سفره عقد مدرن یا سنتی؟

سفره عقد یکی از موارد مهم مراسم عقد و نامزدی بوده که باید به دیزاین آن اهمیت داده شود. پهن کردن سفره عقد آیین سنتی در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر است که از دیرباز در جشن های عروسی رواج داشته است. با گذشت زمان چیدن سفره عقد هم مدرن شد و از عناصر به روز تری در آن استفاده شد.

حال امروزه می توان هم سفره عقد سنتی و هم مدرن را برای مراسم های عقد و نامزدی استفاده کرد. در این گزارش که توسط کارشناسان ما در تشریفات عروسی ثمین تهیه شده است، با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با سفره عقد سنتی و مدرن بیشتر اشنا کنیم.

سفره عقد سنتی چیست؟

چیدمان سفره عقد به روش سنتی از زمان های بسیار دوری در ایران مرسوم بوده است و از زیباترین چیدمان ها محسوب می شود که با بکارگیری خلاقیت های متفاوت به راحتی می توان انواع سفره عقد سنتی را چید.

تشریفات سفره عقد سنتی در عین سادگی جذابیت بسیار زیادی دارد که برای افرادی که طرفدار اصالت و سنت ایرانی هستند مناسب است. معمولا این مدل از سفره عقدها بر روی زمین چیده می شوند تا به سنت ایرانی بیشتر نزدیک باشند.

سفره عقد سنتی و مدرن

برای طراحی سنتی پارچه های ترمه یا قلم کار می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. سفره عقد سنتی بسیار ساده بود و از وسایل های ساده استفاده می کردند و با سفره عقد امروزه زمین تا آسمان تفاوت هایی داشت.

این نکته را هم باید اضافه کنیم که امروزه اکثر مراسم های نامزدی با سفره عقد برگزار می شود. برخی از افراد برگزاری مراسم نامزدی را با سفره عقد به اقوام و آشنایان اطلاع می دهند، برخی دیگر تنها خانواده نزدیک دوطرف را دعوت کرده و پیش روی آن ها صیغه محرمیت موقتی می خوانند تا دوره آشنایی آن ها بدون مشکل سپری شود، برخی دیگر هم بدون صیغه و عقد تنها به آشنایان و اقوام رسمی شدن رابطه خود را اعلام می کنند تا بتوانند پس از آشنایی بیشتر با خلق و خوی هم و آشنایی با اقوام، برای زندگی مشترک خود برنامه ریزی داشته باشند.

اقلام سفره عقد

اگر قصد دارید خودتان سفره عقد را بچینید ابتدا باید با اجزای سفره آشنا شوید زیرا سفره عقد هم مانند سفره هفت سین دارای اجزای خاصی می باشد که در میان فرهنگ های ایرانی مشترک هستند. اجزای اصلی سفره قرآن، شمعدان، آیینه، نقل و سکه، نبات، تخم مرغ، فندق و بادام و گردو، گل، میوه، نان وپنیر، عسل و کله قند و اسپند می باشند که عده ای طبق سلیقه و رسم و رسوم خود از گلاب، رازیانه، برنج، دانه های خشخاش، نمک و کندر نیز استفاده می کنند.

چیدمان سنتی یا مدرن و یا تلفیقی از هر دو

  • انتخاب سفره

ابتدا در نظر بگیرید که می خواهید سفره عقد را به روش سنتی بچینید یا مدرن. برای طراحی سنتی پارچه های ترمه یا قلم کار می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. همچنین برای چیدمان مدرن تورهای رنگی یا پارچه های دانتل برای استفاده در باغ عروسی مناسب هستند. در صورتی که از تور استفاده می کنید بهتر است تورهای خشک و حجم دار را انتخاب کنید به این دلیل که ظرف ها در آنها فرو بروند و زیبایی سفره شما را چند برابر کند.

  • انتخاب ظرف ها

برای چیدمان سنتی ظروف سفالی، فلزی و مسی می توانند انتخاب بسیار خوبی باشند. ظروف سفالی هزینه کمتری دارند و بیشتر در بازار موجود می باشند. برای چیدمان مدرن هم می توانید از ظرف های کریستال و ظروف گیلاسی استفاده کنید که زیبایی چشمگیری دارند.

  • قرآن

طبق اندازه قرآن رحل زیبایی تهیه کنید و به نشانه دین و احترام بالای سفره قرار دهید. در تمامی سفره ها چه مدرن و چه سنتی قرآن از اجزای مهم سفره عقد به شمار می آید.

  • گلاب

برای سفره سنتی می توانید از گلاب پاش های سفالی یا مسی استفاده کنید. در سفره عقدهای مدرن هم از یک تنگ شیشه ای زیبا می توانید برای جای گلاب بهره ببرید.

اقلام لازم برای سفره عقد سنتی و مدرن

  • نبات

نبات را هم می توانید با توجه به نوع سفره عقد در ظروف مورد نظر بگذارید. برای زیبایی سفره می توانید از نبات های زعفرانی یا رنگی استفاده کنید. امروزه نبات ها را به طرح های زیبایی مانند گل در می آورند و برای انواع سفره ها استفاده می کنند.

  • تخم مرغ

تخم مرغ ها را نیز می توانید طبق سلیقه خود رنگ آمیزی کنید. برای مثال می توانید برای چیدمان سنتی از طرح های ترمه استفاده کنید و برای سفره مدرن آنها را اکلیلی کنید و در ظرف های متناسب با نوع سفره بچینید.

  • آجیل

اگر سفره شما خلوت بود آجیل ها را در ظرف های جداگانه بریزید و اگر سفره شلوغ بود آجیل ها را در یک ظرف بریزید. انتخاب ظرف ها هم با توجه به نوع سفره می باشد.

  • عسل

ظرف انتخابی برای عسل بهتر است کوچک و سبک باشد. از قدیم رسم بوده عسل را با انگشت در دهان می گذارند ولی اگر مایل به این کار نیستید می توانید کنار آن از قاشق عسل خوری استفاده کنید. در سفره های مدرن آن را در جام های فانتزی می ریزند.

  • میوه سفره

انتخاب نوع میوه سلیقه ای می باشد اما میوه هایی که بیشتر رایج هستند سیب و انار می باشند. همچنین برای تزیین میوه موز و آناناس نقش عمده ای دارند.

  • آینه و شمعدان

زاویه آینه و شمعدان باید طوری باشد که عروس و داماد تصویر خود را در آینه ببینند. انتخاب رنگ و مدل آنها نیز به سلیقه طرفین و نوع چیدمان سفره بستگی دارد. جایگاه آینه در هر دو نوع سفره عقد در بالای سفره است و شمعدان ها هم در طرفین قرار دارند.

تفاوت سفره عقد سنتی با مدرن

اجرای سفره عقد با تشریفات عروسی ثمین

در این گزارش با دیزاین سفره عقد به صورت سنتی و مدرن و اقلام مورد نیاز برای آن آشنا شدید. شما عزیزان می توانید اجرای سفره عقد و تمام مراسم های نامزدی، عقد و عروسی خود را به خدمات مجالس ثمین (www.tashrifatsamin.com) بسپارید.

تشریفات ثمین با مدیریت آقای قطبی با اتکا به خداوند متعال و همچنین تلاش بی وقفه کارگروه متخصص خود در امر برگزاری خدمات و مجالس عروسی و با بکارگیری تجهیزات مدرن و دیزاین های لوکس و مجلل طی دو دهه گذشته توانسته است با برگزاری جشن ها و مراسم فاخر و باشکوه ضمن جلب رضایت مشتریان خود نظر زوج های جوان را نیز جلب نماید.

خدمات مجالس تشریفات ثمین به شرح ذیل می باشد:

  • تهیه انواع غذا با مواد اولیه درجه یک و با پختی بی نظیر
  • مدرنترین سرویس و ظروف ویژه مجالس
  • مجلل ترین باغ ها و سالن های کاملاً اختصاصی برای برگزاری مدرن ترین مجالس
  • مجرب ترین کادر خدمات پذیرایی مجالس
  • انواع خدمات دیزاین مجالس با متد روز
  • خدمات نورپردازی و جلوه های ویژه مجالس
  • حریر آرایی و ایجاد سازه های دکوراتیو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.