بذر کتان برای زنان | فواید تخم کتان برای در قاعدگی ، بارداری ، یائسگی

 فواید بذر کتان در بارداری ، قاعدگی یائسگی و سرطان پستان

دانه کتان (نام علمی: Linum usitatissimum L) یکی از قدیمی ترین گیاهان مورد استفاده در جهان که ارتفاعی بین ۳۰-۹۰ سانتی متر داشته و دانه های آن فرم تخت بیضی شکل، رنگ زرد تیره دارند. از تخم کتان میتوان در اشکال مختلف ( پودر شده ، آرد شده ، خرد شده یا به صورت دانه کامل ) استفاده کرد، روغن آن هم معمولا به صورت مایع یا کپسول در بازار یافت میشود و قابل استفاده است . این نوشته به خواص استفاده از بذر کتان برای زنان (قاعدگی، بارداری ،یائسگی ، سرطان سینه و … ) میپردازیم . گذشته از این خواص قبلا در نوشته های دیگری به بررسی فواید بذر کتان برای لاغری ، پوست و مو با هم صحبت کردیم که لینک آنها در انتهای همین مطلب است، با ما همراه باشید. 

بسم الله الرحمن الرحیم 

بذر کتان برای زنان باردار (۳)

 

فواید بذر کتان برای زنان 

  • کاهش درد پستان:

درد پستان در دوران قاعدگی یکی از علائم رایج است که زنان معمولا تجربه می کنند . در یک مطالعه مقدماتی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ ،( که در آن ۹۰ زن از درد پستان در طول دوره پریودی خود شکایت داشتند ، ) نتایج نشان داد که خوردن ۳۰ گرم بذر کتان آسیاب شده به طور قابل توجهی دوره احساس درد در زنان را کاهش می دهد.

 

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان:

یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در سال ۲۰۰۲ بر روی گروهی از موش ها انجام شد که در آن مشخص شد افزودن بذر کتان به رژیم غذایی موش ها مانع رشد تومورهای سرطان پستان می شود . با این حال ، لازم به ذکر است که در مورد استفاده از بذر کتان برای افراد با هر نوع سرطان حساس باید احتیاط کرد. بذر کتان برای زنان

 

  • کاهش علائم یائسگی:

اعتقاد بر این است که بذر کتان می تواند در تسکین گرگرفتگی در زنان نقش داشته باشد . همانطور که مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ روی ۳۰ زن انجام شد ، نتایج این تحقیق نشان داد که خوردن ۴۰ گرم بذر کتان می تواند باعث کاهش شدت گرگرفتنی در زنانی شود که از درمان های حاوی انسولین در دوران یائسگی با استروژن استفاده نمی کنند . مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ نشان داد که در دوران یائسگی زنان با مصرف مقدار بذر کتانی حاوی ۴۱۰ میلی گرم لینگان به صورت روزانه برای ۶ هفته متوالی ، گر گرفتنی و تعریق شبانه ۳۳ درصد کاهش میابد.

 

  • فواید بذر کتان برای چرخه قاعدگی زنان 

یک مطالعه مقدماتی منتشر شده در سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که بذر کتان ممکن است در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک تأثیر بگذارد ، زیرا کاهش سطح آندروژن ها مشاهده میشود و هیرسوتیسم نیز کاهش میابد، اما برای قطعی شدن این نتایج لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.  لازم به ذکر است که این سندرم یکی از اختلالات غدد درون ریز است که در زنان در طی سالهای باروری شایع است و با سطح بالای آندروژن همراه است و اغلب همراه با برخی علائم و مشکلات سلامتی مانند: هیرسوتیسم ، یائسگی و چاقی است .

تخم کتان در دروان شیر دهی مفید است ؟

فواید بذر کتان برای زنان (۱)

 

آیا خوردن بذر کتان برای زنان بی ضرر است ؟ 

خوردن دانه های کتان بیشتر برای بزرگسالان ، زنان و مردان بی خطر است ، اما ممکن است برخی از عوارض جانبی را در دستگاه گوارش ایجاد کند ، مانند نفخ ، گاز ، یبوست و علائم دیگر ، و بنابراین هنگام مصرف این دانه ها توصیه می شود مقدار کافی آب بنوشید. لازم به ذکر است که بهتر است از مصرف بذر کتان در دوران بارداری احتیاط کنید.

هشدارهای مصرف دانه های کتان برای خانم ها

مواردی وجود دارد که در مورد مصرف دانه های کتان و شرایط خاص زنان هشدار می دهد: بارداری و شیردهی ، موارد حساس به هورمون یا سرطان ها ، مانند سرطان پستان ، رحم و تخمدان از جمله این موارد است.

آیا بذر کتان برای خانم های باردار مفید است ؟

همانطور که قبلاً  ذکر شد ، بذر کتان یکی از غذاهایی است که احتمالاً برای زن باردار خطرناک نیست ، بنابراین توصیه می شود از خوردن آن در دوران بارداری خودداری کنید.

آیا بذر کتان برای زنان شیرده مفید است ؟

همانطور که قبلاً در بخش ایمنی بذر کتان ذکر شد ، به زنان شیرده توصیه می شود از خوردن دانه های کتان خودداری کنند.

تخم کتان در دروان بارداری مفید است ؟

خواص بذر کتان برای قاعدگی زنان (۲)

 

بیشتر بخوانید : 

 آشنایی با خواص تخم کتان + نحوه استفاده

بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو 

فواید بذر کتان برای مو 

بذر کتان برای پوست 

تخم کتان و عسل 

تخم کتان و ماست

روغن بذر کتان


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.