طرز تهیه کباب وزیری مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه کباب وزیری مجلسی و خوشمزه

کباب ها همیشه جزء غذاهای مجلسی و پرطرفدار بوده اند. تنوع کباب ها بسیار زیاد است. کباب آنقدر پرطرفدار است که در کشورهای دیگر نیز آن را به روش ایرانی درست می کنند و در رستوران های مختلف سرو می شود.کباب وزیری نیز یکی از انواع کباب است که از یک سیخ کوبیده و یک سیخ جوجه تشکیل شده است.

طرز تهیه کباب وزیری نیز بسیار ساده است و تنها با دانستن دستورالعمل و رعایت نکات آن، می توانید آن را در منزل تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه این کباب را آموزش دهیم. اگر شما نیز از طرفداران کباب هستید و برای اولین بار است که قصد دارید آن را خودتان درست کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه کباب وزیری یا همان کباب درباری بسیار ساده است اما باید برای درست کردن آن به دستورالعمل و ترفندهایی که گفته شد عمل کنید تا نتیجه نهایی به بهترین حالت خود شود. به طور کلی انواع کباب و برخی خورشت ها مانند فسنجون و قرمه سبزی جزء غذاهای مجلسی ایرانی محسوب می شوند و اکثریت به آنها علاقه دارند. بنابراین می توانند انتخاب مناسبی برای دورهمی و مهمانی ها باشد.

طرز تهیه کباب وزیری

همان‌طور که اشاره شد، کباب وزیری از یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ جوجه کباب تشکیل شده است. به این کباب، کباب درباری نیز گفته می شود. اگر طرفدار کباب هستید و مهمانی خاصی در پیش دارید، کباب همیشه گزینه مناسبی است. زیرا هم طرز تهیه آسانی دارد و هم مجلسی و خوشمزه است.

از کباب های مجلسی دیگر می توان به چنجه کباب، کباب بختیاری و کباب برگ اشاره کرد. در ادامه مواد اولیه لازم برای درست کردن کباب وزیری آورده شده است. اگر قصد داشتید آن را برای افراد بیشتر یا کمتری درست کنید، مقدار مواد اولیه را به همین نسبت تغییر دهید.

مواد لازم برای تهیه کباب وزیری

  • ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۵۰۰ گرم جوجه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • ۲ قاشق ماست چکیده و پرچرب
  • آب لیموی تازه
  • روغن زیتون
  • زعفران دم کرده
  • نمک و فلفل به میزان کافی

مراحل تهیه کباب وزیری

برای درست گردن کباب وزیری مراحل به دو دسته تقسیم می شوند. ابتدا باید کباب کوبیده و سپس جوجه کباب را درست کنید. هرکدام از این موارد نیز دستورالعمل خاص خود را دارند. در ادامه مراحل درست کردن این کباب جذاب به ترتیب آورده شده است. اگر تمایل دارید، نتیجه نهایی لذیذ و دلچسب شود، از ترفندهایی که در ادامه گفته شده، استفاده کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده

طرز تهیه کباب کوبیده

همان‌طور که گفته شد در طرز تهیه کباب وزیری ابتدا باید کباب کوبیده را درست کنید. برای این کار ابتدا پیاز را رنده کنید.

لازم به ذکر است  که نسبت گوشت به پیاز باید یک چهارم باشد. بنابراین حدوداً به ۲ عدد پیاز بزرگ نیاز خواهید داشت. حال باید پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده بیفزایید و به خوبی ورز دهید. ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید که گوشت چرخ کرده و پیاز ترکیب شوند.

لازم به ذکر است که هرچقدر بیشتر گوشت را ورز دهید بیشتر حالت چسبندگی پیدا می کند. بنابراین بهتر می توان آن را به سیخ زد. حال ظرفی که این ترکیب را در آن درست کنید درون یخچال قرار دهید. پس از یک ساعت می توانید آن را از یخچال خارج کنید. حال باید مجدد کمی آن را ورز دهید. حال گوشت برای سیخ زدن آماده است.

طرز تهیه جوجه کباب

حال نوبت به آماده سازی جوجه کباب می رسد. همان‌طور که می دانید برای درست کردن جوجه می توانید از ران یا فیله مرغ استفاده کنید. انتخاب یکی از این دو کاملاً وابسته به ذائقه خودتان است. برای انتخاب بهتر نیز باید بدانید که جوجه ران بسیار چرب تر و آب دارتر از فیله مرغ است.

پس از انتخاب، مرغ ها را برش بزنید. حال نوبت به آماده سازی مواد برای مزه دار کردن مرغ می رسد. مواد بسیار متنوعی برای مزه دار کردن مرغ مورد استفاده قرار می گیرد. اما آنچه که در این دستور گفته شد، رایج ترین مواد برای مزه دار کردن مرغ است.

بنابراین دو عدد پیاز متوسط را به شکل خلالی برش بزنید و به ظرف مرغ ها اضافه کنید. حال باید باقی مواد از جمله لیمو ترش تازه، روغن زیتون، زعفران دم کرده و ماست پرچرب و در نهایت ادویه های لازم مانند نمک و فلفل را اضافه کنی. حال همه مواد را به خوبی هم بزنید تا همه جوجه ها به مواد آغشته شوند و کاملاً در آن شناور باشند. البته لازم نیست که مقدار زیادی مواد برای مزه دار کردن درست کنید.

حال ظرف مرغ را درون یخچال قرار دهید تا به اصطلاح مواد به خورد آن برود. پس از حدوداً ۳ ساعت می توانید آن را از یخچال خارج کنید. توجه داشته باشید زمان استراحت مرغ در یخچال، بیشتر از کوبیده است.

سیخ زدن جوجه کباب و کباب کوبیده

سیخ زدن جوجه کباب و کباب کوبیده

پس از آنکه آماده سازی مواد اولیه کوبیده و جوجه کباب را انجام دادید و به اندازه کافی در یخچال استراحت کرد نوبت به سیخ زدن آنها می رسد. سیخ زدن کباب کوبیده به دلیل باقی که دارد از جوجه به مراتب سخت تر است. اما اگر ترفندهای آن را بلد باشید می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. برای سیخ زدن کوبیده، گوشت ها باید حالت چسبندگی داشته باشند تا هنگام کباب کردن از سیخ جدا نشود.

برای این کار کمی دست خود را مرطوب کنید و تکه ای گوشت جدا کنید. حال از بالای سیخ شروع کنید و گوشت را تا پایین سیخ بپیچید. توجه داشته باشید اگر گوشت شل است باید آن را مجدد ورز دهید تا کاملاً چسبنده شود. پس از سیخ زدن کوبیده آن را با انگشت صاف کنید به گونه ای که رد انگشتانتان روی گوشت بماند.

پس از سیخ زدن کوبیده نوبت به جوجه ها می رسد. برای سیخ زدن جوجه باید مرغ را از طرف نازک آن وارد سیخ کنید. توجه داشته باشید اندازه هر سیخ با اندازه منقل یا باربیکیویی که قصد دارید کباب را روی آن درست کنید، متناسب باشد.

 

کباب کردن گوشت ها

حال که گوشت ها را به سیخ زدید، نوبت به کباب کردن آنها می رسد. توجه داشته باشید اگر کباب را برای مهمانی هایتان درست می کنید، حتماً کمی پیش از سرو کباب کردن گوشت ها را شروع کنید تا کباب ها کاملاً داغ و تازه باشد.

کباب وزیری را می توانید روی منقل ذغالی یا باربیکیوهای برقی درست کنید. لازم به ذکر است که کباب ذغالی همیشه طعم بهتری خواهد داشت. برای کباب کردن ابتدا منقل یا باربیکیو را روشن کنید. سپس وقتی دمای آن بالا رفت سیخ ها را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که دائماً سیخ ها را بچرخانید تا هر دو طرف آن به یک اندازه کباب شود و به اصطلاح مغز پخت شود.

دورچین کباب وزیری

همان‌طور که حتماً می دانید همیشه انواع کباب ها همراه دورچین سرو می شوند. دورچین کباب می تواند شامل موارد متنوعی شود. اما دوتا از مواردی که همیشه در کنار کباب وجود دارد گوجه کبابی به همراه فلفل کبابی است. می توانید در کنار آن ترشی کلم قرمز به همراه خیارشور و همچنین سیب زمینی سرخ کرده نیز قرار دهید. اگر کباب وزیری را به شکل خوراک و بدون برنج سرو می کنید، نان سنگک داغ یا تنوری فراموش نشود.

علاوه بر آن چه گفته شد می توانید از انواع ترکیبات ماست مانند ماست و خیار، ماست و موسیر و یا انواع بورانی در کنار کباب استفاده کنید.

یکی دیگر از دورچین های کباب وزیری پیاز است. پیاز همیشه پایه ثابت وعده کباب است. به عنوان نوشیدنی نیز می توانید نوشابه و دوغ محلی سرو کنید.

نکاتی در مورد طرز تهیه کباب وزیری

  1. برای درست کردن کباب وزیری بهتر است که ابتدا جوجه را آماده کنید. زیرا زمان مزه دار کردن آن بیشتر طول می کشد.
  2. زمانی که گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز ترکیب می کنید، توجه داشته باشید که ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید که گوشت کاملاً چسبنده شود تا زمان سیخ زدن کاملاً به سیخ بچسبد و روی آتش از آن جدا نشود.
  3. برای مزه دار کردن مرغ ها می توانید از مواد دیگری مانند ادویه های مخصوص جوجه و خوراکی های دیگری مانند آب پرتقال، کیوی یا فلفل دلمه ای نیز استفاده کنید. کیوی درون مایه مرغ باعث ترد شدن آن می شود. همچنین در طعم نهایی تأثیر زیادی خواهد داشت.
  4. اگر امکان درست کردن کباب روی منقل ذغالی را دارید، حتماً این کار را انجام دهید. زیرا باعث خوش طعم تر شدن گوشت ها خواهد شد.
  5. اگر کباب وزیری را با برنج سرو می کنید، می توانید برای تزئین، کمی زعفران دم کرده را با مقداری برنج ترکیب کنید و سپس آن را روی برنجی که قصد دارید سرو کنید بریزید.
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.