افزایش سن و سابقه بازنشستگی کارگران حذف می‌شود؟

در این نوشته از دلبرانه قصد داریم مطلبی در خصوص افزایش سن بازنشستگی خدمت شما عزیزان ارائه نماییم.

همانطور که در اخبار مشاهده کرده اید موضوع افزایش سن بازنشستگی یکی از چاش های جدید بود وه افراد با آن مواجه بودند.

لذا در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم. امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد …. با ما همراه باشید…

افزایش سن و سابقه بازنشستگی کارگران حذف می‌شود؟

افزایش سن بازنشستگی

حسین حبیبی عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور خواستار حذف افزایش سن و سابقه در لایحه بودجه شد و گفت: وزیر کار از رئیس‌جمهور بخواهد افزایش سن و سابقه بازنشستگی کارگران حذف شود
حسین حبیبی خواستار حذف افزایش سن و سابقه در لایحه بودجه شد.

اعتراض کارگران نسبت به افزایش سن بازنشستگی

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) گفت: کارگران در سال ۹۴ در دولت روحانی، در همایش ماهیانه کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران نسبت به افزایش سن و سابقه و جایگزین شدن محاسبه مستمری بازنشستگی ۵ سال آخر به جای ۲ سال آخر در لایحه برنامه ششم توسعه، به ربیعی وزیر کار وقت اعتراض کردند؛ این اعتراض به نتیجه رسید؛ پس از مذاکرات با رئیس‌جمهوری و انتقال نگرانی‌های کارگران، قرار شد بخش‌های کارگری توسط مشاوران وزارت کار بازنویسی شود.

به گفته وی، تبصره‌های مورد مناقشه دولت و کارگران در لایحه ششم توسعه، تبصره‌های ۲۴ و۳۳ مبنی بر افزایش سن و سابقه و محاسبه ۵ سال آخر به جای ۲سال آخر بود که در اثر اعتراض کارگران حذف شد و کارگران توانستند مقابل قانونگریزی بایستند.

وی ادامه می‌دهد: حالا آیا آقای عبدالملکی وزیر محترم تعاون کار ورفاه اجتماعی، نسبت به انتقال نگرانی کارگران بابت افزایش سن و سابقه و محاسبه ۳ سال آخر به جای ۲ سال آخر در بودجه ۱۴۰۱ به رئیس‌جمهوری اقدام می‌کند و آیا رئیس‌جمهوری دستور می‌دهد بندهای مورد مناقشه کارگران و دولت از بودجه ۱۴۰۱ حذف شود؟

حبیبی با بیان اینکه «دولت باید به تعهدات خود در قبال کارگران و تامین اجتماعی عمل کند» می‌گوید: از وزیر کار انتظار داریم از رئیس‌جمهوری بخواهد این بند پاک شده و از لایحه حذف شود؛ در غیر این صورت، مطالبه‌گری را با جدیت دنبال خواهیم کرد. افزایش سن و سابقه در شرایطی که دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را نمی‌پردازد و کارگران زیر خط فقر هستند، پذیرفتنی نیست.

فرمول پرداخت مستمری بازنشستگی تغییر می‌کند؟

طبق آنچه در بودجه ۱۴۰۱ آمده است دولت تصمیم دارد تا سن بازنشستگی را ۲ سال دیگر افزایش دهد.

حسین جنائی افزایش سن بازنشستگی توضیح داد: دولت، لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ را حدود ۲ هفته پیش تقدیم مجلس کرد. بر اساس این لایحه، سن بازنشستگی در سال آتی با افزایش ۲ساله به ۳۲ سال خواهد رسید. کارگران سنگ آهن چادرملو با این تصمیم دولت مخالف هستند. افزایش سن بازنشستگی خلاف قانون است چراکه بر اساس قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی ۳۰ سال است.

پیامدهای افزایش سن بازنشستگی

وی با بیان اینکه دریافت مستمری دوران بازنشستگی قرار است از این پس بر اساس میانگین ۳ سال آخر بیمه‌پردازی باشد، تصریح کرد: اگر سن بازنشستگی افزایش یابد، فرمول پرداخت مستمری بازنشستگی نیز تغییر خواهد کرد. در این شرایط، میانگین ۲ سال پایانی دیگر ملاک نخواهد بود و این سنوات به ۳ سال خواهد رسید. بر این باور هستم، این افزایش یک‌ساله ضربه سنگینی بر جامعه کارگری وارد خواهد کرد.

جنائی ادامه داد: وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای، دولت را مجاب کرده تا چنین تصمیمی بگیرد. این روند تنها به نفع دولت است و هیچ ثمره‌ای برای کارگران ندارد.

رئیس انجمن صنفی کارگران سنگ‌آهن چادرملو با اشاره به اینکه افزایش دستمزد کارگران باید تامین‌کننده نیاز آنها باشد، توضیح داد: دولت پیشنهاد داده که دستمزد کارگران بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. با توجه به اینکه نرخ تورم در سال جاری بسیار زیاد است، این احتمال وجود دارد که در سال آتی نیز این روند ادامه داشته باشد. بنابراین افزایش مزد با این مبلغ نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کارگران و خانواده‌هایشان باشد.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.