک باشد.
تحف العقول: ۲۳۵

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۱

لَیْسَتِ العِفَّهُ بِدافِعَهٍ رِزْقا وَ لاَ الْحِرْصُ بِجالِبٍ فَضْلاً فَاِنَّ الرِّزْقَمَقْسومٌ وَ اسْتِعْمالُ الْحِرْصِ اسْتِعْمالُ الْمَآثِمِ.
نه پاکدامنى، روزى را از انسان دور مى کند و نه حرص، روزى زیاد مى آورد؛ چون روزى قسمت شده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان مى شود.
تحف العقول، ص ۲۳۴

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۲

إذا سَمِعتَ أحَدا یَتَناوَلُ أعراضَ النّاسِ فَاجتَهِد أن لایَعرِفَک.
هر گاه شنیدى شخصى آبروى مردم را مى ریزد، بکوش تا تو را نشناسد.
همان، ج ۷۴، ص ۱۹۸

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۳

الرّاغِبُ فی‌ها عَبدٌ لِمَن یَملِکُها.
دنیاخواه، بنده دنیادار است.
کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۱۴ ح ۴۴۲۳۶ نقلاً عن ابن النجّار

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۴

تُجهَلُ النِّعَمُ ما أقامَت، فإذاوَلَّت عُرِفَ.
نعمت‌ها تا هستند ناشناخته اند و همین که رفتند [قدرشان]شناخته مى شوند.
بحار الأنوار: ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۲

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۵

عَلَیکم بِالفِکرِ، فَإنَّهُ حَیاهُ قَلبِ البَصیرِ و مَفاتیحُ أبوابِ الحِکمَه.
بر شما باد به تفکّر، که تفکّر مایه حیات قلب شخص بصیر و کلید درِ حکمت است.
إعلام الدین، ص ۲۹۷

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۶

اَلإخاءُ الوَفاءُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخاء.
نشانه برادرى، وفادارى در سختى و آسایش است.
بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۴

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۷

لا یَغُشُّ العاقِلُ مَنِ استَنصَحَه.
خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۸

المِزاحُ یَأکُلُ الهَیبَهَ.
شوخى هیبت را مى بَرد.
بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۴۹

ما تَشاوَرَ قَومٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِ.
هیچ قومى با یکدیگر مشورت نکردند مگر آن که به راه پیشرفت خود رهنمون شدند.
تحف العقول، ص ۲۳۳

═────═⌘═────═

حدیث شماره ۵۰

مَن عَبَدَ اللّه َ عَبَّدَ اللّه ُ لَهُ کُلَّ شَى ء.
هر کس خدا را بندگى کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداند.
تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۰۸

مطالب مرتبط :

پروفایل تولد امام حسن | ۱۳۰ عکس زیبای میلاد امام حسن مجتبی (ع)

اشعار میلاد امام حسن ؛ شامل اشعار خوشایند کوتاه و طولانی

دوبیتی امام حسن ؛ منتخب رباعی و دوبیتی میلاد امام حسن (ع)


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.