یک شایعه درباره آلودگی هوای تهران

یک شایعه درباره آلودگی هوای تهران

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با رد ادعای خطرناک بودن شاخص آلودگی ۱۸۰ که در شبکه‌های مجازی مطرح شده و جنجال آفریده است، گفت: شاخص آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر از ۱۵۸ بالاتر نرفته است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با رد ادعای خطرناک بودن شاخص آلودگی ۱۸۰ که در شبکه‌های مجازی مطرح شده و جنجال آفریده است، گفت: شاخص آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر از ۱۵۸ بالاتر نرفته است. محمد رستگاری با اشاره به اینکه اخیرا، خبری در شبکه های مجازی به نقل از «بی بی سی» در پی هدف جنجال آفرینی منتشر شد، افزود: شخصی به عنوان استاد آلودگی های زیست محیطی دانشگاه سوربن درجه کیفیت هوا ۱۵۰ را به معنی هشدار دانسته و درجه ۱۶۰ را در حکم تعطیلی مدارس خوانده و اظهار کرده بود که در درجه ۱۷۰ شهرها باید تخلیه شوند و رسیدن شاخص ها به عدد ۱۸۰ به معنای درجه هشدار شیمیایی است.

درباره آلودگی هوای تهران

محمد رستگاری با تکذیب این سخنان گفت: بر اساس استانداردهای بین‌المللی(EPA) میزان غلظت آلاینده‌ها طبقه‌بندی را ترتیب داده که تعیین می‌کند هر میزان آلایندگی چه تاثیری بر روی سلامتی افراد دارد. اگر میزان آلاینده‌ها هیچ اثر سویی بر روی فرد نداشته باشد آن محدوده را هوای پاک می‌نامند که شاخص‌ آن صفر تا ۵۰ تعریف شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ادامه داد: بازه ۵۱ تا ۱۰۰ را هوای سالم می‌نامند که بعضا افرادی را که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و البته برای اکثریت جامعه هیچ اثر سویی ندارد. اگر غلطت آلاینده‌ها به گونه‌ای باشد که برای سالمندان، کودکان و کسانی که دارای بیماری‌های قلبی و ریوی هستند، اثر منفی داشته باشد به این شاخص که بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار دارد شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس گفته می‌شود.

رستگاری تصریح کرد: وقتی که شاخص آلودگی هوا از ۱۵۰ بالاتر می‌رود هوا برای تمامی شهروندان یک شهر ناسالم عنوان می‌شود اما این ناسالم بودن به این معنی نیست که زمینه فوت افراد فراهم شده است اما به افراد توصیه می‌کنیم که در این شرایط ورزش و فعالیت بدنی نکنند. وقتی شاخص آلودگی هوا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد در واقع هوا بسیار ناسالم است و زمانی که شاخص از ۳۰۰ فراتر رود در واقع وضعیت آلودگی هوا خطرناک است.

وی با بیان اینکه این طبقه‌بندی در بیشتر دنیا مطرح است، عنوان کرد: شاخص آلودگی ۱۸۰ در واقع شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه است اما ما میزان آلودگی بسیار بیشتر از این شاخص را هم تجربه کرده‌ایم. در سال گذشته شاخص آلودگی ۲۵۰ به بالا را هم بر اثر گرد و غبار داشته‌ایم و این امر مشکلی خاصیکه این فرد به اصطلاح کارشناس مطرح کرده است، برای شهروندان ایجاد نکرده است.

رستگاری با بیان اینکه اگر هم‌اکنون بیشتر سایت‌های بین‌المللی را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی شاخص آلودگی هوا بیشتر از حد مجاز بوده است، اضافه کرد: به عنوان مثال شما می‌توانید از سایت AQI وضعیت آلودگی هوا را در شهرهای مختلف مشاهده کنید و می‌بینید که در بسیاری از کشورها از جمله چین هوا بسیار آلوده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با تاکید بر این موضوع که ما نباید به شهروندان اطلاعات غلط ارائه دهیم، تصریح کرد: اما اینکه بگوییم هوا هم مشکلی ندارد، در واقع صحیح نیست و توصیه‌های ما باید جدی گرفته شود.

محمد رستگاری در خصوص وضعیت فعلی هوای تهران هم اظهار داشت: ازروز شنبه در تلاش هستیم تا با تهمیدات ویژه شاخص آلودگی بالاتر نرود و در روزهای گذشته که شاخص آلودگی هوای تهران در یک بازه۱۳۰ تا ۱۶۰ حرکت کرده نمایانگر خطر جدی برای افراد سالم نبوده است و برای گروه های حساس شرایط هشدار است اما گروه های دیگر باید مراقب سلامتی خود باشند بنابراین تفاسیری که برخی افراد نا آشنا و غیر متخصص از اعداد و ارقام مندرج در شاخص آلودگی هوا دارند، مبنای علمی ندارد.

وی خاطر نشان کرد : علاوه بر این اگر سری به سایت های جهانی سنجش و کنترل کیفی هوای شهرهای بزرگ و آلوده جهان بزنید متوجه خواهید شد که وضعیت امروز تهران از بسیاری از شهرها بهتر است. برای مثال در سایت aqicn.org وضعیت شهرهای چین را نگاهی بیاندازید، یا وضعیت یکی از شهرهای اروپایی مانند ایتالیا را، آنها هم با وارونگی هوا و آلودگی هوا در این فصل مواجه اند، اما هیچ کدام از مسوولان دولتی و محلی اقدام به تخلیه شهر نکرده است.

اسامی کشته شدگان و مجروحان ایرانی انفجار سامرا ۱۶ آبان ۹۵

اعتراض سیروان خسروی به پخش آهنگ هایش در آوای انتظار همراه اول

زمان دقیق اعلام نتایج تکمیل ظرفیت ارشد آزاد ۹۵-۹۶ + دریافت نتایج

 


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.