تاریخ دقیق اعتکاف ۱۴۰۰ چه روزی است ؟ + ثبت نام اعتکاف ۱۴۰۰

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم مطلبی در خصوص تاریخ اعتکاف ۱۴۰۰ و اعمال وارد شده این ایام بپردازیم.

اگر شما هم قصد این عمل نیک را دارید و می خواهید تاریخ دقیق این روز را بدانید تا انتها همراه ما باشید.

با توجه اینکه ممکن است قصد ثبت نام این ایام را دارید لینک ئسات ثبت نام نیز درج شده است.

امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد ….

تاریخ دقیق اعتکاف ۱۴۰۰ چه روزی است ؟ + ثبت نام اعتکاف ۱۴۰۰

تاریخ دقیق اعتکاف ۱۴۰۰

ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف رجبیه ۱۴۰۰ کانون قرآن و عترت دانشگاه علم و صنعت ایران ویژه بانوان و آقایان آغاز شد.

ثبت‌نام این مراسم از ۲۹ دی‌ماه آغاز شده و تا ۱۰ بهمن‌ماه از طریق سایت zil.ink/etekaf_iust انجام می‌شود.

به دلیل محدود بودن ظرفیت تنها امکان ثبت‌نام دانشجویان این دانشگاه مقدور است.

این مراسم از ۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه (سه‌شنبه تا پنجشنبه) در مسجد الشهدا واقع در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

اعتکاف یا ایام البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری گویند که به باور مسلمانان ایام البیض ماه های رجب، شعبان و رمضان، دارای فضیلت بسیار است.

سه شنبه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

سه شنبه ۱۵ فوریه ۲۰۲۲

الثلاثاء ‬، ۱۳ رجب ۱۴۴۳

****

چهارشنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

چهارشنبه ۱۶ فوریه ۲۰۲۲

الأربعاء ، ۱۴ رجب ۱۴۴۳

****

پنجشنبه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

پنجشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۲‫

الخمیس ‬، ۱۵ رجب ۱۴۴۳

اعتکاف چیست؟

اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن و ماندن در جایی است اما در شرع اسلام ، اعتکاف باید در مکانی مقدس برای تقرب جستن به خداوند صورت گیرد .

در ادیان دیگرنیز اعتکاف وجود دارد اما اعتکاف در هریک از ادیان خصوصیات و احکام و شرایط متغییر دارد. اعتکاف در اصطلاح فقهی نوعی عبادت است که انسان سه روز یا بیشتردرمسجد مقیم شود وهرسه روز روزه بگیرد و اعمال آن را انجام دهد.

مرحوم صاحب جواهر در تعریف لغوی اعتکاف فرمود : هو الاحتباس و منه اللبث الطویل الذی هو احد افراد لزوم الشیء النفس علیه

پس اعتکاف در لغت به معنای حبس کردن است و از همین معنی درنگ و توقف طولانی است.

حضرت امام خمینی (ره) فرمود : هو البث فی المسجد بقصر البقصد به

اعتکاف عبارت است ازماندن در مسجد ودرنگ درآن به قصداینکه بزرگی خدا نماید.

انواع اعتکاف

اعتکاف بر دو نوع است:

۱_ اعتکاف واجب آن است که در این صورت شخص باید حتماً روزه دار باشد. البته روزه داشتن شرط لازم هر اعتکافی است.

۲_اعتکاف مستحب آن است که فرد بدون نذر یا عهد و قسم خود اقدام به این عمل نماید که در این صورت، اگر تا سحر روز سوم در اعتکاف باشد ، ادامه دادن آن تا آخر روز سوم واجب است و در صورت ترک آن ، بر شخص واجب است که بعداً به جای آن معتکف شود.

اعتکاف را می‌توان به سه صورت به جای آورد:

  1. برای خود
  2.  به نیابت از مردگان
  3. به نیابت از زندگان

اگر اعتکاف را به نیابت از کسی که از دنیا رفته به جای آورد، در این صورت اعتکاف را تنها به نیابت از یک نفر می‌توان انجام داد، ولی اگر مقصود اهدای ثواب باشد می‌توان ثواب اعتکاف را به چند نفر، زنده یا مرده هدیه کرد.

در مورد نیابت از شخص زنده، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد.

بسیاری از فقها در درستی چنین اعتکافی، تردید کرده اند. در این صورت هرگاه نایب، اعتکاف را به قصد رجا، یعنی امید به مطلوب بودن عمل نزد خدا، نه به عنوان عبادتی حتمی انجام دهد، مانعی ندارد.

اعتکاف را نمی توان مانند نماز در هر مکانی به جا آورد و باید حتما در مسجد و خانه خدا برگزار شود اما نه هر مسجدی؛ بلکه مسجد اعظم ، مسجد جامعه، مسجدالحرام، مسجد النبی (ع) یا مسجدی که معصوم (ع) در آن نماز جمعه و یا جماعت اقامه کرده باشد و در آن نماز جمعه و نماز جماعت برپا شده باشد.

شایان ذکر است که مراسم اعتکاف نباید در مسجد متروک و مهجور بر پا شود.

اعتکاف شرایطی را فراهم می‌کند تا انسان‌ها با توشه معنوى، اعتقادى راسخ، ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه دهند و خود را براى صحنه هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده کنند و از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

نیت اعتکاف

اعتکاف همانند سایر عبادات، باید با نیت و قصد قربت باشد و هر گونه ریا و خود نمایی و قصد غیر الهی آن را باطل می‌کند.

در نیت اعتکاف، قصد وجه شرط نیست، یعنی لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است یا مستحب؛ زمان نیت اعتکاف، وقت شروع اعتکاف است که شروع طلوع فجر است و با استمرار نیت اول شب هم مانعی ندارد.

محرمات اعتکاف

۱- پرداختن به امور جنسی به معنای وسیع آن که شامل هر نوع بهره برداری شهوانی است. ۲- بوییدن عطر و هر نوع بوی خوش و گیاهان معطر به قصد لذت بردن ۳- مجادله و مناقشه؛ حرمت جدال مربوط به اموری است که معتکف بخواهد فضل و برتری خود را به دیگران نشان دهد. ۴- محرمات روزه؛ در حال روزه یعنی از طلوع تا غروب خورشید که معتکف روزه می‌گیرد، باید از محرمات روزه نیز اجتناب کند. بعضی از فقها محرمات احرام را بر معتکف مستحب دانسته اند. ۵- خرید و فروش.

مکان اعتکاف

بنابر روایت اعتکاف باید در مسجد جامع شهر صورت گیرد.

اعمال اعتکاف به تفکیک روز و شب

اعمال ایام البیض در شب سیزدهم ماه رجب

در این شب دو رکعت نماز بخوانید و در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره‌های یس، ملک و توحید را یک بار بخوانید.

اعمال ایام البیض در روز ۱۳ ماه رجب

روزه گرفتن در روز ۱۳ رجب بسیار توصیه شده است.

اعمال ایام البیض در شب ۱۴ ماه رجب

در این شب دو نماز دو رکعتی خوانده می‌شود که هر کدام شبیه نمازی است که برای شب ۱۳ ماه رجب گفته شد.

اعمال ایام البیض در روز ۱۴ ماه رجب

در این روز روزه گرفتن بسیار مستحب است.

اعمال ایام البیض در شب ۱۵ ماه رجب

در این شب سه نماز دو رکعتی به همان کیفیتی که برای شب ۱۳ گفته شد بخوانید. علاوه بر آن اعمال زیر نیز وارد شده است:

غسل
احیا و شب‌زنده‌داری
زیارت امام حسین (ع)
خواندن ۳۰ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۱۰ مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود. این نماز را سید بن طاووس از پیامبر (ص) نقل کرده است.
خواندن ۱۲ رکعت نماز به صورت شش نماز دو رکعتی که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۴ مرتبه هر یک از سوره‌های توحید، فلق، ناس، آیه الکرسی خوانده می‌شود. بعد از سلام نماز ۴ مرتبه بگویید:
«اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَ لا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِیّا»

این نماز را سید بن طاووس از امام صادق (ع) نقل کرده است. بعد از این نماز حاجت خود را از خدا بخواهید.

در کتاب مصباح این نماز به صورت زیر بیان شده است:

در هر رکعت از این ۱۲ رکعت باید سوره‌های حمد و توحید خوانده می‌شود و بعد از تمام شدن نماز سوره‌های حمد، معوذتین، توحید و آیه الکرسی ۴ مرتبه و پس از آن باید ذکر زیر گفته شود:

«اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَ ما شاَّءَ اللهُ لا قُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ»

اعمال ایام البیض در روز ۱۵ ماه رجب

در این روز نیز چند عمل مستحب توصیه شده است:

غسل

زیارت امام حسین (ع)

خواندن نماز سلمان که ۱۰ رکعت است و به صورت نماز‌های دو رکعتی خوانده می‌شود.

در هر رکعت بعد از سوره حمد ۳ بار سوره توحید و ۳ بارو سوره کافرون را بخوانید و پس از هر سلام نماز بگویید:

«لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ إِلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَهً وَ لا وَلَدا»

انجام اعمال ام داوود

خواندن چهار رکعت نماز به صورت دو نماز دو رکعتی و بعد از سلام نماز بگویید:«اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کُلِّ جَبّارٍوَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کَهْفى حینَ تُعْیینِى الْمَذاهِبُ

وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَهً بى وَ قَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاً

وَ لَوْ لا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکینَ

وَ اَنْتَ مُؤَیِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْداَّئى وَ لَوْ لا نَصْرُکَ

اِیّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَهِ مِنْ مَعادِنِها

وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَهِ مِنْ مَواضِعِها

یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَهِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یَتَعَزَّزُونَ

وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نیرَ الْمَذَلَّهِ عَلى اَعْناقِهِمْ

فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُکَ بِکَیْنُونِیَّتِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِیاَّئِکَ

وَ اَسئَلُکَ بِکِبْرِیاَّئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ

وَ اَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَیْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ

فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِکَ فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ

اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ»

اهمیت اعتکاف در روایات

امام صادق علیه السلام فرمود : کان رسول الله(ص) اذا کان العشرالاواخر اعتکف فی المسجد

همانا رسول خدا (ص) در دهه آخر ماه مبارک در مسجد خودش اعتکاف می کرد و اهمیت اعتکاف در نزد پیامبر(ص) تا آنجاست که در سال دوم هجری که بخاطر جنگ بدر اعتکاف انجام نداد ، سال بعد آن را قضا کرد ۲۲و یکی از ستون های مسجدالنبی به نامه اسطوانه السریر۲۳ که تا به امروز معلوم و معین است ، محل اعتکاف پیامبر(ص) بوده است.

امام سجاد (ع) می فرماید :

من اعتکف عشرا فی رمضان کان کحجتین و عمرتین۲۴.

هرکس در ماه رمضان ده روز معتکف شود ارزش آن معادل دو حج و عمره می باشد.

در روایت نبوی مشهور آمده است :

من اعتکف ایماناً و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

هرکس با ایمان و اعتقاد معتکف شود خداوندگناهان گذشته اش را می آمرزد.

المعتکف یعکف الذنوب و یجری له من الاجر کاجر عامل الحسنات کلها

معتکف همچون کسی است که همه کارهای پسندیده را انجام داده باشد.

خداوند صد و بیست در رحمت به روی کعبه باز می کند که شصت در رحمت مربوط به طواف کنندگان و بیست در دیگر به تماشا گران اختصاص دارد.

 نکات مهم در انجام  مراسم اعتکاف

۱.اصل اعتکاف مستحب است. ولی گاهی به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند آن واجب می شود.

۲.اعتکاف باید در یکی از مساجد چهارگانه(مسجدالحرام،مسجد نبوی،مسجد کوفه و مسجد بصره) و یا در مسجد جامع شهر(مسجدی که اقشار مختلف مردم در آن شرکت می کنند و اختصاص به محله یا صنف خاصی ندارد) باشد و در غیر این صورت صحیح نیست.

۳.حداقل اعتکاف سه روز است و کمتر از آن صحیح نیست. ولی بیش از آن اشکال ندارد.

۴.این عبادت را می توان به نیابت از مردگان انجام داد.

۵.اعتکاف زمان خاصی ندارد و در هر زمان که روزه صحیح باشد اعتکاف هم نیز صحیح است. بنابراین کسی که نمی تواند روزه بگیرد(مانند مسافر،مریض،حائض و …)اعتکافش صحیح نیست.بهترین زمان برای انجام دادن آن ماه رمضان و دهه آخر آن  است.

۶.اگر اعتکاف با حق شوهر منافات داشت،با اجازه او باشد.

۷.اگر اعتکاف باعث اذیت و آزار پدر و مادر شود،با اجازه آن دو باشد.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.