بذر کتان | آشنایی با خواص تخم کتان + نحوه استفاده از آن

خواص تخم کتان >> آشنایی با فواید بذر کتان و نحوه استفاده از آن

خواص بذر کتان >> تخم کتان یکی از گیاهان یک ساله متعلق به خانواده Linaceae است که نام علمی آن Linum usitatissimum L است . طول گیاه کتان از ۰.۳ تا ۰.۹ متر با برگهای کوچک و سبز بوده و دارای گلهای آبی رنگ است .کتان ابتدا در اروپا شناخته شد ، سپس شروع به کشت در آمریکای شمالی کرد سپس به کانادا و شمال غربی ایالات متحده رفت و حالا کشت آن در سراسر جهان گسترده است .این نوشته به بررسی فواید و خواص بذر کتان و دستورالعمل های استفاده از آن میپردازد با ما همراه باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم 

خواص و فواید بذر کتان و نحوه استفاده از آن

 

انواع تخم کتان :

دو نوع مختلف تخم کتان وجود دارد که عبارتند از:

  1. بذر کتان با دانه های قهوه ای
  2. بذر کتان با دانه های زرد یا طلایی

هر دو حاوی مواد مغذی یکسان و تعداد مساوی اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره کوتاه هستند . در واقع تخم کتان یکی از غنی ترین منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند آلفا-لینولنیک اسید (α-linolenic acid)است  . میتوان گفت لیگنان ها به اشکال مختلف مانند دانه های کامل ، دانه های آسیاب شده ، دانه های بو داده و روغن بذر کتان در دسترس شما هستند .

خواص بذر کتان برای مو

ارزش غذایی تخم کتان

جدول زیر مقدار مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم تخم کتان را نشان می دهد:

جدول ارزش غذایی بذر کتان

خواص تخم کتان علمی

Close-Up Of Flax Seeds On Table

 

خواص و فواید بذر کتان

تخم کتان مزایای سلامتی بسیاری از جمله موارد زیر را فراهم می کند:

خواص بذر کتان برای پوست

۱-بذر کتان، منبع مواد مغذی :

۲۰ گرم آن ۱۵-۲۵٪ از مقدار مورد نیاز فیبر روزانه مردان و زنان را تأمین می کند و باید توجه داشت که درصد کربوهیدرات موجود در دانه کتان برابر با ۲۹٪ است.  فیبر ۹۵٪ کربوهیدراتهای آن را تشکیل می دهد و بنابراین دانه کتان به عنوان یک ماده غذایی کم کربوهیدرات طبقه بندی می شود و همچنین منبع پروتئین است. تخم کتان غنی از اسیدهای آمینه مانند گلوتامین (به انگلیسی: Glutamine) و آرژنین (به انگلیسی: Arginine) است که هر دو برای سلامتی سیستم ایمنی بدن و قلب مهم هستند ، اما حاوی اسید آمینه لایزین نیست. این ماده حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ است.

اعتقاد بر این است که محتوای فیبر محلول در دانه های کتان ممکن است در رفع اسهال کمک کند ، زیرا این فیبرها به آب متصل می شوند ، که باعث افزایش حجم مدفوع می شود ، و این ممکن است به جلوگیری از اسهال کمک کند ، و این دانه ها به دلیل محتوای آنها باعث کاهش علائم یبوست می شوند. فیبر نامحلول.

خواص تخم کتان برای مو

۲-سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی :

به عنوان مثال:

  • فسفر ، که برای حفظ بافت ، سلامت استخوان و تیامین لازم است.
  • یا ویتامین B که برای عملکردهای عصبی و متابولیسم ضروری است ،
  • مس که به همراه منیزیم برای رشد و نمو و بسیاری از عملکردها در بدن لازم است ،
  • در آخر ماده معدنی مولیبدن (به انگلیسی: Molybdenum) ، که به عنوان یک عنصر کمیاب ، بذر کتان سرشار از آن است.

خواص بذر کتان برای زنان

۳-منبعی از ترکیبات گیاهی مفید :

دانه های کتان حاوی تعدادی از ترکیبات گیاهی مفید است که برخی از آنها به شرح زیر ذکر شده است:

  • لیگنان: درصد آن در دانه کتان ۸۰۰ برابر بیشتر از انواع دیگر مواد غذایی است ، و نشان دهنده فیتواستروژن و آنتی اکسیدان است.
  • اسید کوماریک (به انگلیسی: p-Coumaric acid)؛ که اصلی ترین آنتی اکسیدان موجود در بذر کتان است و در گروه پلی فنول ها است.
  • فیتواسترول ها: (به انگلیسی: phytosterol)؛ که دارای اثر کاهش کلسترول است و در غشای سلولهای گیاهی یافت می شود.
  • اسید فرولیک: (به انگلیسی: Ferulic acid)؛ این یک آنتی اکسیدان است که ممکن است به جلوگیری از بسیاری از بیماری های مزمن کمک کند.

خواص تخم کتان برای پوست

۴-منبع آنتی اکسیدان :

همانطور که قبلاً ذکر شد ، دانه کتان حاوی مقدار زیادی لیگنان در مقایسه با سایر مواد غذایی است و این ترکیبات به مبارزه با علائم پیری مانند خطوط و چین و چروک کمک می کنند و ممکن است خطر بیماری های مزمن را کاهش دهند.به علاوه منبعی از ترکیبات ضد التهابی است چرا که محتوای اسید آلفا-لینولنیک و لیگنان است و ممکن است با جلوگیری از ترشح برخی از عوامل التهابی ، برخی بیماری ها مانند آسم و بیماری پارکینسون را کاهش دهد .

خواص بذر کتان در طب سنتی

۵-خواص بذر کتان در کمک به کاهش وزن:

همانطور که فیبرهای موجود در دانه های کتان به احساس سیری سریعتر کمک می کنند ، بنابراین اگر مقدار کالری مصرفی در طول روز کاهش یابد ، ممکن است به کاهش وزن کمک کند . در بررسی انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی بین المللی شیراز که شامل ۴۵ مطالعه بود مشخص شد که افزودن دانه های کامل کتان به رژیم غذایی منجر به کاهش شاخص توده بدن ، دور کمر و وزن بدن می شود . نتیجه گیری شد که این دانه ها ممکن است به افراد چاق یا دارای اضافه وزن در از دست دادن آن کمک کنند.

خواص تخم کتان برای زنان

۶-فواید بذر کتان در کاهش سطح کلسترول:

مروری در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا در سال ۲۰۰۹ منتشر شد که شامل ۲۸ مطالعه بود که نشان داد تخم کتان می تواند به کاهش سطح کلسترول مضر و کلسترول در افراد با مقادیر بالای کلسترول کمک کند. دانه های کتان منبع مهمی از اسید آلفا-لینولنیک است که شکل گیاهی امگا ۳ است و به کاهش سطح کلسترول مضر (کلسترول LDL) و تری گلیسیرید کمک می کند . به طور کلی شما می توانید از تخم کتان آسیاب شده به جای روغن بذر کتان استفاده کنید.

خواص بذر کتان در بارداری

۷-خواص بذر کتان در بهبود بیماران دیابتی:

برخی شواهد نشان می دهد که مصرف دانه کتان به دلیل داشتن فیبر زیاد ، قند خون را بعد از غذا کاهش می دهد و سطح انسولین را افزایش می دهد. یک مطالعه کوچک که در سال ۲۰۱۳ در مجله تحقیقات تغذیه منتشر شد که افرد مبتلا به دیابت ، از جمله مردانی که از چاقی یا اضافه وزن رنج می برند ، و زنانی که در دوره یائسگی قرار دارند ، در طی ۱۲ هفته روزانه دوزهای مختلف تخم کتان به آنها داده شود . مشخص شد که کسانی که ۱۳ گرم تخم کتان مصرف می کنند علاوه بر بهبود حساسیت به انسولین ، سطح انسولین و گلوکز کمتری دارند .

شایان ذکر است که این نگرانی وجود دارد که اثر کاهش قند بذر کتان باعث کاهش شدید سطح قند خون در بیماران دیابتی شود ، بنابراین در صورت استفاده از تخم کتان ، آنها باید سطح قند خون خود را به خوبی کنترل کنند .

خواص تخم کتان در طب سنتی

۸-فواید بذر کتان در بهبود BPH:

تحقیقات اولیه نشان داده است که مصرف روزانه ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم محصولات حاوی تخم کتان به مدت ۴ ماه علائم دستگاه ادراری مرتبط با BPH یا  بزرگی پروستات را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

خواص بذر کتان برای باردار شدن

۹-خواص بذر کتان در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در ژورنال تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر شد ، نشان داد که استفاده از مکمل های غذایی حاوی بذر کتان می تواند برای کاهش خطر سرطان ریه ناشی از مواد شیمیایی موثر باشد .پس میتوان گفت خوردن تخم کتان با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در موش های آسیب دیده ریوی همراه است .

خواص تخم کتان در بارداری

۱۰-بهبود شرایط افراد مبتلا به سندرم متابولیک:

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ ، که در آن گروهی از افراد مبتلا به سندرم متابولیک شرکت داشتند ، نشان داد که دادن روزانه ۳۰ گرم تخم کتان قهوه ای آسیاب شده علاوه بر اصلاح سبک زندگی ، به آنها در تنظیم سندروم متابولیک کمک می کند.

خواص بذر کتان سیاه

۱۱-خواص بذر کتان برای فشار خون:

تحقیقات نشان می دهد که خوردن تخم کتان ممکن است باعث کاهش فشار خون شود .خوردن تخم کتان آسیاب شده با افزودن روزانه آن به نان به مدت ۶ ماه باعث کاهش فشار خون در افرادی می شود که از باریک شدن رگ های خونی و فشار خون بالا رنج می برند. با این حال ، لازم به ذکر است که بذر کتان ممکن است باعث کاهش شدید فشار خون در افرادی شود که از داروهای ضد فشار خون استفاده می کنند .

خواص تخم کتان برای کبد

۱۲-خواص تخم کتان برای کبد:

یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در مجله علوم Oleo در سال ۲۰۱۳ ، بر روی گروهی از موش ها که از فشار خون بالا رنج می برند ، نشان داد که تجویز آنها به مکمل های غذایی تخم کتان همراه با رژیم غذایی فشار خون را کاهش می دهد ، و همچنین نتایج نشان دهنده بهبود عملکرد کبد و کلیه در موارد فشار خون بالا ، و تحقیقات اولیه همچنین نشان داد که خوردن بذر کتان قهوه ای روزانه به مدت ۱۲ هفته ، علاوه بر تغییر شیوه زندگی ، می تواند میزان چربی و آسیب کبدی را در بزرگسالان مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی کاهش دهد .

خواص دانه کتان

۱۳-فواید بذر کتان برای کلیه ها :

دانه های کتان ممکن است وضعیت بیماران تحت دیالیز را بهبود بخشد. که در آن مطالعه ای سال ۲۰۱۲ منتشر شده نشان داد که خوردن دانه کتان در طول دیالیز دو بار در روز به مدت ۸ هفته باعث کاهش سطح از کلسترول و لیپوپروتئین با چگالی ( کلسترول مضر) است که علل دیالیز این بیماری اغلب دارای عفونت و اختلال در سطح کلسترول است . اما شواهد کافی برای تأیید اثربخشی آن در این مورد وجود ندارد. مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی کلیه نشان داد، که در آن افرادی که از نفریت لوپوس رنج می برند ، استفاده از ۳۰ گرم بذر کتان در روز برای بهبود عملکرد کلیه و مکانیسم های التهابی آنها مفید است.

فواید تخم کتان برای مو

۱۴-خواص تخم کتان برای معده :

دانه های کتان سرشار از فیبرهایی هستند که به تنظیم حرکت روده ، رفع یبوست و دردهای شکمی کمک می کنند و تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که تخم کتان فواید زیادی دارد از جمله: کاهش خطر زخم معده ، کاهش گرفتگی روده و … است .علاوه بر این یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۵ منتشر شد ، که نشان داد که روغن بذر کتان اثر ملین روی روده دارد.

فواید بذر کتان برای مو

۱۵-مزایای بذر کتان برای روده :

در سال ۲۰۱۲ در مجله تغذیه و رژیم غذایی انسان یک مطالعه منتشر شد ، که نشان داد که تخم کتان می تواند به کاهش درد شکم و نفخ شکم کمک کند و همچنین به طور بالقوه به رفع یبوست کمک کند و این مطالعه بر روی گروهی از افراد که از یبوست (همراه با سندرم روده تحریک پذیر ) رنج می برند ، انجام شد.

تحقیقات نشان داده است که تأثیر تخم کتان در سرطان روده بزرگ متفاوت است ، برخی نشان می دهند که استفاده از لیگنان موجود در دانه های کتان با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم ارتباط ندارد ، در حالی که سایر مطالعات نشان دهنده وجود این اثر است ، در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱ ، و در موش ها انجام شد ، مشخص شد که از روغن بذر کتان برای جلوگیری از فعالیت سلول های سرطانی در روده بزرگ بدون هیچ گونه عوارض جانبی مفید است .

فواید تخم کتان برای پوست

۱۶-خواص دانه کتان برای یبوست :

دانه های کتان منبع مهمی از فیبر غذایی است و افزودن دانه کتان به غذا باعث افزایش حرکات روده در بزرگسالان می شود ، در حالی که خوردن ماست حاوی دانه های کتان ، آلو خشک به افزایش حرکت روده در افراد مسن کمک می کند اما هنوز مشخص نشده است این اثر به دلیل بذر کتان باشد یا سایر مواد .

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ در مجله Nutrition & Metabolism منتشر شد و ۵۳ نفر مبتلا به دیابت نوع II بوده و از یبوست رنج می بردند در آن شرکت داشتند . این مطالعه نشان داد که در این میان وعده حاوی ۱۰ گرم کتان دو بار در روز دانه به مدت ۱۲ هفته می تواند به کاهش علائم یبوست منجر شود .همچنین ، محتوای دانه کتان از فیبر نامحلول به افزایش حجم مدفوع کمک می کند و یبوست را برطرف می کند همچنین حاوی فیبر محلول است که باعث افزایش حجم مدفوع نیز می شود ، بنابراین میزان اسهال را کاهش می دهد.

فواید بذر کتان برای پوست

۱۷-فواید بذر کتان برای خانمها :

تخم کتان مزایای سلامتی بسیاری برای خانمها فراهم می کند ، چرا که تحقیقات نشان داده است که دانه های کتان در موارد یائسگی ، قاعدگی و بسیاری از موارد دیگر مفید است.

فواید تخم کتان برای لاغری

خواص تخم کتان (۲)

فواید دانه های کتان

موارد احتیاطی برای استفاده از تخم کتان

در کنار مواردی که به عنوان خواص بذر کتان شمردیم ،مواردی وجود دارد که باید هنگام استفاده از دانه های کتان احتیاط کنید ، از جمله:

فواید بذر کتان برای لاغری

  • اختلالات خونریزی:

بذر کتان ممکن است لخته شدن خون را کند کند ، که خطر خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش می دهد ، بنابراین به افراد مبتلا به این اختلالات توصیه می شود از تخم کتان استفاده نکنند.

فواید البذر الکتان

  • دیابت:

برخی شواهد نشان می دهد که بذر کتان سطح قند خون را کاهش می دهد ، و ممکن است اثر داروهای کاهش دهنده قند را افزایش دهد و این ترس وجود دارد که استفاده از تخم کتان باعث کاهش شدید سطح قند خون در بیماران دیابتی شود ، بنابراین آنها باید آن را کنترل کنید.

فواید بذر کتان چیست

  • انسداد روده:

به افرادی که از انسداد روده ، باریک شدن مری یا تورم روده رنج می برند توصیه می شود از استفاده از دانه های کتان خودداری کنند ، زیرا محتوای زیاد فیبر در این دانه ها باعث بدتر شدن انسداد می شود.

فواید تخم کتان برای کلسترول

  • سرطان حساس به هورمون:

بذر کتان ممکن است مشکلات افراد حساس به هورمون را تشدید کند ، زیرا این دانه ها می توانند تاثیری مشابه هورمون استروژن داشته باشند و از جمله این مشکلات ، می توان به سرطان پستان ، سرطان رحم ، سرطان تخمدان ، آندومتریوز (Endometriosis) و فیبروم رحم اشاره کرد ، اما برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که تخم کتان ممکن است با عملکرد استروژن مخالف باشد و خطر ابتلا به سرطان های مربوط به هورمون را کاهش دهد.

خواص بذر کتان

  • فشار خون بالا:

بذر کتان ممکن است فشار خون دیاستولیک را کاهش دهد ، بنابراین می تواند باعث کاهش شدید فشار خون در افرادی شود که از فشار خون بالا رنج می برند و داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند.

خواص تخم کتان برای روده

  • تری گلیسیرید زیاد:

دانه های کتان ، که بخشی از چربی را از بین برده اند ، حاوی مقدار کمی آلفا-لینولنیک اسید هستند که ممکن است سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد ، بنابراین به افرادی که دارای تری گلیسیرید بالا هستند توصیه می شود دانه کتان نخورند.

فواید بذر کتان برای بدن

  • فشار خون پایین:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، بذر کتان ممکن است فشار خون دیاستولیک را کاهش دهد ، بنابراین استفاده از تخم کتان باعث کاهش شدید فشار خون در افرادی می شود که قبلاً از فشار خون پایین رنج می برند.

فواید تخم کتان برای بدن

خواص تخم کتان (۱)

 

نحوه استفاده از بذر کتان 

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای سهولت هضم از تخم کتان آسیاب شده به جای غلات سبوس دار استفاده شود و از آنجا که دانه های کامل ممکن است بدون هضم شدن از روده رد شوند و این باعث کاهش استفاده فواید و خواص آنها می شود ، معمولا با آسیاب یا خرد کردن دانه های کتان پوسته سخت خارجی آن را می شکنند.

این کار اسید آلفا-لینولنیک ، سکوایزولاریسینسینول دیگلوکوزید یا آنچه را که به عنوان SDG برای اکسیداسیون شناخته می شود ، در معرض استفاده بدن قرار می دهد. به طور کلی می توان دانه های کتان آسیاب شده را به کالاهای پخته شده اضافه کرد . امم نکته مهم در مورد مصرف بذر کتان وجود دارد: لازم  است که هنگام خوردن این دانه ها ، باید مقدار کافی آب بنوشید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید ،

بذر کتان را می توان به روشهای مختلفی از جمله موارد زیر استفاده کرد:

 

  • آنها را به محصولات پخته شده اضافه کنید :

بذر کتان را می توانید در حین پخت ، کلوچه ، بیسکویت چای ، ماکارونی و رول های پخته شده اضافه کنید.

فواید بذر کتان برای کودکان

  • در برخی از دستورات غذایی از آن به عنوان جایگزین چربی استفاده کنید:

می توان از دانه های کتان به جای چربی در صنعت نانوایی استفاده کرد ، زیرا می توان نصف فنجان مارگارین را با یک فنجان و نیم دانه کتان آسیاب شده جایگزین کرد ، اما باید توجه داشت که دانه های کتان می توانند باعث پخت سریعتر مواد پخته شوند.

فواید تخم کتان برای کودکان

  • استفاده از روغن کتان:

از روغن بذر کتان می توان در سس ها و سالادها استفاده کرد ، اما نمی توان مانند روغن های دیگر مانند روغن آووکادو و روغن زیتون از این روغن استفاده کرد ، زیرا دارای کمترین نقطه احتراق را درمیان بقیه روغن ها دارد که تقریباً ۱۰۷.۲ درجه سانتیگراد است ، در حالی که درجه احتراق روغن آووکادو تقریبا ۲۷۱ است سانتیگراد ، روغن زیتون ۱۶۰ درجه سانتیگراد است .  روغن بذر کتان از نظر فاقد فیبر بودن از سایر محصولات این دانه ها متفاوت است ، اما منبع بسیار خوبی از اسید آلفا-لینولنیک است که نوعی اسید چرب امگا ۳ است.

فواید بذر کتان در لاغری

  • استفاده از آن به عنوان جایگزین تخم مرغ:

برخی از افراد ممکن است لازم باشد از مصرف تخم مرغ خودداری کنند زیرا به آن حساسیت دارند یا به دلایل دیگر . دانه های کتان آسیاب شده جایگزین مناسبی برای تخم مرغ هستند ، بنابراین تخم مرغ ها را می توان با تخمه کتان جایگزین کرد در دستورالعمل هایی که نیاز به وجود تخم مرغ دارند به عنوان ماده ای که به نگهداری اجزی غذا کمک می کند .برای این کار یک قاشق غذاخوری بذر کتان + سه قاشق غذاخوری آب ر برای دقیقه مخلوط کنید تا بافتی ژله ای شبیه تخم مرغ به دست آید. این ترکیب میتواند جایگزین تخم مرغ شود.

فواید تخم کتان در لاغری

  • سایر کاربردها:

روش های زیادی برای افزودن دانه های کتان به رژیم وجود دارد ، از جمله موارد زیر:

  1. یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به غلات صبحانه خود اضافه کنید.
  2. هنگام تهیه ساندویچ ، یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به سس مایونز یا خردل اضافه کنید.
  3. در تهیه انواع شیرینی و کیک و دسر ترکیب آب و بذر کتان زده شده را جایگزین تخم مرغ کنید.
  4. یک قاشق غذاخوری دانه های کتان آسیاب شده را با ماست مخلوط کنید .
  5. دانه های کتان را به سالادها یا اسموتی ها اضافه کنید.

فواید بذر کتان برای زایمان

فواید بذرکتان (۱)

 

آموزش آسیاب کردن و نگهداری بذر کتان 

روش آسیاب کردن بذر کتان چیست؟ 

همانطور که قبلاً ذکر شد ، برای به دست آوردن بیشترین فواید ، بهتر است دانه های کتان را به صورت آسیاب یا خرد شده بخورید ، زیرا این دانه ها پوسته بیرونی سختی دارند که در سیستم گوارش از بین نمی رود. بذر کتان کامل یا آسیاب شده را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید و می توانید خودتان آن را آسیاب کنید. بذرهای کامل در خانه با استفاده از آسیاب قهوهو همچنین می توان این دانه ها را با استفاده از آسیاب دستی خرد کرد ، لازم به ذکر است که خرد کردن این دانه ها در خانه ترجیح داده می شود ، زیرا به سرعت خراب می شوند.

بهترین روش برای نگهداری دانه های کتان در خانه چیست ؟

بذرهای کتان کامل را می توان در دمای اتاق ، تا ۱۰ ماه بدون از بین رفتن یا از بین رفتن اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آنها ، نگهداری کرد . اما اگر شرایط ذخیره سازی یا نگهداری نامناسب باشد ، بهتر است کل دانه ها را در یخچال یا فریزر نگه دارید ، برای تازه نگه داشتن بذر کتان ، دانه ها باید فقط قبل از استفاده آسیاب شوند.دانه های آسیاب شده در یخچال در یک ظرف مات تا ۳۰ روز نگهداری می شوند.

فواید تخم کتان برای زایمان

بیشتر بخوانید :

خواص سیاه دانه | ۲۰ مورد از فواید روغن سیاه دانه + جدول ارزش غذایی

فواید روغن سیاه دانه برای مو ها (تقویت مو و جلوگیری از ریزش)

فواید سیاه دانه و عسل برای شادابی پوست و بدن


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.