کاشت گل آفتابگردان | چگونه گل آفتابگردان بکاریم ؟؟

کاشت گل آفتابگردان | چگونه آفتابگردان پرورش دهیم؟

کاشت گل آفتابگردان : گل آفتاب گیاهی متعلق به گونه آستروسیت ( Asteraceae )، و منشاء آن از ابتدا در قاره آمریکای شمالی بوده است . آفتابگردان گیاهی با برداشت یک ساله (سالی یکبار برداشت می شود ) و گل های بزرگ و گلبرگ های زرد است که در وسط یک صفحه به قطر ۲۰-۳۰ سانتی متر دارد. این صفحه حاوی گلهای کوچکی است که به شکل دانه ها رسیده درمیاید . گیاه آفتابگردان دارای ساقه ای ضخیم و مستقیم و خار است .طول این گیاه از ۱-۳.۵ متر است.

کاشت گل آفتابگردان تزئینی یا برای به دست آوردن دانه هایی است که می توان آن را به صورت خشک یا بو داده استفاده کرد . در ضمن روغن این دانه ها استخراج می شود در انواع مختلف غذاها استفاده می شود . به علاوه روغن در تهیه صابون ، رنگ و روان کننده ها استفاده میشود ضمنا از برگ آفتابگردان به عنوان علوفه ، و از رنگدانه گلبرگ ها برای تولید رنگ زرد استفاده می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم 

کاشت گل آفتابگردان

 

چگونه آفتابگردان پرورش دهیم؟

انتخاب رقم باید در نظر گرفتن تعدادی از فاکتورهای مهم از جمله موارد زیز باشد:

  1. عملکرد ،
  2. عوامل کیفی ،
  3. مدت زمان رشد،
  4. وزن دانه های خشک ،
  5. مقاومت در برابر آفات و بیماریها ،
  6. روغنی بودن ،

 

انواع گونه های گل آفتابگردان :

به طور کلی ۳ نوع آفتابگردان وجود دارد که می توان از بین آنها یکی را با توجه هدف مان برای کاشت گل آفتابگردان انتخاب کنیم.

  • آفتابگردان روغنی (NuSun Sun Flower):

این نوع آفتابگردان بهترین روغنها را تولید می کند که حاوی ۵۵٪ اسید چرب اولئیک است . از این گونه برای تولید روغن آفتابگردان خوراکی استفاده می شود که در پخت و پز و سرخ کردن غذا ها از آن استفاده می شود.

  • آفتابگردان سنتی (Traditional Sunflower):

این رقم فاقد اسیدهای چرب اولئیک و غنی از اسید چرب لینولئیک مرغوب است . این گونه با کیفیت خوب در مقایسه با نوع قبلی برای صادرات به بازارهایی که تخم آفتابگردان پوست کنده می فروشند ، به مقدار زیادی مورد نیاز است.

  • آفتابگردان شیرین (Confection Sunflower):

این نوع با دانه درشت و دارای خطوط رنگی روی پوست خارجی اش متمایز می شود . در بازارهایی که تخم آفتابگردان پوست کنده یا با پوست می فروشند مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع میتوان گفت انی دانه بیشتر به صورت مصرف به عنوان تنقلات کشت میشود.

کاشت گل آفتابگردان 

آموزش کاشت گل آفتابگردان

 

آموزش کاشت گل آفتابگردان :

انتخاب زمین : 

آب :

گل آفتابگردان در مناطق خشک که به نیاز آبی به بارندگی آنجا بستگی دارد قابل کاشت است و همچنین می تواند در مناطق معتدله با احتمال قرار گرفتن در معرض سرما رشد کند .

دما:

دمای مناسب برای رشد مناسب آن بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است .

نور: 

گیاه آفتابگردان یکی از گیاهانی است که برای تولید گلهای خود به یک دوره نور کوتاه نیاز دارند و گیاه کوتاه روز نامیده می شوند (البته برخی از گونه های گل آفتابگردان وجود دارد که بدون توجه به قرار گرفتن در معرض نور ، شکوفا می شوند و گیاه روز خنثی نامیده می شوند.)

خاک:

گل آفتابگردان می تواند در انواع مختلف خاک مانند خاک رس و ماسه رشد کند و برای رشد به مواد مغذی زیادی احتیاج ندارد و گفته میشود مهمترین عنصری که در رشد گیاه نقش دارد نیتروژن است . نکته قابل توجه این است که گل آفتابگردان گیاهی است که شوری زیاد در خاک را تحمل نمی کند (درست مثل محصولات ذرت ، گندم ).

زهکشی :

ضروری است که خاک کاشت گل آفتابگردان زهکشی خوبی از آب داشته باشد. زیرا محصول آفتابگردان مانند سایر محصولات در برابر ماندن در آب مقاومت نمی کند.

 

چگونه افتابگردان بکاریم

 

آماده سازی زمین :

بذر آفتابگردان بدون شخم زدن زمین کاشته می شود ، اما در صورت لزوم به شخم زدن ، با در نظر گرفتن آماده سازی مکان مناسب برای کاشت بذر می توان این کار را انجام داد . باید اطمینان حاصل کنید که در هنگام قرار دادن بذر در زمین در کنار بذرها فضایی وجود نداشته باشد .روی آن را خوب با خاک بپوشانید تا بذر خشک نشود . برخی موارد زیر به افزایش بهره وری کمک میکند :

  • سیستم های سنتی شخم زمین (شخم تخته ای)
  • افزایش پتاسیم خاک،
  • استفاده از کود نیتروژن در خاک،
  • و افزایش درجه دمای منطقه کشت شده.

نکته : به دلیل قرار گرفتن خاک در معرض فرسایش ، کشاورزان معمولا به شخم زدن شیاری روی می آورند.

نحوه کاشت گل آفتابگردان 

میزان بذر :

اندازه دانه های آفتابگردان متفاوت است ، بنابراین هنگام تخمین میزان بذر در یک منطقه خاص از زمین ، تعداد گیاهان در هر قسمت تعیین می شود و نه وزن بذرها برای همان قسمت .

چگونگی کاشت گل آفتابگردان 

عمق کاشت بذر آفتابگردان

 

کاشت گل آفتابگردان :

کاشت محصولات آفتابگردان در اواخر بهار و اوایل تابستان ترجیح داده می شود . معمولاً محصولات برای رسیدن به ۷۰ روز در کشورهایی که فصل گرما کوتاه است( مانند روسیه) نیاز دارد ، در حالی که در مناطق با ارتفاع زیاد مانند مکزیک ۲۰۰ روز و در مناطق نیمه گرمسیری ۱۳۰ روز نیاز دارد.

کشاورزان معمولاً بذرها را درون ردیفهایی که با فاصله حدود ۷۶ سانتی متر از هم جدا شده اند ، قرار می دهند . یا می توان از ماشین کاشت ردیف برای ایجاد فاصله ردیف ها با فاصله ۳۸ سانتی متر و از ماشین کاشت بذر (Grain Drill) برای ساختن چاله ها استفاده کرد .ترجیح داده می شود که بذرها را در عمق کمی بکارید تا گیاهان هنگام بیرون آمدن به سطح زمین آسیب نبینند.

چطور گل افتابگردان بکاریم 

عمق کاشت بذر آفتابگردان :

۳ – ۴ سانتی متر :

اگر خاک دانه درشت باشد و یا خاک به طور کلی مرطوب باشد و احتمال بارندگی در آن منطقه بعد از کاشت وجود نداشته باشد.

۲.۵ سانتی متر : 

اگر در محلی هستید که احتمال بارندگی پس از کاشت وجود دارد ( کلا میتوان گفت دانه آفتابگردان در مورد عمق کشت مثل دانه های سویا است)

چگونه گل آفتابگردان بکاریم 

نیاز آبی :

نیاز آب محصول آفتابگردان با توجه به آب و هوا و دوره کاشت تعیین می شود و مقدار کل آب مورد نیاز محصول بین ۶۰۰-۱۰۰۰ میلی متر است و با افزایش سن تعرق گیاه آفتابگردان افزایش می یابد و ممکن است بین ۱۲-۱۵ میلی متر در روز باشد .نیاز آبی طی مراحل رشد به شرح زیر است:

  • ۲۰٪ در دوره رویشی.
  • ۵۵٪ در دوره گلدهی.
  • ۲۵٪ در دوره رسیدن.

درصد آب در خاک نباید خصوصاً در دوره جوانه زنی از ۵۵ درصد کمتر باشد. و از آنجا که ریشه ها به صورت عمیق رشد می کنند ، آبیاری باید بین ۲ تا ۴ بار در خاک درشت دانه ​​انجام شود .  آبیاری سطحی (Surface Irrigation) مناسب ترین روش برای این نوع محصول به ویژه آبیاری شیاری است . (Furrow)

چطور میتوانیم کاشت گل آفتابگردان بکاریم 

برداشت محصول آفتابگردان :

محصولات آفتابگردان وقتی رنگ زمینه گل زرد می شود و وقتی دانه ها قهوه ای می شود برای برداشت آماده می شود. از چندین دستگاه در این فرآیند استفاده می شود از جمله:

  1. (Corn Heads) ، قبل از شروع فرآیند برداشت .
  2. (Row-Crop Heads) ، یکی از بهترین ابزارها برای برداشت است. زیرا بدون افزودن قطعات یا ابزار اضافه کار میکند.
  3. (Platform Heads) ، می توان از این دستگاه بدون افزودن برخی قطعات به آن استفاده کرد ، اما در مقایسه با سایر دستگاه ها باعث از دست دادن عملکرد قابل توجهی می شود . البته می توان چیزی مانند یک محفظه در قسمت جلوی دستگاه اضافه کرد تا کارایی آن افزایش یابد.

کشت گل افتابگردان 

برداشت محصول آفتابگردان

 

بیشتر بخوانید :  

۱۱۰ عکس گل آفتابگردان برای پروفایل با کیفیت بالا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.