خواص سیاه دانه | ۲۰ مورد از فواید روغن سیاه دانه + جدول ارزش غذایی

۲۰ مورد از خواص و فواید سیاه دانه و روغن سیاه دانه برای سلامتی

سیاه دانه (به عربی:حبت البراکه و به انگلیسی: Nigella sativa Linn) از خانواده Ranunculaceae است از جنوب شرقی آسیاه منشا می گیرد و از گذشته های دور در مصر باستان ، یونان ، خاورمیانه و آفریقا مورد استفاده بوده است. این گیاه دارای گلهای سفید و خاکستری است، ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر قد دارد و از دانه های ۱ تا ۲ میلی متری آن برای اهداف دارویی استفاده میشود. اینجا در مورد خواص و فواید سیاه دانه با هم صحبت خواهیم کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم 

خواص سیاه دانه (۴)

 

۲۰ خواص و فواید سیاه دانه (Nigella sativa)

۱- تسکین آسم:

خوردن سیاه دانه می تواند به تسکین علائم آسم کمک کند. یک مطالعه کوچک که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد که نشان داد افرادی که عصاره سیاه دانه را مصرف می کردند شدت علائم آسم مانند خس خس شان را بهبود پیدا کرده بود . اما برای تأیید این اثر باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

خواص سیاه دانه 

۲- کاهش فشار خون:

اثر عصاره سیاه دانه در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا مشاهده شد ، اما این کاهش بسیار کم (بین ۱ تا ۳ میلی متر جیوه بود) بود سیاه دانه ممکن است اثرات زیادی مانند آنتی اکسیدان ها داشته باشد. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ بر روی تأثیر این گیاه بر گشاد شدن عروق انجام شد. این مطالعه شامل ۷۰ نفر از سنین ۳۴ تا ۶۳ سال بود . نتایج نشان داد که مصرف ۲.۵ میلی لیتر روغن سیاه دانه دو بار در روز ، به مدت هشت هفته ، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بیماران را بطور قابل توجهی کاهش داد ، بدون اینکه هیچگونه اثر منفی داشته باشد.  طبیعتا افراد با فشار خون پایین باید در مصرف سیاه دانه احتیاط کنند.

فواید سیاه دانه

۳- کاهش سطح قند:

مکمل های حاوی سیاه دانه ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کرده و به کاهش عوارض جانبی مضر آن مانند: بهبود آهسته زخم ، آسیب عصبی و تغییرات بینایی کمک کنند . یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ ، نشان داد که دریافت مکمل غذایی سیاه دانه ممکن است سطح قند خون ناشتا و سطح قند خون را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. از طرف دیگر ، خواص کاهنده قند سیاه دانه ممکن است به طور قابل توجهی سطح قند خون را در بیماران دیابتی نیز کاهش دهد .

خواص سیاه دانه چیست

۴- تقویت عملکرد اسپرم:

روغن سیاه دانه علاوه بر افزایش حجم منی ، می تواند تحرک اسپرم را بهبود بخشد و تعداد آنها را افزایش دهد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ بر روی گروهی از مردان نابارور انجام شد ، نتایج منتشر شده نشان داد که مصرف روغن سیاه دانه به مدت دو ماه بهبود قابل توجهی در حجم منی ، تحرک اسپرم و تعداد آنها دارد.

فواید سیاه دانه و عسل

۵- کاهش کلسترول:

خوردن دانه های سیاه ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهد . برخی تحقیقات نشان داده است که خوردن یک گرم سیاه دانه ،دو بار در روز قبل از غذا به مدت ۴ هفته باعث کاهش کلسترول و لیپوپروتئین با چگالی کم (یا آنچه به عنوان کلسترول بد شناخته می شود ) می شود .

خواص سیاه دانه و عسل

۶- کاهش خطر ابتلا به زخم معده:

دانه های سیاه دانه می توانند گرفتگی و درد معده را تسکین دهند و روغن سیاه دانه علاوه بر کاهش وقوع زخم معده ، به کاهش گازها و نفخ شکم نیز کمک می کند.

فواید سیاه دانه برای تنبلی تخمدان

۷- کاهش آلرژی :

مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی گوش و حلق و بینی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف سیاه دانه، به دلیل داشتن خواص ضد آلرژی ممکن است علائم رایج مانند: خارش بینی ، احتقان ، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد.

خواص سیاه دانه برای لاغری شکم

۸- کاهش تیروئیدیت ناشی از خود ایمنی:

مطالعه منتشر شده در مجله Alternative Medicine نشان داد که مصرف پودر سیاه دانه علاوه بر کاهش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) ، وزن بدن و شاخص توده بدن ، می تواند وضعیت تیروئید را (در افراد مبتلا به التهاب از غده تیروئید هاشیموتو (به انگلیسی: تیروئیدیت هاشیموتو) یا اصطلاحتا التهاب مزمن غده تیروئید) بهبود بخشد.

فواید سیاه دانه چیست

۹- تقویت عملکرد ذهنی:

مصرف سیاه دانه می تواند بروز التهاب را کاهش دهد ، زیرا غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه است که برای محافظت از سیستم عصبی در برابر آسیب ها یا اختلالات عصبی ضروری هستند و مصرف آن با بهبود عملکردهای مغزی مرتبط با عملکرد شناختی ، افسردگی ، صرع و حافظه همراه است.

خواص سیاه دانه با عسل

۱۰- کاهش سو هاضمه:

گیاه سیاه دانه کاربرد زیادی دارد و عصاره های تهیه شده از دانه های آن در برخی موارد از جمله: سوء هاضمه ، اسهال ، از دست دادن اشتها ، یائسگی ، دیسمنوره و موارد دیگر مفید است.

فواید سیاه دانه برای لاغری

۱۱- کاهش هپاتیت C ویروسی:

در یکی از مطالعات مقدماتی اثر مصرف روغن سیاه دانه در هپاتیت C مشاهده و مشخص شد که با دوز کم روغن سیاه دانه ، میزان ویروس به ۳۸.۶٪ کاهش می یابد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳  منتشر شد نیز نشان داد که مصرف ۴۵۰ میلی گرم روغن سیاه دانه سه بار در روز ، به مدت سه ماه ، باعث بهبود بار ویروسی هپاتیت C علاوه بر بهبود سطح پروتئین می شود.

خواص سیاه دانه کوبیده

۱۲- کاهش آرتریت روماتوئید:

روغن سیاه دانه می تواند به تسکین آرتریت روماتوئید کمک کند ، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ بر روی گروهی از زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید خفیف تا متوسط ​​انجام شد و نتایج نشان داد که مصرف کپسول های روغن سیاه دانه باعث کاهش علائم آرتروز ، پروتئین واکنش پذیر C با حساسیت بالا ، علاوه بر کاهش تعداد مفاصل متورم می شود.

فواید سیاه دانه برای بدن

۱۳- کاهش سندرم متابولیک:

برخی تحقیقات اولیه نشان داد که مصرف یک نوع روغن سیاه دانه دو بار در روز به مدت ۶ هفته ممکن است سطح کلسترول ، لیپوپروتئین با چگالی کم و سطح قند خون را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد.

خواص سیاه دانه برای درمان سرطان

۱۴- کاهش گلو درد:

روغن سیاه دانه ممکن است گلودرد را تسکین دهد ، زیرا برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف سیاه دانه همراه با نوع دیگری از گیاهان دارویی به مدت ۷ روز درد افرادی را که از گلو درد و تورم لوزه ها رنج می برند تسکین می دهد.

فواید سیاه دانه برای پوست

۱۵- تقویت ایمنی:

مصرف روغن سیاه دانه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین التهاب و عفونت را کاهش دهد.

خواص سیاه دانه برای مو

۱۶- کاهش علائم برونشیت:

خوردن زیره سیاه ممکن است با کاهش التهاب در دستگاه تنفسی به تسکین علائم برونشیت کمک کند.

فواید سیاه دانه برای مردان

۱۷- احتمال کاهش خطر سرطان:

روغن سیاه دانه به کاهش رادیکال های آزاد مضر مرتبط با افزایش خطر برخی بیماری ها مانند سرطان کمک می کند ، زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است . یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده نشان داد که تیموکینون که ترکیب فعال سیاهدانه است ، ممکن است باعث مرگ سلولی سلول های لوسمی یا سرطانی شود.

خواص سیاهدانه

۱۸- درمان سرگیجه و درد گوش:

تجربه نشان میدهد که اگر یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید میتواند برای درمان سرگیجه و درد گوش مفید باشد. این کار را حداقل تا ۱۱ روز ادامه دهید.

سیاه دانه چه خواصی دارد

۱۹-  درمان اسهال:

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه‌ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره‌ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید. این ترکیب میتواند برای درمان اسهال مفید باشد.

c خواص سیاه دانه برای هپاتیت

۲۰-  درمان ناراحتی‌های کبدی:

گفته میشود سیاه دانه میتواند برای درمان ناراحتی های کبدی مفید باشد. برای این کار مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد و عسل مخلوط کنید و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید. همچنین می‌توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه‌ی برگ‌های بید (برگ‌های کوچک) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه (۱)

 

ارزش غذایی سیاه دانه :

جدول زیر مقدار مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم سیاه دانه را توضیح می دهد:

جدول ارزش غذایی سیاه دانه

خواص شگفت انگیز سیاه دانه

چگونگی استفاده از سیاه دانه و روش های خوردن آن :

روش های زیادی برای استفاده از سیاه دانه وجود دارد . ما موارد زیر را ذکر می کنیم:

  • می توان آن را کمی تفت داد ، آسیاب کرد.
  • سپس به عنوان طعم دهنده به نان و غذاهای مختلف اضافه کرد.
  • برخی از افراد سیاه دانه را به صورت خام می خورند .
  • بعضی افراد آن را با عسل یا آب مخلوط می کنند .
  • سیاه دانه همچنین می تواند به نوشیدنی ها ، جو دوسر ، شیر و … اضافه شود.
  • مکمل های سیاه دانه به صورت کپسول در دسترس هستند و حاوی دوزهای مشخصی از سیاه دانه هستند.
  • می توان آن را به صورت روغن نیز تهیه و استفاده کرد.

 

خواص سیاه دانه (۳)

 

عوراض موارد احتیاطی برای مصرف از سیاه دانه :

مواردی وجود دارد که در هنگام مصرف سیاه دانه باید احتیاط کرد ، از جمله موارد زیر:

  • بارداری و شیردهی:

خوردن سیاه دانه در مقادیر متوسط  با مواد غذایی در دوران بارداری امن است ، اما ممکن است دوز زیاد آن به عنوان مصرف داریی ممکن است به علت کاهش یا توقف انقباضات رحمی مضر باشد.

  • کودکان:

خوردن سیاه دانه برای کودکان در کوتاه مدت و در مقادیر مشخص و امن توصیه می شود.

  • اختلالات خونریزی:

سیاه دانه می تواند اختلالات خونریزی را بدتر کند و ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد.

  • دیابت:

سیاه دانه ممکن است در برخی افراد سطح قند خون را کاهش دهد. هنگام خوردن سیاه دانه توسط افراد دیابتی ، علائم پایین بودن قند خون باید کنترل شود و درصد مصرف آن هم باید کم باشد.

  • کاهش فشار خون:

مصرف سیاه دانه ممکن است منجر به کاهش قابل توجه فشار خون در افرادی شود که از فشار خون پایین رنج می برند شود .

  • عمل های جراحی:

سیاه دانه ممکن است روند لخته شدن خون را کند کرده ودر بیهوشی در حین و بعد از عمل جراحی تداخل ایجاد کند و می تواند بر کنترل سطح قند خون تأثیر بگذارد ، سطح آن را کاهش دهد و در برخی افراد باعث افزایش خواب آلودگی شود. علاوه بر این ، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد ، بنابراین باید حداقل دو هفته قبل از جراحی قطع شود.

عوارض مصرف و خواص بد سیاه دانه برای بدن چیست ؟

خواص سیاه دانه (۲)

 

۲ سوال متداول در مورد سیاه دانه:

آیا خوردن نایجلا با معده خالی ( ناشتا ) فواید خاصی دارد؟

برای بسیاری از افراد معمول است که خوردن نیجله با معده خالی فواید خاصی را به همراه دارد ، اما هیچ مطالعه علمی این موضوع را تأیید نمی کند و خوردن آن در هر زمان می تواند همان فواید را داشته باشد.

 آیا سیاه دانه و روغن آن در لاغری مفید است؟

روغن سیاه دانه می تواند عوامل خطرساز را در زنان چاق کاهش دهد . یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف روغن سیاه دانه ، همراه با یک رژیم غذایی کم کالری ۸ هفته ای ، باعث کاهش وزن می شود. و دور کمر و سطح تری گلیسیرید به طور قابل توجهی در بین زنانی که از چاقی رنج می برند کاهش میدهد. ضمنا مطالعه دیگری که در مجله بین المللی پزشکی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، نشان داد که مصرف مکمل های سیاه دانه علاوه بر ورزش به مدت ۸ هفته ، ممکن است سطح چربی را در زنانی که اضافه وزن دارند ، بهبود ببخشد.

 

بیشتر بخوانید :

خواص جو دوسر برای پوست ،لاغری و سلامتی + کالری

خواص و تاثیرات شگفت انگیز گلیسیرین برای پوست و مو

خواص عرق کاسنی | عرق کاسنی چه خواصی دارد ؟؟

خواص عناب | ۲۱ خاصیت شگفت انگیز عناب تازه و خشک

خواص سرکه سیب | فواید سرکه سیب برای لاغری و سلامتی


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.