چرا به شمشیر حضرت علی علیه السلام ذوالفقار می گویند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا به شمشیر حضرت علی (ع) ذالفقار می گویند؟.

اگر دنبال پاسخ این سوال هستید این مطلب از دلبرانه را تا انتها دنبال کنید. چون به پاسخ سوال خود خواهید رسید.

چرا به شمشیر حضرت علی علیه السلام ذوالفقار می گویند؟

شمشیر حضرت علی

ابو حمزه ثمالی می گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم چرا به شمشیر امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام ذوالفقار می گویند؟

حضرت فرمود: زیرا امام علی علیه السلام با شمشیر ذوالفقار به هیچ کس ضربتی نزد، مگر این که او را در دنیا از خانواده و زن و فرزندانش جدا کرد و در آخرت او را از بهشت جدا ساخت.

کلمه «فقار» از فقر که به معنای فراخی و گشودگی می باشد، گرفته شده است. به همین دلیل به مُهره های پشت بدن چون بین آنها شکاف و فاصله است، فقار اطلاق می شود. و ذوالفقار یعنی صاحب فقار که یعنی جداکننده و فاصله اندازنده.

چرا پیامبر شمشیر خود را به امام علی (ع) بخشید؟

ماجرای ذوالفقار، از یکی از جنگ‌های صدر اسلام نشأت می‌گیرد. جنگ احد یکی از سخت‌ترین جنگ‌های صدر اسلام است. در این جنگ خطرناک، آن که بیش از همه فداکارى مى‏‌کرد و هر حمله‏‌اى که از جانب دشمن به پیغمبر مى‏‌شد دفع مى‏‌نمود، على‌ابن ابى طالب (ع) بود. امام على (ع) با کمال رشادت مى‏‌جنگید، تا این که شمشیرش شکست، پیغمبر (ص) شمشیر خود را که موسوم به “ذو الفقار” بود، به امام على (ع) بخشید و از همان زمان این شمشیر وجهه‌ای مقدس یافت.

با این تفاسیر می‌توان گفت ذوالفقار جزء وسایل مخصوصی است که از پیامبر به دیگر امامان رسید. این شمشیر سپس به امام حسن (ع) و بعد از او به امام حسین (ع) رسید.

در جنگ بدر امام على (ع) با همین شمشیر از پیامبر اکرم (ص) دفاع مى‏‌کرد، تا آن که طبق نقل بعضى از مورخان بیش از شصت زخم به سر، صورت و بدن او وارد آمد و در همین موقع بود که پیک وحى به پیامبر عرضه داشت: اى محمد! معناى مواسات همین است، پیغمبر فرمود: “على (ع) از من است و من از او هستم” و جبرئیل افزود: و من هم از هر دو تاى شما.

چرا این شمشیر را ذوالفقار نامیدند؟

از حضرت صادق (ع) درباره علت نامیده شدن آن به ذوالفقار پرسیدند، حضرت صادق (ع) فرمود: زیرا ضربتی با آن به هیچ کس نزد، مگر آن‌که در دنیا از حیات و در آخرت از بهشت محرومیت یافت.

منابع:
بحارالانوار، ج۳۷، ص۲۹۴، ح۸  علل الشرایع


ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. عبدالرضا می گوید

    حیدر یا مونس کرار ، حیدر ای همدم افکار
    حیدر ای یار پیامبر ،حیدر ای ولی داور
    حیدر ای جان و جهانم ، حیدر ای قاسم و سرور
    حیدر ای پادشه دین ، حیدر ای منیر ماه همه ائین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.