نظر آیت الله رئیسی در مورد رمز ارزها چیست؟

در این نوشته از دلبرانه خبری تحت عنوان نظر رئیسی در مورد رمز ارزها خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

با توجه به اینکه اخیرا موضوع رمز ارزها یکی از چالش هایی است که دولت جدید با آن رو به رو است خوب است نظر رئیس دولت در این باره را بدانیم.

به همین دلیل در ادامه نظر رئیسی در مورد رمز ارزها را برای شما منتشر کرده ایم.

امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد …. از همراهی شما سپاسگزاریم

نظر آیت الله رئیسی در مورد رمز ارزها چیست؟

نظر رئیسی در مورد رمز ارزها

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری گفت: نظر رئیس‌جمهوری نسبت به ارز دیجیتال مثبت است و باید ارز‌های دیجیتال قانونی شود. در آبان ماه به خبرهای خوش در آذرماه اشاره کردم که به چهار اتفاق مهم در دولت اشاره می‌کنم.

دولت با ارز دیجیتال موافق است؟

او گفت: نظر من و رئیس‌جمهوری نسبت به این موضوع مثبت است، ولی این موضوع باید قانونی شود. اولا از حالت‌های مخفی و پنهانی به صورت آشکار شود؛ افراد فعال در این زمینه اظهارنامه پر کنند و مالیات دهند. گاز و برقی که مصرف می‌کنند باید با قیمت‌های درستی خریده شود، ولی این مسئله باید مراحل قانونی خود را طی کند من موافقم، اما باید قانون در هیات دولت تصویب شود، درحال‌حاضر در حال تدوین این مراحل هستیم و این فرآیند نباید بیش از ۳ تا ۴ ماه طول بکشد.

او گفت: پنج شنبه هفته گذشته و همچنین یک شنبه همین هفته، جلسه‌ای با ریاست بنده برگزار شد که در آن ۱۰ تصمیم برای تقویت بازار سرمایه گرفته شد. ابتدا مسئله سوخت نیروگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان، فولاد و پتروشیمی بود، چون تصورات ابهام آمیزی به جامعه وارد شده بود این بودجه در حقیقت قیمت‌های سوخت را چندین برابر کرده است ما این را تعیین و تکلیف کرده‌ایم.

برنامه دولت رئیسی برای ارزهای نفتی چیست؟

او گفت: نخستین تصمیمی که گرفته شد این بود که یکی از شیوه‌های خلق پول بدون پشوانه یعنی فروش ارز‌های نفتی دولت به بانک مرکزی در بودجه‌ای که در آذرماه تحویل مجلس داده‌ایم را گرفتیم. این ارز‌های نفتی که وارد بانک مرکزی می‌شد تبدیل به پایه پولی شده و این پایه پولی در استخر نقدینگی کشور ۷ برار می‌شد. به عنوان مثال هر هزار تومان بدون هیچ پشتوانه و بدون کمترین تاثیر در تولید ملی و ثروت ملی تبدیل به ۷ هزار تومان می‌شد.

رضایی تصریح کرد: این عوامل باعث شد میزان نقدینگی افزایش پیدا می‌کرد؛ بدون اینکه تاثیر قابل توجهی در تولید ملی داشته باشد به مدت ۵۰ سال این رویه ادامه داشت یعنی از سال ۱۳۵۱ که درآمد‌های نفتی ایران چند برار شد این مشکات به صورت سریع تری وارد اقتصاد ایران شد و چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا دولت فعلی این شیوه غلط ادامه داشته است.

یارانه جدید در راه است؟

این مقام مسئول ادامه داد: مسئله دوم مربوط به یارانه‌هاست که در لایحه بودجه مقرر شده است که دو برابر شود اما رئیس‌جمهوری تاکید داشت تا سه ماه پایانی سال نیز این قانون اجرایی شود بر همین اساس این اقدام از دی ماه اجرایی خواهد شد.

رضایی گفت: با اجرای درست این مصوبه، هر خانواده چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: خبر سوم مربوط به مذاکرات هسته‌ای است که بعد از ۴ الی ۵ سال متوقف شده بود، این مذاکرات هم بالاخره شروع شد و ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم البته مذاکرات ادامه دارد. ایران جدی است، اما می‌خواهم توصیه به همه کنم که بدانند ما اقتصاد کشور را شرطی نمی‌کنیم و به مذاکرات گره نمی‌زنیم.

او گفت: ایران منطقی دارد که ما در مسئله انرژی هسته‌ای دنبال ساخت بمب اتم نیستیم، اما انرژی هسته‌ای صلح آمیز را حق مسلم خود می‌دانیم لذا در مذاکرات جدی هستیم.

رضایی افزود: مسئله چهارم این است که نخستین بار در کشور دولت‌ها شعار می‌دادند و زحمت می‌کشیدند، اما بودجه کافی برای پیشرفت نمی‌گذاشتند. برای برای پیشرفت کشور بودجه گذاشته ایم؛ چه برای کسب و کار‌های کوچک و بزرک و همچنین برای ۱۰ تا از مگاپروژه‌هایی که می‌خواهد صورت بگیرد که در زمان درست آن را مطرح خواهیم کرد. این‌ها تصمیماتی است که در آذرماه گرفته شد و وارد مرحله اجرا شده است.

رمز ارزها در دولت رئیسی

دو دولت‌ قبلی در مقوله رمز ارزها بی طرف نبودند. هرچند اراده‌ای هم برای تعیین تکلیف وجود نداشت. حال اگر دولت آینده در زمینه رمز ارزها سکوت اختیار کند به معنای ادامه سیاست دولت‌های قبلی است.

کارشناسان معتقدند باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، بعید نیست دولت بعدی برای حل و فصل دشواری‌های پیش رو به این عرصه توجه کرده و بخشی از مبادلات بین‌المللی به این وسیله صورت گیرد.

این به معنای شکوفایی چند برابر بازار و بالارفتن قیمت ارزهای دیجیتال، از جمله قیمت بیت کوین خواهد بود.

هم اکنون بسیاری از کشورها این سیاست را اتخاذ کرده و برای رمز ارزها به عنوان بازار جانبی، مانعی ایجاد نکرده اند. حتی برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که با شرایط فعلی و مسئولیت دولت آینده، چاره‌ای جز تعیین تکلیف رمزارزها وجود ندارد.

از سوی دیگر فعالان بازار هم انتظار دارند با برداشتن موانع، حرکت بازار به سمت رونق و شکوفایی و فعالیت‌های بی دغدغه مردم باشد.

دولت آینده باید با این حقیقت که جهان به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، کنار آمده و هنجار تازه‌ای در مواجهه با این پدیده نوظهور در پیش گرفته و اعتبار آن را نصیب خود نماید. مخصوصا که شرایط اقتصاد ایران، سیاست همراهی و مشارکت درخصوص رمز ارزها را برای دولت الزامی‌کرده است.

بهتر است دولت با رویکردی تخصصی نظرات کارشناسی را به کار بسته و با طراحی شیوه‌نامه‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران حمایت کند تا مردم بیشترین بهره را از این ابزار نوین برده و کمترین آسیب متوجه دارایی‌های دیجیتال مردم بشود.

این واقعیت که در ایران با کمتر از سه دلار می‌توان بیت کوین استخراج کرد به خوبی مشخص می‌کند که تا چه اندازه می‌توان از بازار رمز ارزها در جهت شکوفایی بهره برداری کرد. مسئله‌ای که می‌تواند پدیده‌هایی مانند حکمرانی دلار و تحریم‌های یک‌سویه را به چالش بکشد.

منبع باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.