خواص خرمالوی نارس

خواص خرمالوی نارس

تقویت معده,تقویت معده و روده,خاصیت خرمالو,خرمالو نارس,خواص خرمالوی نارس,دستگاه گوارش,فصل خرمالو,مشکلات دستگاه گوارشی,مصرف خرمالوخرمالویی که رسیده نباشد، حالت جمع شدگی در دهان ایجاد می‌کندکه نشانه قابض بودن آن است و برای پرزهای معده و تقویت عمل هضم بسیار مفید است. همچنین افرادی که دچار بیماری های التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هستند، می‌توانند از خاصیت جمع‌کنندگی خرمالویی که قدری نارس است نفع ببرند و خونریزی گوارشی خود را کنترل کنند.این متخصص به افرادی که مشکل معدوی ندارند توصیه کرد گاهی از پوست خرمالو استفاده کنند، چرا که پوست این میوه می‌تواند پرزهای معده را دباغی کند.

خواص خرمالوی نارس

وی با اشاره به اینکه اگر همیشه از غذاهای نرم استفاده کنیم، دچار شلی و لزج شدن سطح داخلی معده و روده می‌شویم گفت: معده و روده باید اندکی زبر و حالت سمباده داشته باشند تا بتواند غذا را ریز و هضم کنند و از دستگاه گوارش عبور دهند، در نتیجه خوردن گهگاه میوه های گس و قابض همچون خرمالو، پوست میوه ها و سبوس کمک بهتری به هضم مواد مواد معدنی موجود در غذاها می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، ضمن اشاره به اینکه خرمالو می تواند به تولید خون در بدن کمک کند گفت: با این که خرمالو طبع گرم و تر دارد، اما حرارت خیلی بالایی در بدن ایجاد نمی کند و برای اکثر مزاج‌ها مناسب است؛ با این حال، در برخی افراد حالت آلرژن دارد و ایجاد حساسیت می کند و ممکن است باعث بروز عطسه و سرفه شود. این افراد باید در مصرف خرمالو جانب احتیاط را رعایت کنند.

خواص خرمالو:

خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد.
خرمالو سرشار از ویتامین‌های A ، B‌ و C می‌باشد.
خرمالو میوه ای با کالری بالا است (۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ کالری فراهم می کند) اما در چربی بسیار پایین است.
طبع خرمالو گرم و تر است.

خرمالو سرشار از ویتامین C

میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد.
باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.
مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند.

خواص خرمالوی نارس

خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند.
رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است.
از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

خرمالو ، سرشار از فیبر

خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. ۱۰۰ گرم از میوه تازه دارای ۳.۶ گرم یا ۹.۵٪ از مصرف روزانه فیبر توصیه شده است.
فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند.
مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد.
توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید.
البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

مصرف خرمالو در سنگ کلیه

این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ها کمک می‌کند.

تاثیر رژیم غذایی برای پاکسازی کلیه

عوارض رژیم لاغری گیاه خواری

یک صبحانه سالم شامل چه خوراکی هایی است؟


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.