دلایل حذف صدای یاس خواننده رپ از فیلم سینمایی بارکد+عکس
دلایل حذف صدای یاس خواننده رپ از فیلم بارکد+عکس
حذف صدای یاس از بارکد
دلیل حذف صدای یاس خواننده زیرزمینی و رپ ایران از تیتراژ فیلم سینمایی بارکد و فرستادن دلنوشته مصطفی کیایی و بهرام رادان برای یاس که در زیر می توانید بخوانید.
مصطفی کیایی کارگردان فیلم بارکد برای دریافت مجوز اکران مجبور شد صدای یاس را از فیلمش حذف کند. یاس (یاسر بختیاری) خواننده تیتراژ فیلم بارکد می باشد که به دلیل استفاده از صدای وی, مجوز اکران این فیلم صادر نشد و در آخر با حذف صدای یاس, مجوز اکران فیلم نیز صادر شد!
دلیل حذف صدای یاس خواننده رپ از فیلم سینمایی بارکد
دلنوشته مصطفی کیایی کارگردان فیلم “بارکد” پس از حذف صدای “یاس” از نسخه فیلم:
یاد شبهایی می افتم که با یاسر و آرمان عزیز برای موسیقی بارکد زحمت های زیادی کشیدیم. یاس پر انرژی آمده بود و رفیق ، می خواستیم خاطره خوبی را برای جوان های این سرزمین بسازیم.به نظرم یاس یکی از متعهد ترین و وطن دوست ترین خواننده هاست ، اما گویی همه چیز آنطوری که ما می خواستیم نشد.
اما خوشحالم که حداقل ده شب در ایام جشنواره صدای تو در سینماها پیچید یاس عزیز رفیق اگه صدات نیست حضورت در کنار ماست و موسیقی ات با احترام به تو تیتراژ پایان فیلممان بارکد که من ساختم با بارکد که تو ساختی به هم گره خورده و همیشه با هم است.
ببخشید که همه چیز دست من نیست.
بیوگرافی یاس
یاسر بختیاری با نام هنری یاس زاده ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ خواننده رپ فارسی است. او از چهرههای موسیقی رپ فارسی به شمار میرود. همچنین به وی لقب سلطان رپ فارسی و برکت رپ فارسی را نیز دادند.[۱] مضمون بیشتر ترانههای یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحرانهای اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، بیکاری، جنگ، روسپیگری، خودکشی، طلاق و غیره است. یاس از اولین خوانندههای رپ فارسی و نخستین خوانندهٔ رپ فارسی است که در ایران برای پخش موسیقی خود مجوز گرفت.[۲] اولین ترانهٔ وی که به طور قانونی در ایران منتشر شد یادت نره نام داشت که آن را به همراه مجید غفوری، خواننده پاپ اجرا کرده بود.[۳]
یاس کنسرتهایی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار کرده است[۴] و تجربهٔ شرکت در نشستی موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در دانشگاه میشیگان را نیز داشتهاست.
سالهای نخست
یاس زمانی که ۱۶ ساله بود ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاریاش از آلمان برگشت و برای او آخرین سی دی توپاک را آورد. یاس که از ۱۸ سالگی به دنبال مرگ پدرش مجبور به پذیرش مسئولیت خانواده خود شد، با بدهیهایی که پدرش برجا گذاشته بود با مشکلات اقتصادی مواجه شد، در نتیجه تحصیلات دانشگاهی را ترک و شروع به کار کرد. در همین دوره یاس شروع به نوشتن شعرهایی کرد که بعداً آنها را به همراهی دوست دوران دبیرستان خود میتا ملکی به موسیقی تبدیل کرد. پس از زلزله بم در ایران، یاس ترانهای تحت عنوان بَم را با آهنگسازی میتا ملکی خواند و منتشر کرد که آغاز حرفه خوانندگی او محسوب میشود.
وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانههایش این چنین گفت:
من در ترانههایم نفرین نمیکنم و در راستای تأیید مسائلی مانند سکس و تخلفات چیزی نمیخوانم. من میخواهم با افتخار در جلوی خانوادهام ترانههایم را اجرا کنم. ترانه من معمولاً با گله و شکایات از جامعه آغاز میشود. اما پایان آن همیشه امید است. اهمیت این کار، الهام بخشیدن به نسل جدید است تا از بهترین قوه پتانسیل و نهفتهٔ خود بهره بگیرند. ما به این نیاز داریم.
مبارزه با انتشار فیلمهای جنسی در ایران
به دنبال رسوایی انتشار فیلمهای جنسی ایرانی در سال ۱۳۸۵، یاس ترانه سی دی را بشکن را به همراه آمین منتشر کرد که دربارهٔ یک هنرپیشهٔ زن ایرانی (زهرا امیر ابراهیمی) بود که قربانی انتشار فیلمی خصوصی شده بود. در آوازهای یاس، افرادی مورد انتقاد قرار گرفتند که در پخش کردن این فیلم دخیل بودند و یاس از آنها میخواست که این کار شرمآور را متوقف کنند.[۹] این ترانه به گوش میلیونها ایرانی رسید