دلایل اضطراب قبل از ازدواج چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم مطلبی در مورد اضطراب قبل از ازدواج و لایل آن و روش های درمان و کنترل آن خدمت شما ارائه نماییم.

با توجه به اینکه این مسئله ممکن است برای بیشتر افراد رخ دهد و با این مشکل قبل از ازدواج مواجه شوند.

لذا مجموعه مطالبی دقیق در این مورد را برای مطالعه و راهنمایی شما عزیزان جمع آوری کرده ایم.

امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد …. با ما همراه باشید ….

دلایل اضطراب قبل از ازدواج چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

دلایل اضطراب قبل از ازدواج

علت استرس ازدواج برای هر فردی متفاوت است. تیپ شخصیتی، میزان توانمندی و بهره مندی از مهارت های زندگی، محیط زندگی و نوع تربیت افراد همگی عواملی هستند که می تواند در نحوه برخورد اشخاص با مقوله ازدواج تعیین کننده باشد.

کسانی که ملاحظه کار یا کمال گرا هستند شاید بیشترین تنش های روانی را در رابطه با اتفاقات مهم زندگی خود همچون ازدواج متحمل می شوند.

بنابراین لازم است قبل از نابودی لحظه های شیرین و دست نیافتنی دوران طلایی جوانی برای شناسایی ریشه و علت استرس ازدواج و درمان آن اقدام نمود.

یکی از بهترین راهکارها، مشاوره ازدواج با کسانی است که در این زمینه تخصص دارند و می توانند با ارائه راهکارهای متناسب با موقعیت هر فرد، در کاهش اضطراب و نگرانی های ازدواج کمک کننده باشند.

ازدواج قدمی بزرگ است که تغییراتی عمده در زندگی افراد ایجاد می کند بنابراین ایجاد اضطراب و ترس کاملاً طبیعی است.

اما برخی از جوانان بیش از حد به مشکلات زندگی مشترک و یا طلاق احتمالی فکر می کنند بنابراین با اضطراب و ترس ازدواج روبرو می شوند.

اگر این افراد قبل از ازدواج این ترس را درمان نکنند، بسیار حساس و آسیب پذیر می شوند و در صورتی که طرف مقابلشان آنها را درک نکند ، مشکلاتی بینشان به وجود می آید که گاهی آنها را تا مرز جدایی می کشاند.

در این بخش به علت و علائم و درمان اضطراب قبل از ازدواج پرداخته ایم ، با ما همراه شوید.

علت اضطراب قبل از ازدواج چیست؟

نشان ندادن خود واقعی

همه افراد قادرند که با زندگی آرام و خوشایند کنار آیند و اگر در رابطه میزان آرامش زیادی داشته باشند به احتمال بسیار از شناخت وجود حقیقی طرف مقابل دور می شوند زیرا به هنگام استرس و آشفتگی در زندگی است که می توان به شخصیت و ارزش واقعی افراد پی برد.

معمولا زوجین جوان در ابتدای آشنایی، تأمین نیازها و انتظارات همسر را در اولویت قرار می دهند و پا بهپای هم حرکت می کنند و تا جایی که مجبور نشوند خود واقعی شان را پنهان نگاه می دارند.

بنابراین، حال خوش امروزشان را تضمین کننده عاقبت فردا نمی دانند زیرا آنها متوجه هستند که بسیاری از ازدواج ها بر اساس دروغگویی و یا تظاهر شکل می گیرد و نهایتا به دادگاه خانواده ختم می شود زیرا زوجین خود را آنگونه که هستند، نشان نمی دهند و تنها سعی دارند در ابتدای ازدواج با رفتارشان نظر طرف مقابل را به دست آورند اما با گذشت سالها بعد از زندگی مشترک، خود واقعیشان را نشان می دهند.

بعد از ازدواج روزهای پر استرس و مشکل ساز، اجتناب ناپذیر است و ممکن است هر روز چیزهای جدیدی در مورد شخصیت و منش همسرتان بدانید تا جایی که پی ببرید آنقدرها هم که گمان می کردید همسرتان را نشناخته اید.

داشتن والدین ناسازگار

برخی از جوانان به این علت که زندگی والدین خود را دیده اند به مسئله ازدواج بد بین هستند زیرا گمان می کنند که همسر آنها نیز با گذشت زمان تغییر کرده و مانند یکی از والدینشان می شود و مشکلاتی که پدر و مادرشان داشته اند برای آنها نیز پیش می آید.

ترس درونی شده از ناکامی ها

یکی دیگر از ترس های قبل از ازدواج ، ترس درونی شده از ناکامی ها است.

اگر فرد مهارت چگونه زندگی کردن را نیاموخته باشد و از حمایت خانواده بهره مند نشود، دچار ناکامی های زیادی خواهد شد که ترس از ازدواج یکی از آنهاست.

تغییر کردن نقش ها

بسیاری از جوانان ازدواج را محدودیت می دانند و فکر می کنند تغییر نقش آنها به زن و شوهر و یا پدر و مادر سبب تغییر کلی الگوهای عملی شان می شود بنابراین دچار اضطراب می شوند.

افزایش طلاق در جامعه

برخی از جوانان با ازدیاد طلاق در جامعه و مشکلات خانوادگی ، مشکلات مالی  و… چشم انداز خوبی از ازدواج ندارند و دچار اضطراب قبل از ازدواج می شوند.

تغییر و سازش

معمولا کسانی که پا به دنیای متأهلی می گذارند اندکی در مورد تغییراتی که از مجرد بودن به متاهلی باید داشته باشند احساس نگرانی می کنند زیرا چنانچه پیش از این هم گفتیم لازمه زندگی مشترک، گذشتن از استقلال شخصی و در نظر گرفتن تمایلات و نیازهای دیگری به عنوان همسر است بنابراین باید قبل از ازدواج پذیرای تغییرات این دنیای جدید باشیم و برای سازش با آن، آمادگی پیدا کنیم.

چرا قبل از ازدواج، پر استرس ترین دوران است؟

در این دوران، اکثر زوج ها کاملا درگیر برنامه های جشن عروسی و ماه عسل، اجاره خانه، تهیه جهیزیه و… هستند و با مشکلات مالی فراوان و مسائل خانوادگی پیش بینی نشده روبرو می شوند و فرصت و زمان کافی برای استراحت و کنار آمدن با مشکلات ندارند بنابراین پر استرس ترین دوران را می گذرانند و ممکن است اضطراب قبل از ازدواج در آنها تشدید شود.

علایم اضطراب قبل از ازدواج چیست؟

اضطراب پیش از ازدواج علایم فیزیکی و احساسی مختلفی دارد که عبارتند از :

  1. اختلالات دفع
  2. خواب و اشتها
  3. عدم تمرکز
  4. تنفس سریع
  5. ضربان قلب بالا
  6. احساس سرگیجه و حالت تهوع
  7. آستانه تحمل پایین
  8. زود رنجی
  9. احساس طردشدگی
  10. عصبانیت های بی دلیل

درمان اضطراب قبل از ازدواج

اگر زوج خوشبختی در اطرافتان است که سالها پیش ازدواج کرده اند و زندگی موفقی دارند ، با آنها در مورد راز موفقیت شان حرف بزنید و از راه حل های آنها برای حل اختلافاتشان استفاده کنید و از نصایح این زوج بهره ببرید.

در کلاس های مشاوره ازدواج شرکت کنید زیرا این کلاس ها اثرات بسیار خوبی روی زوجین دارد و باعث می شود به مسائلی پی ببرید که در زمان پیش از ازدواج به علت عشق زیاد به ذهن تان خطور نمی کند.

تصورات غلطی که در مورد ازدواج وجود دارد کدامند؟

  • ازدواج یعنی شادی همیشگی

شما اگر روحیه غمگین داشته باشید، نمی توانید پس از ازدواج تغییر کنید و همیشه شاد باشید اما باید با همسرتان رابطه ای شاد را پایه ریزی کنید و برای رسیدن به این هدف تلاش کنید.

  • شما باید تمام کارها را با همسرتان انجام دهید

اگر همیشه بر انجام مشترک تمام کارها اصرار ورزید ، عشق بین شما نابود خواهد شد پس نباید همیشه تمام کارها را با همسرتان انجام دهید.

  • شما همواره دوست همسرتان خواهید بود

زندگی مشترک همانطور که بسیار شیرین است سختی هایی نیز به همراه دارد که به مرور زمان خود را نشان می دهند . در این دوره شما باید بتوانید با تفاوت ها کنار بیایید.

  • شما هرگز احساس ملال یا تنهایی نخواهید کرد

اگر برای فرار از تنهایی ازدواج کرده اید باید بدانید که گاهی پس از ازدواج نیز این احساس به سراغتان می آید و همیشه و همه جا نمی توانید با همسرتان باشید.

اضطراب قبل از ازدواج

اضطراب قبل از ازدواج

خواستگاری و مراحل قبل از ازدواج یکی از لذت بخش ترین مراحل زندگی به شمار می رود. اما، بعد از اتمام آن شور و شوق اولیه، اضطراب پدیدار می شود.

این اضطراب می تواند آنقدر رشد کند که بعد از ازدواج هم ادامه پیدا کند. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها،در کشورهای غربی بیست درصد از ازدواج ها بعد از ۵ سال به طلاق ختم می شوند.

فردی که قصد ازدواج دارد باید به خوبی با مسئله ازدواج کنار آمده باشد و اگر بخواهد که جزئی از این آمار نباشد باید بر این اضطراب غلبه کند.

آنهایی که نتوانستند با آن اضطراب و ترس ازدواج کنار بیایند تا مرحله پارانوئید شدن پیش می روند.

خیلی ها بیشتر از اینکه به عشق و محبت درون ازدواج فکر کنند به طلاق احتمالی و رنج و عذاب ناشی از آن فکر می کنند.

مخصوصاً مردان مجرد به دلایل مختلف هیچ عجله ای برای ازدواج ندارند.

۵ مورداز آن دلایل عبارتند از:

  1. امکان رابطه جنسی بدون تعهد
  2. امکان داشن همسر بدون ازدواج قراردادی
  3. جلوگیری از خطر و هزینه های طلاق
  4. تمایل به صبر کردن قبل از بچه دار شدن
  5. این واقعیت که ازدواج نیاز به تغییر و سازش دارد

چند نفر از ما، به استثنای زمانیکه نفع شخصیمان در آن باشد، از روی میل باطنی این تغییر را می پذیریم یا برای سازش آمادگی داریم؟ نه خیلی، حداقل برای مردان مجرد زیر ۳۵ سال خیر.

دقت کنید که چطور این دلایل همه به سه تمایل اصلی در روابط کنونی تمرکز دارد: یعنی پول، رابطه جنسی و سازش.

شکست در روبه رو شدن با این سه عنصر تا حد مطلوب به خاطر خود رابطه ایجاد نمی شود بلکه با آن تشدید می شود. زمینه مواجه شدن با این عناصر با نیروهای نامرئی کنترل می شوند که از همان روز اول آشنایی وجود دارند.

نیروهایی که راه و مسیر را به دو نفری که تصادفاً به سمت هم کشیده شده اند نشان می دهد و خصوصیات  و ویژگی های مشخص فردی آنها را می پوشاند.

این نیروها بسیار قوی بوده و در فرهنگ، ارزش ها، شخصیت، روحیه و درک ما جا باز کرده است و بطور مداوم با تجربیات و الهامات درونی ما تغییر می کنند.

این نیروها رویکرد ما به زندگی را دیکته می کند و در زمان بحران، به وضوح هر چه تمامتر خود را نشان می دهند.

میل به تحت تاثیر قرار دادن

همه می توانند با یک زندگی آرام و خوشایند کنار بیایند اما شخصیت و ارزش واقعی یک فرد زمانی جلوه می کند که استرس و آشفتگی در زندگی او ایجاد شود.

دلیل اصلی این هویت دوگانه به این میل ما برمی گردد که از یک طرف دوست داریم خودمان باشیم و همچنین دوست داریم دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم.

به همین خاطر نمی توانیم هیچوقت خودِ واقعیمان را آشکار کنیم. به همین دلیل، هرچه زمان آرامشمان در رابطه طولانی تر باشد، احتمال کمتری وجود دارد که بتوانیم وجودِ حقیقی طرفمان را بشناسیم.

این به آن دلیل است که در ابتدای رابطه ترجیح می دهیم نیازها و انتظارات دیگران که برایمان مهم هستند را منعکس کنیم تا جاییکه مجبور شویم خودی واقعیمان را نشانشان دهیم.

درنتیجه، هر رابطه جدیدی براساس یک دروغگویی بین دو غریبه که به سختی چیزی هستند که نشان می دهند برای راضی کردن طرف مقابلشان ایجاد می شود.

به همین دلیل است که بعد از ازدواج یا بعد از سالها زندگی با هم دو طرف کاملاً افرادی متفاوت می شوند.

یک ضرب المثل می گوید که مردها با این امید با زنها ازدواج می کنند که تا آخر همانطور بمانند درحالیکه زنها با این آرزو ازدواج می کنند که بتوانند بلافاصله بعد از ازدواج شوهرانشان را تغییر دهند! از همان روز ازدواج این طریقه از جانب هر دو طرف پیش گرفته می شود اما هر دو طرف مراقب هستند که طرف مقابل چیزی در این مورد متوجه نشود.

فقط با گذشت زمان و رو شدن شخصیت طرف مقابل مخصوصاً وقتی که از اهداف شخصیشان دلسرد شده باشند، مشخص می شود.
بعد از ازدواج روزی پر استرس و مشکل ساز می رسد و چیزهای جدید درمورد شخصیت همسر فاش می شود، مخصوصاً نقاط منفی.  فقط زمان لازم است تا این نیروهای نامرئی خود را نشان دهند.

سالها بعد از ازدواج  وقتی که زوج با هم مثل دو غریبه بودند تعحب می کنند که قدری کم از همدیگر می دانند.

پس این جمله کلیشه ای که” زنم/شوهرم من را درک نمی کند” درمقابل آن درک عالی که دو طرف احساس می کردند در دوران نامزدی دارند، به نظر عجیب می رسد.

چه دلایلی دارد؟

کسانیکه برای اولین بار ازدواج می کنند ممکن است کمی درمورد تغییراتی که از مجرد بودن به عضوی از یک زوج بودن باید داشته باشند احساس نگرانی کنند.

این یعنی باید کمی از استقلال خود بگذرند و تمایلات و نیازهای فردی دیگر را هم در نظر بگیرند.

کسی که قبلاً ازدواج کرده است هم درمورد شکست سابق خود احساس نگرانی خواهد کرد. مردها و زنان مطلقه کمی از ازدواج دوباره می ترسند چون می ترسند که همان مشکلات باز ازدواجشان را ویران کند.

تاثیرات

اضطراب قبل از ازدواج می تواند مشکلاتی بین زوج ها تا زمان ازدواج ایجاد کند. فردی که احساس اضطراب می کند بسیار حساس و آسیب پذیر می شود.

طرف مقابل او ممکن است این احساس را درک نکند و همین مسئله منجر به جنگ و جدال بین آنها شود و ایجاد رنجش کند.

همچنین اگر این جدال ها حاد شود که قابل حل نباشند، می تواند موجب برهم خوردن رابطه آنها شود.

چارچوب زمانی

چارچوب زمانی اضطراب قبل از ازدواج کنار آمدن با آن را دشوار می کند چون دوره آماده سازی ازدواج مشکلات و استرس های خاص خود را دارد.

اکثر زوج ها کاملاً درگیر برنامه ریزی های عروسی و ماه عسلشان می شوند. آنقدر مشکلات و مسائل مالی و خانوادگی پیش می آید که باید آنها را هم در برنامه ریزی ها مد نظر قرار دهند.

این مسائل اضطراب قبل از ازدواج را تشدید می کند چون فرد مضطرب هیچوقت فرصت استراحت کامل و کنار آمدن با مشکلاتش را پیدا نمی کند.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.