آیا اتر همان اتریوم است؟

این روزها که بازار معاملات ارز دیجیتال داغ است، تقریبا اکثر افراد جامعه با نام­ها و اصطلاحات این حوزه به خوبی آشنایی دارند. اما گاهی اوقات، به هر علت برخی از نام­ها با هم اشتباه گرفته می­شوند. مثلا دو نام «اتریوم» و«اتر» از دید عموم مردم یکی هستند. اما باید گفت که آنها اصولا با هم متفاوت هستند.

اتریوم سیستمی غیرمتمرکز است که فعالیت آن بر پایه بلاک­ چین است. در مقابل، اتر یک نوع ارز بومی محسوب می­شود که به عنوان سوخت در پلتفروم اتریوم مورد استفاده قرار می­گیرد.

در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص تفاوت­های اتر و اتریوم برای شما صحبت کنیم.

آیا اتر همان اتریوم است؟

اتر چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

در خصوص این که اتریوم چه تفاوت­هایی با اتر دارد، باید گفت که اتر یک نوع رمز ارز است که به شبکه اتریوم مربوط است. اتر پس از بیت کوین، رتبه دوم محبوبیت را در بین کاربران ارز دیجیتال دارد.

اتر یک رمز ارز بر پایه اتریوم است که مطابق بلاک چین توزیع شده است و راهی جهت بهبود و رفع مشکلات پرداخت به شمار می­رود. در حقیقت اتر نوعی سند به شمار می­رود و دارایی دیجیتال محسوب می­شود. اتر رمز ارزی است که نقش نوعی پول نقد را بازی می­کند چرا که برای نهایی شدن یک معامله نیاز به نفر سوم نیست.

بطور ساده اینگونه باید بگوییم که: اتر یک نوع سوخت برای سایر اپلیکیشن­هایی است که بر روی شبکه غیرمتمرکز وجود دارند.

اتریوم و اصول اولیه آن

ضروری است که بدانید فناوری بلاک­ چین جهت ایجاد برنامه­هایی استفاده می­شود که از فعال کردن یک ارز دیجیتال فراتر هستند. اتریوم در ماه جولای سال ۲۰۱۵ به اجرا درآمد و از آن زمان تا کنون، مشهورترین و بزرگ­ترین پلتفروم غیرمتمرکز بوده که لایه باز است. به اصطلاح نرم­افزار غیرمتمرکز با پایان باز است.

اتریوم باعث می­شود تا بستر برای استقرار قراردادهای هوشمند و برنامه­های غیرمتمرکز فراهم شود. در واقع اتریوم باعث ایجاد این قراردادها است. امکان بروز هیچ دخالتی در قراردادهای ایجادشده توسط اتریوم وجود ندارد و به این ترتیب احتمال کلاهبرداری حذف می­شود و فضای امنی بر قراردادها و معاملات حاکم می­شود.

پس به زبان ساده باید گفت که، اتریوم دارای زبان برنامه­نویسی خاص خود است که روی یک بلاک چین به اجرا درمی­آید. اتریوم از آنجایی که پایان باز است به سایر توسعه­دهندگان اجازه می­دهد تا برنامه­های کاربردی توزیع­شده خود را بر روی آن ساخته و اجرا کنند.

کاربردهای اتر و اتریوم

اتریوم دارای کاربردهای بالقوه گسترده­ای است و بوسیله رمزنگاری بومی آن یعنی اتر حمایت می­شود. اتر را به اختصار ETH می­گویند. اتریوم در سال ۲۰۱۴ اتر را پیش­فروش کرد. این عمل اتریوم هم با استقبال گسترده­ای مواجه شد.

اتر را باید به عنوان سوخت اتریوم در نظر گرفت که در پلتفرم آن برای اجرای دستورات فعالیت دارد. در واقع، اتر بوسیله توسعه­دهندگان برای ساخت و همینطور اجرای برنامه­های کاربردی مورد استفاده قرار می­گیرد.

دو کاربرد عمده اتر به شرح زیر هستند:

  • به عنوان ارزی دیجیتال مانند سایر ارزها مورد معامله قرار می­گیرد و می­تواند به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اما اگر خواستید اتر را تبدیل کنید و به صرافی مراجعه کردید اما با این سوال مواجه بودید که آیا صرافی ارز دیجیتال تبدیل معتبر است؟ یا نه، در این مورد نیاز به تحقیق است تا معاملات و تراکنش­ها بدون مشکل انجام گیرند.
  • شبکه اتریوم از اتر برای اجرای برنامه­های خود استفاده می­کند.

در حال حاضر مطابق آنچه که توسعه­دهندگان اتریوم گفته­اند، مردم سراسر دنیا از اتر برای پرداخت­های خود استفاده می­کنند. همچنین برای ذخیره ارزش یا وثیقه هم از اتر کمک می­گیرند.

کاربردهای اتر و اتریوم

تفاوت عملکرد اتریوم با اتر

اتر و اتریوم در عملکرد هم با یکدیگر متفاوت هستند. اتریوم نرم­افزاری عمومی است که پایان باز بوده و برای حمایت از عملکرد قراردادهای هوشمند ساخته شده است. شبکه اتریوم از اتر برای پردازش تراکنش­های خود استفاده می­کند و به توسعه­دهندگان قدرت محاسباتی ارائه می­کند.

اتریوم همچنین اجازه ساخت برنامه­های کاربردی هوشمند و غیرمتمرکز را به توسعه­دهندگان می­دهد. مثلا برنامه­های Tether و Augur هر دو بر روی شبکه اتریوم به اجرا درآمده­اند.

خلاصه­ای از تفاوت اتریوم با اتر

مطابق آنچه در این مقاله گفته شد، بسیاری از افراد اشتباها از اتریوم به جای اتر در موقع خرید و فروش توکن استفاده می­کنند. برای این که مسئله به ساده­ترین وجه ممکن بیان شود در ادامه بندهایی آورده­ایم به شرح زیر:

  • اتریوم قادر به انجام فعالیت­های مختلفی است. این شبکه کمک می­کند تا قراردادهای هوشمند به انجام برسند و باعث ایجاد توکن­های جدید می­شود. اتریوم پشتیبان برنامه­های غیرمتمرکز هم هست. در حالی که اتر صرفا هزینه­ تمام فعالیت­های اتریوم را پرداخت می­کند و به همین علت به آن سوخت اتریوم می­گویند.
  • اتر قابل معامله است اما اتریوم قابل معامله­کردن نیست. پس هیچ­گاه در زمان معامله­کردن از واژه اتریوم به جهت پرداخت و همینطور برای خرید و فروش استفاده نکنید. این کار اشتباه است چرا که اتر عهده­دار پرداخت­ها است.
  • اتریوم یک پلتفرم محسوب می­شود اما اتر رمزنگاری­شده بومی است که هزینه کارهای انجام­شده توسط اتریوم را پرداخت می­کند. هزینه یادشده، برای پرداخت سود سرمایه­گذارن است و همینطور برای توسعه پلتفروم هم هست.

سخن آخر

اتر حکم سوخت اتریوم را دارد. یعنی تمام فعالیت­های معاملاتی و قراردادها روی پلتفرم اتریوم شکل می­گیرند و اتر هزینه­ آنها را پرداخت می­کند. اتر را می­توان معامله کرد اما اتریوم قابلیت معامله ندارد. امیدواریم با خواندن این مقاله از سردرگمی تفاوت بین اتر و اتریوم خارج شده باشید.

تفاوت اتریوم با اتر

پرسش­های متداول

طبعتا هر مطلبی که خوانده می­شود، سوال یا سوالاتی را در ذهن خواننده ایجاد می­کند. بحث تفاوت اتر و اتریوم هم خارج از این قاعده نیست. در ادامه متداول­ترین سوالات در این خصوص را پاسخ داده­ایم.

اتر یک ارز دیجیتال است؟

اتر یک نوع ارز دیجیتال است که در صرافی­ها قابلیت معامله و خرید و فروش را دارد.

واضح­ترین تفاوت اتر و اتریوم چیست؟

اتریوم شبکه اجرای قراردادها و معاملات است اما اتر برای کارهای پرداختی مربوط به این قراردادها است.

منظور از قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

قرارداد هوشمند یک توافق است که بین دو نفر شکل می­گیرد که بروی بلاک چین اتریوم به شکل کد نوشته می­شود. در قالب این قراردادها، یکسری شرایط بیان می­شود که هر دو طرف ملزم به رعایت آنها هستند.

قراداد هوشمند بر روی پلتفرم اتریوم چگونه اجرا می­شود؟

بعد از این که شرایط قرارداد از طرف هر دو سمت معامله برآورده شد، قرارداد بوسیله بلاک چین پردازش می­شود و بدون این که شخص ثالث دخالت کند، به اجرا درمی­آید.

پایان باز بودن پلتفرم اتریوم چه خاصیتی دارد؟

بلاک چین تغییرناپذیر است و باز بودن منبع آن باعث می­شود که قراردادهای هوشمند به عنوان فرصت یا فرصت­هایی برای اکثر مشاغل محسوب شود. در این زمینه فوربس در سال ۲۰۱۹، بیش از صد شرکت بزرگ آمریکایی را شناسایی کرد که به صورت فعال فناوری بلاک چین را مورد بررسی قرار داده و اکثر آنها از شبکه اتریوم استفاده کرده بودند.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.