آموزش و طریقه خواندن نمازهاى ماه مبارک رمضان

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم که نحوه آموزش خواندن نمازهاى ماه رمضان را خدمت شما ارائه نماییم.

چنانچه قصد دارید که نماز های این ماه مبارک را بشناسید و آنها را بجا آورید ما را تا آخر پست دنبال کنید.

در اینجا آموزش خواندن همه نمازهاى ماه رمضان را برای شما روزه داران گرامی جمع آوری کرده ایم.

ضمن آرزوی قبولی طاعات امیدواریم که مورد استفاده شما قرار گیرد…

نمازهاى ماه رمضان

رمضان ماه خدا، ماه اسلام و تسلیم ، طهارت و پاکیزگى ، آزمایش و تصفیه ناخالصیها و ماه قیام براى خداست .

اعمال ماه رمضان فراوان است . یکى از اعمال این ماه نماز است . از امام صادق علیه السلام روایت شده است که هزار رکعت نماز در تمام ماه مبارک رمضان وارد شده است .

نماز شب اول ماه رمضان

دو رکعت است ؛ در هر رکعت ، حمد و سوره انعام خوانده مى شود.

نماز اول ماه رمضان

دو رکعت است که کیفیت آن در ماه رجب بیان شد.

نماز هر شب ماه رمضان

دو رکعت مى باشد که در هر رکعت آن ؛ پس از حمد، سه مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از سلام گفته مى شود: سبحان من هو حفیظ لایفعل ، سبحان من هو رحیم لایعجل ، سبحان من هو قائم لایسهو سبحان من هو دائم لایلهو پس از آن تسبیحات چهارگانه ، هفت مرتبه خوانده مى شود: سبحان اللّه و الحمدلله و لا اله الا اللّه اللّه اکبر و سپس گفته مى شود: سبحانک سبحانک سبحانک یا عظیم غفرلى الذنب العظیم . پس ده مرتبه بر پیغمبر صل الله علیه و آله و آل محمد صل الله علیه و آله صلوات فرستاده مى شود.

ثواب این نماز، آمرزش هفتاد هزار گناه است .

نماز روز اول ماه

دو رکعت است ؛ در رکعت اول ، سوره حمد و فتح و در رکعت دوم ، سوره حمد و یک سوره دلخواه خوانده مى شود.

نماز شب هاى قدر

دو رکعت مى باشد، مانند نماز صبح . با این تفاوت که در هر رکعت ، بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید قرائت و پس از سلام نماز، هفتاد مرتبه ذکر مى شود: استغفر اللّه و اتوب الیه .

نماز دیگر شب هاى قدر

صد رکعت است و مى توان به جاى این صد رکعت ، شش روز از نمازهاى قضاى خود را به جا آورد؛ به این ترتیب که از ظهر روز اول شروع نموده و در عشاى روز ششم ختم کرد.

هزار رکعت در تمام شب هاى ماه رمضان

به این نحو که از شب اول تا شب بیستم ، در هر شب بیست رکعت (ده تا دو رکعت مثل نماز صبح ) هر دو رکعت به یک سلام .

از شب بیست و یکم تا آخر ماه هر شب سى رکعت به همان روش خوانده شود. همچنین در هر یک از شب هاى احیاء (نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم ) صد رکعت به ترتیب مذکور به جا آورده شود.

فضیلت ماه مبارک رمضان

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند.

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند.»

رمضان نام یکی از ماه های قمری و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است و یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.)

در این ماه کتاب های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.

این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می کند؛ پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»

این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و… روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند.

بیشتر بخوانید :

اشعار ماه رمضان ؛ شعر های کوتاه و بلند شب های ماه رمضان

انشا ماه رمضان | ۱۵ انشا و متن ادبی در مورد روزه ماه رمضان

عکس ماه رمضان | ۱۰۰ عکس نوشته ماه رمضان برای پروفایل جدید و زیبا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.