رنگ آمیزی شتر ؛ ۵۷ رنگ آمیزی کیوت و بامزه از شتر برای کودکان

در این نوشته از دلبرانه می خواهیم تعداد ۵۷ تصویر برای رنگ آمیزی شتر مخصوص کودکان خدمت شما ارائه نماییم.

اگر می خواهید که یک مجموعه رنگ آمیزی از حیوانات را تهیه کنید شاید یکی از این حیوانات که برای کودکان رنگ آمیزی ساده تری دارد شتر باشد.

به همین دلیل ما در ادامه مجموعه از تصاویر با کیفیت عالی رنگ آمیزی شتر را جهت دانلود و پرینت برای شما جمع آوری کرده ایم.

امیدواریم که مورد استفاده شما و فرزندتان قرار گیرد … از همراهی شما سپاسگزاریم ….

طرح رنگ آمیزی شتر برای کودکان سنین مختلف

رنگ آمیزی شتر

ویژگیهای شتر بر سایر حیوانات

در قرآن کریم سوره غاشیه آیه ۱۷ می فرماید: آیا آنانکه وجود خداوند را انکار می کنند، به شتر نمی نگرند که با چه کیفیتی آن را خلق نموده ایم، بنابراین در اینجا به ذکر پاره ای از ویژگیهای شتر خواهیم پرداخت.

رنگ آمیزی شتر (۵۲)

کشتی صحرا

شتر را کشتی صحرا می نامند. برای این نامگذاری دلیل مناسبی وجود دارد، همان سان که کشتی را ساخته اند تا با همه گونه مشکلات دریا دست و پنجه نرم کند، شتر نیز برای زندگی، سفر و تکاپو در صحرا تاب و تحمل مشکلات را دارد.

جایی که حیواناتِ دیگر از بی آبی و بی غذایی جان می سپارند، شتر به خوبی از پس این دو مشکل برمی آید، چرا که این حیوان آب و غذای ذخیره اش را در درون وجود خود حمل می کند. شتر پیش از شروع مسافرت، چند روزی یکسره می خورد و می آشامد، آنقدر می خورد تا تلّی از چربی بر پشتش انباشته می شود.

این تلّ چربی همان کوهان است که حدود ۵۰ کیلوگرم وزن دارد، پس کوهان شتر محل ذخیره چربی است. شتر در اثنای مسافرت از همین ذخیره چربی تغذیه می کند.

برای ذخیره آب نیز کیسه های فلاسک مانندی در معده شتر تعبیه شده است پس با وجود چنین توشه و ذخیره ای است که این حیوان می تواند چندین روز در بیابان بی آب و علف راه بپیماید، بی آنکه نیازی به نوشیدن آب پیدا کند. شتر آنقدر تحمل تشنگی را دارد تا به آبشخور دیگری برسد.

برای خوراک نیز از همان چربیِ کوهان خود، غذا و انرژی لازم را به بدن می رساند، از این رو، دیده می شود که در پایان سفر، کوهان شتر شُل و تقریباً آب لمبو شده، با چین و چروکهایی به یک طرف حیوان متمایل می شود، در چنین حالتی شتر به یک استراحت طولانی نیاز دارد، تا بار دیگر نیروی از دست رفته را بازیابد.

شتر یکی از قدیمیترین خدمتگزاران بشر است، بیش از ۳۰۰۰ سال پیش مصریان از این حیوان کار می کشیدند. شتر در طول تاریخ همواره در کنار انسان بوده است و خدمات شایسته ای را به آدمی نموده است.

رنگ آمیزی شتر (۵۳)

شُتُر بی کوهان

شتر بی کوهان نیز در آمریکای جنوبی پیدا می شود که قدّش کوتاهتر است، برای بارکشی و سواری بکار می رود، شیر شتر خورده می شود و بسیار مغذّی است و برای درمان برخی از بیماریها از سوی پزشکان تجویز می گردد.

پشم این حیوان در صنایع دستی جایگاه ویژه ای دارد و قالی و گلیم های بافته شده از موی شتر ارزش بالایی دارد.

شتربان به راننده و نگهبان شتر گفته می شود البته نام دیگر او ساربان نیز اطلاق می شود که رابطه دوستانه و عاطفی بین شتر و شتربان وجود دارد و زندگی ایلات کوچنده، خاصه در مناطق کویری وابستگی زیادی به شتر دارد.

چادرهایی که محل سکونت این ایلات است و ریسمانهایی که آنها را بر زمین مهار می کند از پشم شتر بافته شده است، پوست شتر نیز در پارچه بافی و کفشدوزی بکار می رود، این حیوان بسیار پرطاقت است و در سرما و گرما استقامت دارد.

رنگ آمیزی شتر (۵۴)

اخلاق شتر در ادبیات کهن

شتر را حیوان غیرتمندی نام می برند، او به سختی و شدت از حریم خانواده خود دفاع می کند و مبارزه ای خونین تا سرحدّ مرگ انجام می دهد. امّا در مقام اطاعت بسیار بردبار است بصورتی که اگر ۱۰۰ نفر شتر را صف کرده و افسار آن را به دست کودکی بدهیم در نهایت بردباری به دنبال او حرکت می کند و تا موقعی که کودک در مسیری بی خطر حرکت کند به دنبال او می روند، امّا اگر درّه ای یا گودالی خطرناک باشد و کودک به نادانی به سمت آن حرکت کند، شتر در این جا اطاعت را جایز نمی شمارد و سرپیچی می نماید. سعدی شیرین سخن در گلستان می فرماید:

حلم شتر چنانکه معلوم است اگر طفلی مهارش گیرد و صد فرسنگ بَرَد، گردن از متابعتش نپیچد، امّا اگر درّه ای هولناک پیش آید که موجب هلاک باشد و طفل آنجا به نادانی خواهد شدن، زمام از کَفَش در گسلاند و بیش مطاوعت نکند، که هنگام درشتی، ملاطفت مذوم است.

رنگ آمیزی شتر (۵۵)

شتر نشانه قدرت کردگار

امام صادق (ع) در تفسیر آیه ای که شتر را بعنوان نشانه قدرت خداوند می نامد [سوره غاشیه آیه ۱۷]   می فرماید:

(خداوند خلقت شتر را در حدّ کمال قرار داده) بصورتی که اگر شتر را مار نیش بزند و نیز شتر تشنه در کنار برکه آبی باشد، هرگز از آن آب در اوج تشنگی نمی نوشد، چون می داند که آب سمّ را در بدن او منتشر کرده و او را خواهد کشت و همچنان تحمل می کند تا اثر سم از بین برود.

و نیز در حکمت خلقت دو کوهان برای شتر می فرماید خداوند یکی از کوهانها را برای تغذیه شتر و دیگری را برای شتربان قرار داده است بصورتی که شتربان در صحرا هنگامیکه با اتمام آب روبرو می شود، نِی در کوهان فرو کرده و آب گوارا بیرون می آید و ساربان از مرگ نجات پیدا می کند.

و نیز در حکمت پاهای پهن او می فرماید: خداوند پاهای شتر را متناسب با نیاز او پهن قرار داده است تا در شنهای صحرا فرو نرود و بتواند به راحتی راه برود، حال آنکه پاهای بُز کوهی را با سُم کوچک آفریده تا بتواند با چابکی در صخره ها و کوهها حرکت کند.

و نیز دو پلک قرار داده است تا در طوفان صحرا بتواند براحتی طی طریق نماید و گرد و غبار او را از راه رفتن باز ندارد.

رنگ آمیزی شتر (۱)

خلقت شتر

قال تعالى : (أَفَلَا یَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ {۱۷} وَإِلَى السَّمَاء کَیْفَ رُفِعَتْ {۱۸} وَإِلَى الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ {۱۹} وَإِلَى الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ {۲۰} فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ{۲۱} لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ {۲۲} الغاشیه.
آیا آنان به شتر نمى‌‏نگرند که چگونه آفریده شده است؟! وبه آسمان نگاه نمیى کنند که چگونه بر افراشته شده است؟! وبه کوهها نمى نگرند که چگونه نصب وپا برجاى شده اند؟! وبه زمین نگرند که چگونه پهن وگسترانیده شده است؟!

تو پند بده ویا آورى کن چرا که تو تنها پند دهنده ویاد آورى کننده اى وبس ، تو بر آنان چیره ومسلّط نیستى.

خانواده شتر یکی از کوچکترین خانواده‌ها در میان جانوران می‌باشد.

بجزشتر دوکوهانه وچهر کوهانه چهار نوع دیگر از این خانواده وجود دارد .خلقت شتر یک شکل عجیب که داراى سر واسرار مى باشد .

رنگ آمیزی شتر (۲)

گوشها

گـوشـ‌هـای آن کـوچک و پـوشـیـده از مـوهـای پـرپـشـت و بهم چسبیده است، که باعث می شود شن و ماسه داخل گوش آن نروند.سوراخ بینی: پـوسـته مـخاطی سوراخ بینی آن سطح خیلی پهنی دارند که راه نفوذ برای شن و ماسه به داخل بینی باقی نمی گذارند، ولی نم و رطوبت لازمه هـوای تـنـفـس را از هـوا می مکند و جذب می کنند.

رنگ آمیزی شتر (۳)

پلک چشم

مژه های آن خیلی پرپشت و کیپ همدیگر هستند که باعث می شود شن و ماسه و سـنگـریـزه هـای اطـراف به درون چشم وی نـفـوذ نکنند.

رنگ آمیزی شتر (۴)

پاهاى شتر

پاهاى شتر طبعیتا دراز بوده واز تناسق خوبى برخوردا مى باشد که باعث بلند نگاه داشتن جسمش مى باشد تا که از غبار وآلودگى زمین در امان بماند .

رنگ آمیزی شتر (۵)

کف پاى شتر

کف پهن پای آن با یک قشر شاخه ای مجهز شده که باعث می شـود پای آن در شن و مـاسـه فـرو نرود. و پا را در مـقـابل ماسـه هـای تیز و گرم نیز محافـظـت می کند.

رنگ آمیزی شتر (۶)

معده

روده آن سلولهای جذب آب دارد.

این سـلـولـهـا قـسـمـت زیـادی از آب مـصـرف شـده مـوجود در غذای روده را جذب می کنند و برای بدن نگه می دارند. (به این خاطر سرگین آن خیلی خشک است).

رنگ آمیزی شتر (۷)

سفینه صحراء

شترداری به درازای تاریخ زندگی عربها در شنزارهای گرم و خشک جزیره عربستان و صحراهای شمال و شرق آفریقاست . آنها در مسیر تاریخ از گوشت شترها خورده اند، از پشم و پوست آنها استفاده کرده اند و در جنگ ها و در مسیر راهها به راندن شترها پرداخته اند.

سؤال اینجاست که شتراها چرا در مقایسه با سایر حیوانات اهلی و با توجه به خاصیتهای مفید شتر، این حیوان در تمام نقاط جهان، از جمله در اورپا، کمتر مورد توجه بوده است؟!

علاوه بر این، مردمان آن مناطق می گویند که کشف نفت در کشورهای عرب حاشیه خلیج که ثروتمند شدن مردم این مناطق را به دنبال داشته، انگیزه پرورش شتر در این مناطق (به عنوان یکی از مناطق اصلی پرورش شتر) را تضعیف کرده است.

آنها می گویند با سرازیر شدن خودروهای قدرتمند بیابانگرد به این مناطق، شتر حتی به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل نیز، جایگاه خود را از دست داده است.

با تمام این اوصاف، عده زیادی در خاورمیانه به شترداری به عنوان یک سنت نگاه می کنند و سعی می کنند به آن ادامه دهند.

مسابقه شتر رانى که از سرگرمی های جذاب ثروتمندان و امیرزادگان عرب است همه ساله پر رونق تر از پیش در چند کشور عربی برگزار می شود.

پس از اینکه این مسابقات به دلیل استفاده از خردسالان برای شتر، دوانی مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفت، دست اندرکاران مسابقات شتر دوانی، از روبات بجای سوارکار استفاده کردند.

رنگ آمیزی شتر (۸)

شیر شتر

ممکن است بعنوان تازه ترین اغذیه مقوی وارد بازار شود و قفسه مغازه های فروشنده مواد غذایی سالم را پر کند.سازمان ملل خواستار فروش شیر شتر به غرب شده است. این شیر سرشار از ویتامین ب و سی است و ۱۰برابر شیر گاو آهن دارد.

شیر شتر که کمی شورتر از شیر معمولی است بطور گسترده ای در جهان عرب مصرف می شود و برای تولید پنیر بسیار مناسب است. برخی از مهمترین پخش کنندگان مواد غذایی برای فروش این محصول در بریتانیا ابراز علاقه کرده اند.

علاوه بر مواد معدنی و ویتامین، تحقیقات نشان داده که پادتن های موجود در شیر شتر ممکن است برای غلبه بر بیماری هایی نظیر سرطان، ایدز، آلزایمر و هپاتیت ث مفید واقع شوند. در همین حال تحقیقات برای یافتن نقش آن در کاهش تاثیر دیابت و بیماری های قلبی نیز ادامه دارد.

سازمان خوار و بار جهانی، بازوی اغذیه سازمان ملل متحد، از تولیدکنندگان خواسته تا فروش این محصول به غرب را آغاز کنند. این سازمان امید دارد گروه های کمک کننده و سرمایه گذاران به توسعه این بازار کمک کنند.

یکی از مسئولان این سازمان می گوید: “استعداد این محصول عظیم است. شیر، پول است”.یکی از مشکلات در ارتباط با این محصول که هنوز حل نشده باقی مانده ناسازگاری آن با دمای بسیار بالاست و باید برای افزایش زمان مصرف آن فعالیت های بیشتری صورت گیرد.

بعضى علماى بهداشتى گفتند “شیر شتر می تواند افزوده مفیدی برای رژیم های غذایی باشد چرا که دارای کلسیم و ویتامن ب است و از چربی کمتری نسبت به شیر معمولی گاو برخوردار است”. “با این حال این شیر گران تر از شیر گاو است و مزه ای دارد که ممکن است برخی از مردم از آن خوششان نیاید.(أَفَلَا یَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ) آیا آنان به شتر نمى‏نگرند که چگونه آفریده شده است؟! خلقت شتر یک نوع معجزه اى بوده که خداوند متعال بنا بر عظمت خویش آفریده است تاکه منکرین حق رجوع از ضلالت شان برگردند.از نگاه شکل همچون یک شىء غریب مى باشد که بیننده آن در تعجب مى أفتد.

رنگ آمیزی شتر (۹)

تغذیه شتر

شتر حیوانی است که در تغذیه علاوه بر علوفه می تواند از درختان ،‌درختچه ها و علوفه خشک استفاده کند و با اضافه کردن حبوبات به جیره غذایی شتر دیده شد که این شتران بیشتر از شتران دیگری که فقط بر درختچه ها تغذیه می کرده اند فعالیت کاری داشته اند .

ولی به هر حال تغذیه بیش از حد با حبوبات نیز می تواند خطر آفرین باشد زیرا که دستگاه گوارش شتر توانائی هضم مقدار زیاد حبوبا ت را ندارند به همین جهت باید در جیره غذایی شتر میزان کمی ازکنستانتره و حبوبات باشد .

همچون سایر نشخوار کنندگان شتر نیز باید به مقدار کافی علوفه تناول کند و همچنین باید به شتر بعد از غذا خوردن مدتی استراحت داد تا بتواند نشخوار کند .

به هر حال مدت چرای شتر باید ۶ ساعت در روز باشد . شتران خوردن گیاهان و درختچه های کوچک را ترجیح می دهند ولی قدرت تمیز گیاهان سمی را از غیر سمی ندارند.

کاه و ساقه محصولات کشاورزی از غذاهای مفید برای تغذیه شتران به شمار می روند . شتر توانائی خوردن علوفه و گیاهان غیر ثابت و متحرک را ندارند یعنی فقط می تواند گیاهان و علوفه متصل به زمین یا درختان را بخورد .

و به همین جهت برای شتر خوردن گیاهان درو شده مشکل است .

به هر حال شتران قدرت تمیز غذائی ندارند و ممکن است که اقدام به خوردن لباس ،‌گلیم ، افسار و لجام بنماید .

اما از لحاظ نوشیدن آب ،‌شتر هر چه بیشتر کار کند به آب بیشتری نیاز دارد و شتر می تواند تا چند روز بدون نوشیدن آب زنده بماند .

ولی بهتر است در صورت امکان در هر روز سیراب گردد و اگر شتر در مدت زیادی تشنه بود باید در هنگام رسیدن به آب از پی در پی و به سرعت آب خوردن وی جلو گیری کرد جهت این کار باید در آغاز مقداری آب به او داده شود و سپس مدتی بعد باقیمانده آب را بنوشد .

شتران معمولا ً آب راکد را بر آب جاری ترجیح میدهند وشتر باید در هنگام ظهر که آب گرم شده است آب بنوشد .

رنگ آمیزی شتر (۱۰)

عکس رنگ آمیزی شتر

رنگ آمیزی شتر (۱۱)

رنگ آمیزی شتر ساده

رنگ آمیزی شتر (۱۲)

رنگ آمیزی شتر برای کودکان

رنگ آمیزی شتر (۱۳)

رنگ آمیزی شتر کودکانه

رنگ آمیزی شتر (۱۴)

رنگ آمیزی شتر سخت

رنگ آمیزی شتر (۱۵)

رنگ آمیزی شتر (۱۶)

رنگ آمیزی شتر آسان

رنگ آمیزی شتر (۱۷)

تصویر شتر برای رنگ آمیزی

رنگ آمیزی شتر (۱۸)

رنگ آمیزی شتر (۱۹)

رنگ آمیزی شتر (۲۰)

رنگ آمیزی شتر (۲۱)

رنگ آمیزی شتر (۲۲)

رنگ آمیزی شتر (۲۳)

رنگ آمیزی شتر (۲۴)

رنگ آمیزی شتر (۲۵)

رنگ آمیزی شتر (۲۶)

رنگ آمیزی شتر (۲۷)

رنگ آمیزی شتر (۲۸)

رنگ آمیزی شتر (۲۹)

رنگ آمیزی شتر (۳۰)

رنگ آمیزی شتر (۳۱)

رنگ آمیزی شتر (۳۲)

رنگ آمیزی شتر (۳۳)

رنگ آمیزی شتر (۳۴)

رنگ آمیزی شتر (۳۵)

رنگ آمیزی شتر (۳۶)

رنگ آمیزی شتر (۳۷)

رنگ آمیزی شتر (۳۸)

رنگ آمیزی شتر (۳۹)

رنگ آمیزی شتر (۴۰)

رنگ آمیزی شتر (۴۱)

رنگ آمیزی شتر (۴۲)

رنگ آمیزی شتر (۴۳)

رنگ آمیزی شتر (۴۴)

رنگ آمیزی شتر (۴۵)

رنگ آمیزی شتر (۴۶)

رنگ آمیزی شتر (۴۷)

رنگ آمیزی شتر (۴۸)

رنگ آمیزی شتر (۴۹)

رنگ آمیزی شتر (۵۰)

رنگ آمیزی شتر (۵۱)


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.