جزئیات و دلیل بازداشت کودک ۵ ساله ایرانی در آمریکا +عکس

جزئیات و دلیل بازداشت کودک ۵ ساله ایرانی در آمریکا +عکس

جزئیات و دلیل بازداشت کودک 5 ساله ایرانی در آمریکا +عکس

در پی دستور دولت جدید آمریکا، مبنی برایجاد محدودیت در ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به خاک آمریکا ماموران فرودگاه بین‌المللی ویرجینیا کودک ۵ ساله ایرانی-آمریکایی را دستگیر کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجى گروه سیاسى باشگاه خبرنگاران جوان؛  در پی دستور دولت جدید آمریکا، مبنی برایجاد محدودیت در ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به خاک آمریکا ماموران فرودگاه بین‌المللی ویرجینیا به دست کودک ۵ ساله ایرانی-آمریکایی دستبند زدند.

جزئیات و دلیل بازداشت کودک 5 ساله ایرانی در آمریکا +عکس

بازداشت کودک ۵ ساله

کودک ۵ ساله ایرانی ساعت‌ها در حالی که به دست‌هایش دستبند زده بودند در فرودگاه بین المللی واشنگتن دالس در ایالت ویرجینیا در بازداشت ماند.

جزئیات و دلیل بازداشت کودک 5 ساله ایرانی در آمریکا +عکس

بر اساس خبرهایی که در رسانه های آمریکا منتشر شده است، کودک مذکور که مادرش شهروند ایران است، در ایالت مریلند آمریکا، متولد شده است.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی خود مصرانه از این اقدام پلیس دفاع کرده است. وی تاکید کرده اگر به خاطر سن و جنسیت کسی فرض کنیم که آن شخص تهدید امنیتی محسوب نمی‌شود، اشتباه و گمراه کننده است.
به نظر شما ریشه این اقدامات مقامات آمریکایی در چیست؟
جزئیات و دلیل بازداشت کودک 5 ساله ایرانی در آمریکا +عکس

واکنش کاخ سفید به بازداشت کودک ۵ ساله ایرانی

پسربچۀ ۵ سالۀ ایرانی پس از آن‌که بیش از چهارساعت در فرودگاه بین‎المللی دالس در شهر واشنگتن دی‌‎سی، پایتخت امریکا، مورد بازجویی قرار گرفت، به مادرش تحویل داده شد.

به گزارش پرس تی وی سخنگوی کاخ سفید با طرح ادعایی در واکنش به خبر بازداشت ۴ ساعتۀ یک کودک ایرانی در فرودگاهی در امریکا گفت یک کودک ۵ ساله هم می‎تواند تهدید امنیتی باشد.

شان اسپایسر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در یک نشست مطبوعاتی و در پاسخ به سؤالی دربارۀ بازداشت یک پسربچۀ ۵ سالۀ ایرانی در فرودگاه بین‎المللی دالس در واشنگتن دی‎‎سی، آن را امری عادی قلمداد کرد.

وی گفت: «این‎که فرض کنیم یک نفر به خاطر سن یا جنسیش تهدید به حساب نمی‎آید، امری گمراه‎کننده و اشتباه است.»
بازداشت و دستبند زدن به این کودک و سپس انتشار ویدئویی پس از آزادشدن وی در آغوش مادرش، توجه رسانه‎های جهان را به خود جلب کرد.

بر اساس گزارش رسانه‎ها این پسربچه شهروند امریکا است و مادرش یک ایرانی است. این کودک یکی از بیش از ۱۰۰ نفری به حساب می‎آید که پس از امضای دستور مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‎‏جمهور امریکا، در فرودگاه‎ها و هنگام ورود به خاک ایالات‎‏متحده بازداشت شدند.

فرمان اخیر ترامپ برای منع ۹۰ روزۀ سفر شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات‌متحده، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت ۱۲۰ روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، جنجال‌آفرین شده است.

از ابتدای هفتۀ جاری و پس از آن‌که ترامپ این فرمان جنجالی را امضا کرد، مسافرانی که از کشورهای مذکور وارد امریکا می‎شدند، بازداشت یا اخراج می‎شدند و همین موضوع منجر به تجمع هزاران معترض امریکایی در مناطق مختلف از جمله فرودگاه‎های این کشور شد.
در ویدئویی که از صحنۀ آزاد شدن پسربچۀ ایرانی منتشر شده است، مادر این کودک در حالی که به شدت نگران و در انتظار فرزندش است، به تصویر کشیده می‎شود. گزارش‎ها حاکی است که این پسربچه همراه با خانوادۀ دیگری سفر می‎کرده است.

مادر این کودک حاضر به گفت‎وگو با خبرنگاران نشده است، اما بر اساس گزارش روزنامۀ ایندیپندنتِ بریتانیا، کریس ون هولن، یکی از سناتورهای دموکرات امریکایی، اعلام کرده است که این پسربچه شهروند امریکا است و با مادرش در مریلند زندگی می‎کند.

این سناتور اقدام نیروهای امنیتی امریکا را ظالمانه توصیف کرد و افزود این اتفاق درحالی رخ داده است که مادر کودک، پیش از رسیدن فرزندش به مأمورین فرودگاه دربارۀ ورود پسرش خبر داده بود.

دستور مهاجرتی رئیس‎جمهور امریکا با انتقادات شدید در داخل و خارج از ایالات‎متحده روبرو شده است. هم‌زمان با اجرای این دستور، چندین پروندۀ حقوقی علیه آن در امریکا ثبت شده است و سازمان‎های بین‎المللی مرتبط با پناه‎‏جویان در سراسر دنیا این اقدام را محکوم کرده‎‏اند.

رئیس‎جمهور امریکا روز دوشنبه وزیر موقت دادگستری این کشور را به دلیل سرپیچی از دستور دولت جدید در مورد منع ورود مهاجران مسلمان به ایالات‎متحده، اخراج کرد.
سلی ییتز که یکی از وکلای دولتی رده‌بالای فدرال است روز دوشنبه و پس از آن‎که از دستور دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، مبنی بر اعمال محدودیت‏‎های شدید بر سفر شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان دفاع نکرد، اخراج شد.

ترامپ در حالی ادعا می‌کند که اعمال محدودیت علیه شهروندان هفت کشور مذکور باهدف حفاظت از ایالات‎متحده در برابر حملات تروریستی نظیر حملات ۱۱ سپتامبر صورت گرفته است که هیچ‌کدام از شهروندان این کشورها نقشی در این حملات نداشته‎اند.

پیشتر دادستانان ۱۵ ایالت و منطقۀ کلمبیا از دستور مهاجرتی ترامپ به‌شدت انتقاد و آن را محکوم کرده بودند.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.