بررسی جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۶

بررسی جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۶

بررسی جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 96
بررسی جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۶

علی اکبر سمیعی: بازنشستگان جزء شریف ترین اقشار جامعه هستند که رسیدگی به دغدغه‌ها‌ی آنها باید همواره سرلوحه مسئولان باشد. وقتی پای صحبت بازنشستگان می‌نشینیم همواره مهم ترین دغدغه آنها مسائل معیشتی است. اکثر بازنشستگان جز مستمری که دریافت می‌کنند درآمد دیگری ندارند و نکته مهم هم این است که دریافتی بازنشستگان تناسبی با هزینه‌ها‌ی سرسام‌آور زندگی آنها ندارد.کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۶ که اخیرا به کار خود پایان داد مصوبه مهمی درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان داشته است.محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق
دو روز پیش در این خصوص گفته بود: همسان‌سازی
حقوق بازنشستگان حکم برنامه ششم توسعه بود و کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم گرفت ابتدا حقوق افرادی که دریافتی کمتری دارند همسان شود. وی تصریح کرد: مقرر شد در سال۹۶ حقوق تمام بازنشستگان لشکری و کشوری که کمتر از ۲میلیون تومان حقوق می‌گیرند با کسانی که هم‌اکنون در آن سمت و با آن شرایط شاغل هستند، همسان شود.مفتح گفت: منبع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز تامین شده است. وی افزود: با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه۹۶ مبنی بر همسان سازی حقوق بازنشستگان، حقوق آن دسته از بازنشستگانی که کمتر ۲ میلیون تومان دریافتی دارند افزایش پیدا خواهد کرد.
**قدم اول
در همین حال، کاظمی نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق در همسان سازی حقوق بازنشستگان مصوبه خوبی است البته درخصوص اجرای عدالت حقوقی میان بازنشستگان باید شرایط مالی دولت نیز در گرفته شود. آنچه که مصوب شده انصافا کمک بزرگی به همسان سازی حقوق بازنشستگان خواهد کرد.کاظمی گفت: براساس آنچه در این مصوبه آمده فاصله بین حقوق بازنشستگان نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد. البته اگر همین مصوبه عملی شود و دولت بتواند آن را اجرا کند قدم بزرگی برداشته شده است. وی افزود: بازنشستگان ما که بخش مهمی از جامعه هستند. مشکلات معیشتی زیادی دارند و دولت باید منابع لازم برای اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق را فراهم نماید تا مشکلات بازنشستگان را تا اندازه ای مرتفع کند. کاظمی در پاسخ به این سوال که برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه راهکاری باید در نظر گرفته شود؟ گفت: تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است. البته دولت می‌تواند با هماهنگی با سازمان تامین اجتماعی اقداماتی را در این راستا انجام دهد. تاکنون هم روال بر این بود که بین حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی یک تعادل و تناسبی برقرار شود. به هر حال، این مصوبه قدم اولی بود که برای حمایت از عدالت حقوقی میان بازنشستگان برداشته شد. نباید فقط نیمه خالی لیوان را دید. به طورکلی مجلس در برنامه ششم امتیازات خوبی را برای بازنشستگان و فرهنگیان در نظر گرفته و امیدواریم که دولت زمینه اجرای این مصوبات را بتواند فراهم کند.
**منابع لازم فراهم خواهد شد
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: براساس این مصوبه حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری که زیر ۲ میلیون تومان است به حداقل ۲ میلیون تومان خواهد رسید.البته باید آیین نامه‌ها‌ی اجرایی درخصوص این مصوبه توسط دولت تهیه شود. وی افزود: بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول اجرای این مصوبه نخواهد شد چون تامین اجتماعی یک نهاد غیردولتی است و پرداخت حقوق به بازنشستگان آن ساز و کار خودش را دارد. وی ادامه داد: منابع اجرای این طرح هم توسط دولت تامین خواهد شد.
——————-
نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد:
براساس آنچه در این مصوبه آمده فاصله بین حقوق بازنشستگان نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد البته اگر همین مصوبه عملی شود و دولت بتواند آن را اجرا کند قدم بزرگی برداشته شده است
————————-
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درگفتگو با آفتاب یزد:
بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول اجرای این مصوبه نخواهند شد چون تامین اجتماعی یک نهاد غیردولتی است و پرداخت حقوق به بازنشستگان آن ساز و کار خودش را دارد.

بررسی جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 96
بررسی جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۶

آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از اختصاص اعتباری ویژه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبرداد و گفت: دولت نیز مکلف شده به تعهدات خود در قبال سازمان تامین اجتماعی عمل کند.


خبرگزاری مهر: محمداسماعیل سعیدی در مورد اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری افزود: در بودجه سازمان تامین اجتماعی امسال اعتباری ویژه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده و دولت مکلف شده تا در سال جاری این اقدامات را انجام دهد.

وی به مشکلات قانون جامع خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: این قانون مشکلاتی دارد، اما متاسفانه هر سال دولت آن را تمدید می‌کند و هم دولت گذشته و هم فعلی زیر بار اصلاح این قانون نرفته‌اند و همان قانون قبلی را با تمامی مشکلاتش اجرایی می‌کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: یکی از اشکالات این قانون این است که نحوه برخورد با بازنشستگان دستگاه‌های مختلف و همچنین حقوق آنها مشخص نیست، به طوری که یک بازنشسته هیات علمی دانشگاه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌گیرد و بازنشسته دیگر با همان رتبه شغلی ۴ میلیون تومان دریافت می‌کند که این به هیچ وجه عادلانه نیست، به همین دلیل باید این قانون اصلاح و اشکالاتش برطرف شود.

سعیدی با اشاره به اینکه در سال جاری اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان الزام شده است، گفت: متاسفانه دولت به بهانه‌های مختلف تعهداتی که در قبال تامین اجتماعی دارد انجام نمی‌دهد و همین باعث می‌شود این سازمان نیز نتواند اهداف خود را انجام دهد.

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، البته امسال قرار شده در قانون برنامه ششم دولت بدهی صدهزار میلیارد تومانی خود را به تامین اجتماعی در طول سال‌های این برنامه پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از بدهی‌ها به تعهداتی که تامین اجتماعی در قبال بازنشستگان و شاغلان برمی‌گردد، گفت: بر همین اساس نمی‌تواند آنها را اجرایی کند و چنانچه دولت تعهدات خود را به این سازمان عملیاتی کند، سازمان نیز قطعا قوانین موجود را انجام می‌دهد.

سعیدی تصریح کرد: در سال جاری دولت مکلف شده تا نسبت به پرداخت تعهدات خود در قبال این سازمان اقدام کند.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.