سامانه نوبت دهی طلاق توافقی

سامانه نوبت دهی طلاق توافقی

این روزها هر کاری را می‌توان به شکل آنلاین انجام داد. حتی مراحلی از طلاق هم به شکل آنلاین قابل ثبت است. یعنی وب سایتی برای ثبت موارد طلاق ایجاد شده است. هر زن و مردی که قصد طلاق دارند، باید پیش از هر اقدامی مشخصات خودش را در آن ثبت کنند. با ثبت این کار در نوبت مشاوره قرار خواهند گرفت. وقتی نوبت مشخص شود، آنها باید حتماً در جلسه‌های مشاوره حضور پیدا کنند. قاضی به پرونده افرادی رسیدگی می‌کند که این جلسه‌ها را پشت سر گذاشته باشند.

جلسه‌های مشاوره با این تفکر گذاشته شده‌اند که بتوانند زن و مرد را از طلاق منصرف کنند. در واقع، یکی از تمهیداتی است که برای کاهش طلاق اندیشیده شده است. حتی در مراحل طلاق توافقی با وکیل هم گذراندن این جلسه‌ها لازم و ضروری است. استفاده از سامانه منجر به کاهش کاغذبازی‌های این روند خواهد شد.

 سامانه طلاق چیست؟

طی توافق‌های بین دادگستری و سازمان بهزیستی لازم است که طلاق پیش از مراجعه به دادگاه ثبت شود. به همین دلیل هم برای سرعت بخشیدن به این کار سامانه‌ای به اسم طلاق ایجاد شده است. همه زن و مردهایی که قصد طلاق دارند باید در این سامانه ثبت نام کنند. چه آنها که مراحل طلاق توافقی با وکیل را می‌گذرانند. چه زمانی که زن و مرد یک طرفه درخواست طلاق می‌دهند.

ثبت در این سامانه را می‌توان به نوعی نوبت ‌دهی برای مشاوره هم دانست. بعد از آن زن و مرد برای مشاوره و مددکاری به مراکز مشخص ارجاع داده می‌شوند. زن و مردی که مشاوره نتواند اختلاف‌های آن را حل کند، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع داده می‌شوند.

ناممکن است که زن و مردی بخواهند بدون طی کردن این مرحله برای طلاق اقدام کنند. زیرا قاضی دادگاه به هیچ وجه پرونده‌هایی را که مشاوره نگذرانده باشند رسیدگی نمی‌کند. به تعویق انداختن این مرحله، کل مراحل طلاق را با تأخیر مواجه خواهد کرد.

مراحل ثبت درخواست طلاق در سامانه

ثبت نام در سامانه طلاق را می توان اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی با وکیل دانست. ضمن این که در طلاق‌های یک طرفه هم ثبت نام در سامانه اولین مرحله است. برای این کار ابتدا باید به سامانه وارد شوید. زن یا مرد باید در زمان مشخص با در دست داشتن مدارک شناسایی به مرکز جامع مراقبت از خانواده بروند. مشاوره پیش از طلاق ۴۵ روز طول می‌کشد. اگر نتیجه مشاوره‌ها سازش زن و مرد را به دنبال داشته باشد، پرونده بایگانی خواهد شد. در غیر این صورت، پرونده برای به جریان افتادن به دفاتر الکترونیکی قضایی ارجاع می‌شود.

مراحل ثبت درخواست طلاق در سامانه

جلسات مشاوره به طور معمول در نزدیک محل سکونت زن و مرد برگزار می‌شوند. محل دادگاه رسیدگی به پرونده را هم خود فرد در نقشه‌ای که در محل ثبت نام آمده مشخص خواهد کرد. همه مراحل طلاق با وکیل و مراحل طلاق از طرف زن یا مرد در نزدیکی محل سکونت اجرا می‌شود.

در اولین مرحله نیاز به وارد کردن مشخصات زن و مرد است. بعد از وارد کردن مشخصات، نیاز است که مرکز مشاوره مورد نظر انتخاب شود. با فعال کردن گزینه ثبت درخواست تاریخ و ساعت مشخص خواهد شد. بعد از گذر از این مرحله است که کد پیگیری به فرد اعلام خواهد شد. زمانی که کلید تأیید را باید فشرد که از همه چیز مطمئن بود.

 

مراحل طلاق توافقی با وکیل یا بدون وکیل

بعد از مراحلی که برای ثبت نام در سامانه ذکر شد، زن و مرد ‌می‌توانند به دنبال مراحل طلاق توافقی با وکیل یا بدون وکیل بروند. از آنجا که در طلاق توافقی زن و مرد باید بر سر همه مسائل خودشان به توافق برسند، مسئله را پر اهمیت می‌کند. وجود یک وکیل برای چنین کاری لازم است. زیرا در صورت تغییر قانون، زن و مرد را از آن آگاه خواهد کرد. وکیل می‌تواند درباره حقوقی که به زن‌ها تعلق می‌گیرد نیز اطلاعات کاملی را در اختیارشان بگذارد. وکیل تصمیم‌ گیری درباره حضانت فرزند، حق مهریه و نفقه و اجرت المثل را به طور قانونی برایشان توضیح می‌دهد. آگاهی از همه این موارد می‌تواند مسیر پر فراز و نشیب طلاق را هموارتر کند.

طلاق در دوران عقد و باکره بودن از مواردی است که می‌تواند سرنوشت زن و مرد را تغییر دهد. در طلاق توافقی زن برای معاینه پرده بکارت به پزشکی قانونی خواهد رفت. در صورت باکره بودن زن، نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد.

 


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.